Szukaj

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dłuższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod względem globalnej sprzedaży ustąpiła tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszą się ogromną popularnością nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do ścisłej czołówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła się stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziś marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej początki są dość mocno związane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojściu do władzy w 1933 r., zlecił skonstruowanie taniego i tym samym dostępnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byłby w stanie poruszać się z prędkością do 100 km/h i pomieścić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wcześniej, przy współpracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzył prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakończeniu II wojny światowej pierwotnie zakłady w Fallersleben (dziś dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a następnie już dla ludności cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiła się nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdę był kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczynił się do zmotoryzowania Niemiec, ale stał się jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekał się także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiają ten model Volkswagena wśród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegrały istotną rolę w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1950 r., a do dziś powstało sześć generacji tego modelu, który przyczynił się do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiło się już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy średniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus był produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcję zakończono w 1974 r. (później produkowany był w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczęto produkcję Volkswagena Golfa, który szybko stał się olbrzymim hitem sprzedażowym i dzięki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczynił się do rozpropagowania segmentu kompaktów. Dziś Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrębnej submarki, która będzie oferować wyłącznie auta na prąd. Pierwszym modelem będzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. Następne w kolejce są elektryczny crossover I.D. Crozz oraz średniej wielkości sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi się później także nieco większy SUV z napędem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy został największym na świecie koncernem motoryzacyjnym, prześcigając pod względem sprzedaży Toyotę. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakładów produkcyjnych rozlokowanych niemal na całym świecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakładach w Poznaniu, Wrześni oraz Swarzędzu, a w Polkowicach powstają silniki. W polskich fabrykach powstają obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszłości montowane były również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 16 714 ocen

2,9
~Karol
Variant Facelifting 2.0 TDI SCR 150KM 110kW
Volkswagen Passat B8
Zostałem użytkownikiem passata wbrew swojej woli, poprzednio jeździłem Mondeo V generacji w kombi z 2.0 tdci i automatyczną skrzynią. Wielu znajomych mówiło, że teraz dopiero zaznam co to porządny samochód. Po miesiącu i 6000km stwierdzam, że nie jest on w połowie tak dobry jak Mondeo. Ale po kolei: 1. komfort - pomimo foteli ergo agr oraz opcjonalnego masażu nie czuję się komfortowo a fakt, że po mniej niż miesiącu fotel ma awarię i nie wraca do zapamiętanego ustawienia uważam za skandal. 2. komfort aktustyczny - znacznie głośniej niż w mondeo, przy 120 jest tu 78dB! masakra, po 3 godzinach w tym samochodzie mam ochotę skoczyć zmostu 3. ergonomia / obsługa - szczęśliwie kierownica jest z przyciskami a nie z gładzikami, gładziki są na panelu infotaiment oraz klimatyzacji, działa to znośnie ale czasem uruchamia się coś przypadkiem i ten przypadek skutecznie rozłącza android auto na dobre 15 minut zanim system zatrybi z powrotem 4. Infotaiment - przekombinowane menu, dopłaty do używania funkcji jak nawigacja 3250, obsługa głosowa 1250 (serio!?), nie czyta znaków bo trzeba dopłacić do nawigacji (samochód za 192 000), nie w pełni wykorzystany bo biedaku nie dopłaciłeś do nawigacji 4. Bagażnik - na papierze rewelacja ponad 600 litrów co w porównaniu z mondeo mówiło mi że będzie gigantyczny, natomiast jak to vw, oszukują jak mogą i może jest dłuższy i można poupychać pod podłogą ale jest węższy więc bez szału. 5. co do oszukiwania - przekłamanie prędkości to jakiś kosmos - przy 60kmh oszukuje 4kmh, przy 100 już 6, przy 150 - 10, przy 180 - 13kmh! i potem Janusz mówi - ło panie jakie te volsfageny dynamiczne - ŻENADA 6. silnik - głośny (bo samochód nie jest wogóle wyciszony) ale oszczędny i w miarę żwawy, chociaż tutaj minimum powinno być 190hp 7. skrzynia biegów - lepsza niż w mondeo, sprawnie zmienia biegi 8. zawieszenie - belka z tyłu (serio!?), więc prowadzi się średnio i komfort jest taki sobie 9. ogólne wrażenie - jak mam gdzieś jechać to nie mam takiego czegoś jak w mondeo, że nie mogę się doczekać - bezpłciowość i potworny hałas powoduje, że to trochę jak pompowianie szamba - ok, zróbmy to i miejmy to za sobą
4,5
~Maciek
SUV Facelifting 1.5 TSI 150KM 110kW
Volkswagen Tiguan II
Wybralem wersje rline ze wzgledu na ciekawszy design. Polecam wybor swiatel matrycowych ktore perfekcyjnie oswietlaja i jednoczesnie gdy trzeba nie oslepiaja innych kierowcow. Dynamiczne kierunkowskazy tez robia roboty. Zalety: Inteligentne swiatla matrycowe. Krotka dlugosc nadwozia jak na suva 4,5m robi robote w krotkim garazu i manewrowaniu na parkingach. Zawieszenie ktore bdb wybiera nierownosci. Dobre wyciszenie kabiny dopiero powyzej 120 zaczynaja sie jakies szumy. Silnik 1.5 jest wystarczajacy na ta mase zeby sprawnie przyspieszac. Spalanie średnie 8 litrow przy czestszej jezdzie w miescie niz na dlugich trasach. Wady: Rowniez silnik ktory wrecz wyje przy wysokich obrotach kiedy wciskam pedal w podłogę zwlaszcza na trybie sport. Stary w porownaniu do konkurencji srodek w tym tradycyjna galka w automacie. Szybko brudzaca sie klapa bagaznika wraz z szyba. Po jednym deszczu mialem cala zasyfiona. Smieszna regulacja podparcia ledzwiowego ktora praktycznie nie istnieje. Ale ja sobie z tym poradzilem bo kupilem taki polwalek ortopedyczny. Duza doplata za fotele z regulacja elektryczna i funkcja zapamietywania ustawien co przy uzytkowaniu przez pare znacznie ulatwia zadanie. Cienki delikatny lakier. Cena wyzsza od konkurencji tucson, sportage, 3008 o jakies 10tys w podobnej konfiguracji. Wybralem tiguana ze wzgledu na wersje rline i reflektory. Ps. Dla cierpliwych zalecam poczekac na nastepna generacje, tam juz bedzie nowoczesny srodek i bardziej agresywny wyglad. Ale to w 2024.
4,6
~Maciek
SUV Facelifting 1.5 TSI 150KM 110kW
Volkswagen Tiguan II
Wybralem ten samochod glownie oczami bo wybrałem wersje r line z agresywnym przednim zderzakiem ktory robi robote i zalecam wszystkim wybor tej wersji jezeli maja budzet bo nizsze wersje wygladaja poprostu slabo. Testowalem tez Tuscona, sportage i 3008 i sa bardzo porownywalne pod katem przyspieszenia i wyciszenia choc nieco tansze od Tiguana. Sportage moglem kupic w rej samej cenie co r line ale juz w wersji hybrydowej i bogatszym wyposazeniem ale tak dla mnie r line jest bardziej meski. 3008 tez sie spodobal ale silnik 1.2 jest jednak za slaby na taka mase.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena