Szukaj

Volkswagen – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosÅ‚ownym tÅ‚umaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dÅ‚uższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod wzglÄ™dem globalnej sprzedaży ustÄ…piÅ‚a tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszÄ… siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ… nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do Å›cisÅ‚ej czoÅ‚ówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła siÄ™ stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziÅ› marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej poczÄ…tki sÄ… dość mocno zwiÄ…zane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojÅ›ciu do wÅ‚adzy w 1933 r., zleciÅ‚ skonstruowanie taniego i tym samym dostÄ™pnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byÅ‚by w stanie poruszać siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 100 km/h i pomieÅ›cić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wczeÅ›niej, przy wspóÅ‚pracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzyÅ‚ prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej pierwotnie zakÅ‚ady w Fallersleben (dziÅ› dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a nastÄ™pnie już dla ludnoÅ›ci cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiÅ‚a siÄ™ nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdÄ™ byÅ‚ kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmotoryzowania Niemiec, ale staÅ‚ siÄ™ jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekaÅ‚ siÄ™ także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiajÄ… ten model Volkswagena wÅ›ród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegraÅ‚y istotnÄ… rolÄ™ w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1950 r., a do dziÅ› powstaÅ‚o sześć generacji tego modelu, który przyczyniÅ‚ siÄ™ do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowaÅ‚a w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiÅ‚o siÄ™ już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy Å›redniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus byÅ‚ produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcjÄ™ zakoÅ„czono w 1974 r. (później produkowany byÅ‚ w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczÄ™to produkcjÄ™ Volkswagena Golfa, który szybko staÅ‚ siÄ™ olbrzymim hitem sprzedażowym i dziÄ™ki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczyniÅ‚ siÄ™ do rozpropagowania segmentu kompaktów. DziÅ› Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrÄ™bnej submarki, która bÄ™dzie oferować wyłącznie auta na prÄ…d. Pierwszym modelem bÄ™dzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. NastÄ™pne w kolejce sÄ… elektryczny crossover I.D. Crozz oraz Å›redniej wielkoÅ›ci sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi siÄ™ później także nieco wiÄ™kszy SUV z napÄ™dem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z najwiÄ™kszych na Å›wiecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy zostaÅ‚ najwiÄ™kszym na Å›wiecie koncernem motoryzacyjnym, przeÅ›cigajÄ…c pod wzglÄ™dem sprzedaży ToyotÄ™. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakÅ‚adów produkcyjnych rozlokowanych niemal na caÅ‚ym Å›wiecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakÅ‚adach w Poznaniu, WrzeÅ›ni oraz SwarzÄ™dzu, a w Polkowicach powstajÄ… silniki. W polskich fabrykach powstajÄ… obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszÅ‚oÅ›ci montowane byÅ‚y również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 17 434 oceny

4,2
~similar
Volkswagen Tiguan II
SUV Facelifting 2.0 TSI 245KM 180kW
VW Tiguan R-Line 245KM mocy, 4x4, benzyna, automat – wcześniej posiadałem m.in. Seata Ateca FR, zaś obecnie Skodę Karoq Sportline, więc naprawdę moge coś więcej o tych 3 siostrzanych autach powiedziec (ta sama płyta podłogowa, te same skrzynie, te same silniki – z tym ze w Tigualnie 55KM mocy więcej, części też w większości te same i wymienne). Jednak Tiguan z całej tej trójki jest najbardziej awaryjny – miałem go niecałe 3 lata i sprzedałem jeszcze na gwarancji. Najpierw na zasadzie akcji serwisowej odebrano mi osłony silnika, bo ponoć były łatwopalne i na zamienniki czekałem ponad pół roku, następnie padło radio i tez je wymieniali, potem padł radar rozpoznający przeszkody i też go wymienili, następnie padło ogrzewanie kierownicy – tzn. nie dało się go wyłączyć i przegranie przepaliło czujniki oraz panek przycisków dotykowych w kierownicy co z kolei zrobiło spięcie i uszkodziło komputer główny – więc wymieniono mi kierownicę, moduł dotykowych przycisków oraz komputer pokładowy – bo to ponoć jedna całość, następnie wymienili mi przednie siedzenia kierowcy bo się zaczęły oparcia samodzielnie rozkładać, później w ramach kolejnej akcji serwisowej wymieniono mi przednie drzwi od kierowcy oraz od pasażera – bo się okazało że wyłaziła na rantach rdza gdyż fabryka zapomniała w kilku tysiącach Tiguanów ich od wewnątrz pomalować/zabezpieczyć, po czym ponownie zawiodło ogrzewanie w tej wymienionej kilka miesięcy wcześniej nowej kierownicy i znów zrobiło się spięcie więc znów wymieniali mi kierownice, panel przycisków oraz komputer pokładowy, następnie przeprogramowano mi radio bo samochód wchodził ot tak sobie w tryb serwisowy co jakiś czas, a na koniec zaczął się łuszczyc lakier na tylnym zderzaku… Stwierdziłem więc że auto więcej jest w serwisie niż u mnie i po 2,5 roku je sprzedałem, bo mnie już zmęczyło totalnie... Generalnie auto o fajnych gabarytach (nie za duże i nie za małe – takie idealne dla rodziny 2+2), o sporym bagażniku, sensowym prześwicie, zrywne, o znośnym spalaniu jak na taką spora moc, wizualnie wciąż ładne mimo upływu kilku lat (sporo poprawił w wyglądzie ostatni facelifting oraz dużo wizualnie dawała wersja R-Line oraz wybór opcji AllBlack – czyli żadnych chromów, wszystko na czarno) - ogólnie fajnie to się prezentowało, wyposażenie bogate (choć wszystko co elektroniczne to bardzo awaryjne i chimeryczne), materiały jak na VW dość sensowne choć na pewno nie jest to wnętrze premium – ale ważne że nic nie skrzypiało i nie trzeszczało, deska rozdzielcza bez ogromnych i zbędnych ekranów tabletowych doklejonych na odwal się, ale niestety wszystkie dosłownie przyciski na kierownicy i kokpicie były dotykowe/sensoryczne – co się strasznie psuło i nie działało dobrze zimą oraz problematycznie działało w rękawiczkach, a także zbyt łatwo można było niechcący coś kliknąć przez zupełny przypadek, system audio info rozrywki jest pięknie wkomponowany w kokpit i z systemem Harman – Kardon grał przepięknie. Wnętrze jest bardzo intuicyjne i ergonomiczne jak to w każdym VW, przyjazne, acz w Karoqu jest ono znacznie lepiej wyciszone, auto nieco za drogie jak na swoją wielkość, choć z fajnym napędem 4x4 i dobrze dobranym silnikiem 245KM – fajnie to przyśpiesza i sensownie nawet spala. Gwarancja standardowa ma niestety tylko 2 lata, ale za 1000zł można ja przedłużyć o kolejny rok co na szczęście zrobiłem. Świetne światła ledowe, czarne wykończenia wewnętrzne włącznie z podsufitką i na zewnątrz (żadnych zbędnych chromów), sportowe ale bardzo komfortowe fotele z dogodna regulacją, sprężyste i pewne zawieszenie. Czyli generalnie fajny samochód tylko tragicznie wykonany i bardzo awaryjny.
Dodane 3 dni temu
4,6
~Volleyball
Volkswagen Passat B9
Kombi 2.0 TDI SCR 150KM 110kW
Bardzo fajny samochód w wersji Elegance, większy gabarytowo od B8 i to mi trochę przeszkadza, ciężej się manewruje i parkuje pomimo udogodnień. Na zakupy wolę pojechać autem żony. Ktoś narzekał na matrycowe światła, że oślepiają innych. Czasami działają dziwnie, szybko się przełączają i dostosowują do otoczenia, ale można to przecież wyłączyć i wtedy działają statycznie, jak komuś to przeszkadza. Dla mnie światła matrycowe są super jak się jedzie w nocy małymi drogami nieoświetlonymi na zadupiu. Wszystko wtedy widać jasno i wyraźnie.
Dodane 3 dni temu
4,4
~similar
Volkswagen Golf V
Hatchback 1.6 i 102KM 75kW
Moje pierwsze zachodnie nowe auto – kupione w 2008 roku jako nowe – wersja Style, benzyna 1,6 mpi, 102KM mocy. Silnik głośny, mało nowoczesny, mało oszczędny, pamiętający jeszcze Golfa III, ale niezawodny i bezobsługowy – nie do zajechania praktycznie. Auto śliczne z wyglądu (taka łezka), ledowe lampy z tyłu, design łatwy do tuningu optycznego, spore w środku, komfortowe, dość dobrze wyposażone, słabo wyciszone, wyglądało nowocześnie i na szybsze niż było w rzeczywistości (9,5s do setki na pusto), bezawaryjne, niestety szybko korodujące (doły drzwi, ranty maski i klapy, progi, ranty błotników), bardzo miękki i łatwo rysujące się lakiery.
Dodane 7 dni temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena

Skonfiguruj idealnÄ… ofertÄ™ z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów