Szukaj

Kia – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 4 628 ocen

3,1
~margolazo
Kia Sportage V
SUV 1.6 T-GDI 160KM 118kW
Kia Sportage to auto bardziej jednak azjatyckie niż europejskie. Jak ktoś jeżdził wcześniej autami europejskimi parę rzeczy może mu przeszkadzać. W szczególnośći moim zdaniem: szeroko pojęta ergonomia - największy minus to fotele!-małe wąskie, krótkie, zbyt twarde,za wysoko umieszczone.Twarde ,czarne ,połyskujące plastiki we wnętrzu(takie mało przytulne), za twarde zawieszenie o zbyt małym skoku .Jednemu będzie coś przeszkadzać,drugiemu nie -to bardzo subiektywne.Mnie trochę rzeczy jednak przeszkadza a w zasadzie uważam je za wady. Wczesniej jezdziłem bardziej ergonomiczną i wygodniejszą (moim zdaniem) motoryzacją. Ogólnie średnio raczej.Nie ukrywam, że liczę na małą awaryjność ,jak będzie w czasie użytkowania - czas pokaże. Wady ,zalety auta widać dopiero po jakimś czasie.Jazda próbna to za mało .Podsumowując -ładne auto ,ale w szczegółach wg. mnie już słabiej. Sportage to nie jest ,moim zdaniem najwygodniejszy ogólnie samochód . Mam wrazenie,że wyższa cena aut konkurencji czasem wydaje się jednak uzasadniona(materiały ,wygoda,napęd) .Dobrze, że to auto żony -jej się podoba i dobrze jeżdzi.
Dodane 1 dzień temu
4,1
~similar
Kia Ceed I
Hatchback 1.6 122KM 90kW
Budżetowy rodzinny samochód, nie super, nie zły ale po prostu typowy średniak za średnie pieniądze, trochę nijaki, dobrze wyciszony, spory bagażnik, dość oszczędny silnik acz bez oszałamiających osiągów, niestety mimo dość ładnego i stonowanego wnętrza, wszystkie jego elementy nie dość, że od samego początku skrzypią i trzeszczą (boczki drzwi, podszybie, deska rozdzielcza...) to jeszcze po czasie wyrabiają się i dostają sporych luzów (oparcia foteli przednich zaczęły mi skrzypieć i się nieco bujać przy hamowaniu / przyśpieszaniu) – serwis nie znajduje na to rady – twierdząc ten typ tak ma... Ceed jest gabarytowo odrobinę większy wewnątrz od Golfa V / VI, jest idealny dla rodziny 2+1 na początek - jeśli się nie ma zbyt wielu pieniędzy i aspiracji na lepsza markę. Autko wykonane jest ze średnich materiałów, ale dobrze wyciszone, ma kiepskie lakiery więc się szybko rysuje, ale za to jest dość mocno odporne na rdzę. ASO KIA jest raczej kiepskie – nie ogarnia prostych drobiazgów typu skrzypienie wnętrza, powstające luzy, itp.
Dodane 9 dni temu
4,5
~krisunio1
Kia Proceed
Shooting Brake Facelifting 1.5 T-GDI 160KM 118kW
Auto porządnie zbudowane i ładnie wyglądające - zaprojektowane dla oka wnętrze, a co najważniejsze w klasycznym stylu z przyciskami, pokrętłami i analogowymi zegarami gdzie wszystko jest pod ręką, obszerny bagażnik z mnóstwem schowków. Po 4 latach użytkowania nie widać oznak korozji (zarówno z zewnątrz jak i od spodu auta, w środku plastiki dobrze spasowane nic nie skrzypi i nie trzeszczy (nawet w zimie), występujący pianoblack nie rysuje się, producent wypuszcza 2 razy do roku aktualizacje softu do infotaimentu jak i nawigacji - którą to aktualizację można samemu przeprowadzić (minus to potrzeba włączonego silnika przez ok. 75 - 90 minut). Systemu wspomagające kierowcę nie są uciążliwe - działają kiedy trzeba. Nie ma problemów z elektronika pokładową. Wyposażenie w wersji GT Line jest w zupełności wystarczające i przydatne w codziennym użytkowaniu auta.
Dodane 2 miesiące temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena

Skonfiguruj idealną ofertę z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów