Szukaj

Kia – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 4 622 oceny

4,5
~krisunio1
Kia Proceed
Shooting Brake Facelifting 1.5 T-GDI 160KM 118kW
Auto porządnie zbudowane i ładnie wyglądające - zaprojektowane dla oka wnętrze, a co najważniejsze w klasycznym stylu z przyciskami, pokrętłami i analogowymi zegarami gdzie wszystko jest pod ręką, obszerny bagażnik z mnóstwem schowków. Po 4 latach użytkowania nie widać oznak korozji (zarówno z zewnątrz jak i od spodu auta, w środku plastiki dobrze spasowane nic nie skrzypi i nie trzeszczy (nawet w zimie), występujący pianoblack nie rysuje się, producent wypuszcza 2 razy do roku aktualizacje softu do infotaimentu jak i nawigacji - którą to aktualizację można samemu przeprowadzić (minus to potrzeba włączonego silnika przez ok. 75 - 90 minut). Systemu wspomagające kierowcę nie są uciążliwe - działają kiedy trzeba. Nie ma problemów z elektronika pokładową. Wyposażenie w wersji GT Line jest w zupełności wystarczające i przydatne w codziennym użytkowaniu auta.
Dodane 1 miesiąc temu
4,5
~Łukasz
Kia Ceed III
Kombi Facelifting 1.5 T-GDI 160KM 118kW
Samochód kupiłem w wersji wyposażenia Business Line, używam już 3 lata. Przejechałem nim 53000 tys. km, praktycznie w każdych warunkach i na różnych trasach, zatem zdążyłem już wyrobić sobie o nim opinię. Auto jest całkiem wygodne i wmiarę komfortowe (niestety wygłuszenie jest co najwyżej przeciętne, zdecydowanie ciszej jest w moim starym Accordie VII) dobrze sprawdza się jako auto rodzinne. Silnik jest dynamiczny i zarazem oszczędny. Średnie spalania wynosi ok 6,5l. W dłuższych trasach przy niższej prędkości (ok 100KM/h) potrafi być oszczędne, można osiągnąć spalanie poniżej 5l. Średnie spalanie na autostradach przy prędkości ok 140 km/h to już ok 7l. W mieście spalanie ok 7l. Komfort jazdy nawet na bardzo długich dystansach jest dobry i nawet po kilkunastogodzinnej podróży nie wysiada się zmęczonym. Przestrzeń zarówno z przodu jak i z tyłu jest wystarczająca. Bagażnik jest ok, ale powiedziałbym, że na pewno nie ma 625l, jest mniejszy niż w Accordzie VII, który to według specyfikacji ma 572l. Na plus liczne głębokie schowki pod podłogą, ja jednak wolałbym aby po prostu był głębszy. Dzieloną tylna kanapa. Największym minusem tego auta jest jego manualna skrzynia biegów. Jest fatalnie zestrojona na 1 i 2. Auto potrafi szarpać mimo 160KM. Jazda w korku to męczarnia. Auto prowadzi się poprawnie, pewnie pokonuje zakręty, dosyć sztywne (dla mnie to plus), dobrze przyspiesza (ale lubi wtedy wyższe obroty). Bardzo dobre ledowe światła, jestem zaskoczony jak dobrze działają automatyczne długie światła, naprawdę wyłączają się gdy ktoś się tylko pojawi z naprzeciwka. Z minusów to jeszcze mnie wkurza asystent pasa ruchu - działa bardzo topornie, nerwowo nie intuicyjnie - zawsze go wyłączam. Kolejnym minusem są plastiki we wnętrzu - chodzi mi o te lakierowane na wysoki połysk - rysują się od samego patrzenia, a srebrna wstawka na kierownicy to pomysł jakiegoś idioty ponieważ w słoneczny dzień ten element odbija promienie słoneczne jak lusterko kierując je dokładnie na twarz kierowcy! Za to na plus kierownica obszyta skórą, to samo lewarek biegów i deska rozdzielcza, naprawdę przyjemne materiały w dotyku. Puki co nic nie trzeszczy i nie skrzypi. A dodam jeszcze, że podgrzewana kierownica naprawdę robi robotę - na zimę polecam każdemu zmarźlakowi. Na koniec czy bym kupił ponownie - zdecydowanie tak ale tylko w automacie.
Dodane 1 miesiąc temu
4,4
~Marek
Kia Proceed
Shooting Brake Facelifting 1.5 T-GDI 140KM 103kW
Ładny i przyjemnie jeżdżący samochód. Plusy: bardzo ładna linia samochodu może się podobać, mega oszczędny silnik 1,5l., ładnie zaprojektowane dla oka wnętrze, a co najważniejsze w klasycznym stylu z przyciskami, pokrętłami i analogowymi zegarami, obszerny bagażnik z mnóstwem schowków. Wady: fatalne wyciszenie, silnik 1,5l ma tendencję do tzw.”kangurowania na niskich biegach” nie ma możliwości ruszania spokojnie z innego biegu jak z 1., silnik lubi poszarpywać na niskich prędkościach, przy wysokich temperaturach za zewnątrz wszystkie plastiki piano black wydają niepokojące dźwięki, systemy bezpieczeństwa są bardzo nadgorliwe.
Dodane 2 miesiące temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena

Skonfiguruj idealną ofertę z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów