Szukaj

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dłuższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod względem globalnej sprzedaży ustąpiła tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszą się ogromną popularnością nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do ścisłej czołówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła się stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziś marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej początki są dość mocno związane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojściu do władzy w 1933 r., zlecił skonstruowanie taniego i tym samym dostępnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byłby w stanie poruszać się z prędkością do 100 km/h i pomieścić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wcześniej, przy współpracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzył prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakończeniu II wojny światowej pierwotnie zakłady w Fallersleben (dziś dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a następnie już dla ludności cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiła się nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdę był kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczynił się do zmotoryzowania Niemiec, ale stał się jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekał się także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiają ten model Volkswagena wśród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegrały istotną rolę w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1950 r., a do dziś powstało sześć generacji tego modelu, który przyczynił się do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiło się już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy średniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus był produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcję zakończono w 1974 r. (później produkowany był w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczęto produkcję Volkswagena Golfa, który szybko stał się olbrzymim hitem sprzedażowym i dzięki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczynił się do rozpropagowania segmentu kompaktów. Dziś Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrębnej submarki, która będzie oferować wyłącznie auta na prąd. Pierwszym modelem będzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. Następne w kolejce są elektryczny crossover I.D. Crozz oraz średniej wielkości sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi się później także nieco większy SUV z napędem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy został największym na świecie koncernem motoryzacyjnym, prześcigając pod względem sprzedaży Toyotę. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakładów produkcyjnych rozlokowanych niemal na całym świecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakładach w Poznaniu, Wrześni oraz Swarzędzu, a w Polkowicach powstają silniki. W polskich fabrykach powstają obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszłości montowane były również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 16 481 ocen

3,6
~epiq
Hatchback 1.6 75KM 55kW
Volkswagen Golf III
Auto kupiłem na potrzeby dojazdów do pracy za 1900 zł. Założyłem gaz i wymieniłem wszystkie części które polecił wymienić mi mechanik. Obecnie wsiadam do samochodu i jadę i wiem, że bez względu czy mam do przejechania 5 km czy 500 km, mój Golf zawsze dojedzie. Samochód dosyć wygodny a ceny części i robocizny są po prostu śmieszne, przykładowo za wymianę klocków hamulcowych i tarcz na przedniej osi zapłaciłem 100 zł. – mam na myśli robociznę bez kosztów części, które też są tanie. Generalnie, jeżeli ktoś potrzebuje muła roboczego, taniego w naprawie i eksploatacji i jest w stanie pogodzić się z pewnymi mankamentami, to jest to auto godne polecenia, pod warunkiem trafienia na egzemplarz bez rdzy.
3,6
~epiq
Hatchback 1.6 75KM 55kW
Volkswagen Golf III
Auto kupiłem na potrzeby dojazdów do pracy za 1900 zł. Założyłem gaz i wymieniłem wszystkie części które polecił wymienić mi mechanik. Obecnie wsiadam do samochodu i jadę i wiem, że bez względu czy mam do przejechania 5 km czy 500 km, mój Golf zawsze dojedzie. Samochód dosyć wygodny a ceny części i robocizny są po prostu śmieszne, przykładowo za wymianę klocków hamulcowych i tarcz na przedniej osi zapłaciłem 100 zł. – mam na myśli robociznę bez kosztów części, które też są tanie. Generalnie, jeżeli ktoś potrzebuje muła roboczego, taniego w naprawie i eksploatacji i jest w stanie pogodzić się z pewnymi mankamentami, to jest to auto godne polecenia, pod warunkiem trafienia na egzemplarz bez rdzy.
4,4
~Jarek
Transporter 2.4 D 78KM 57kW
Volkswagen Caravelle T4
Autko użytkuję 15 lat i znam wszystkie dobre i słabe strony tego pancernego samochodu. Zrobiłem nim 200 000km. Może nie jest to duży przebieg, ale doskonale sobie radzi.Wszystko zależy od tego jak się o nie dba. Jeśli ktoś pisze,że się psuje to niech zmieni mechanika lub sklep z częściami. Zawieszenie super. Silnik również. Właściwie poza wymianami eksploatacyjnymi nie miałem żadnych awarii. Pali średnio 8l/100km. Ciągnie czasem 2tonową przyczepę bez problemu. Oleju nie dolewam. Wymieniam co 10000km zwykły Mobil 15w40. Może nie jest to najmocniejszy silnik, ale za to bardzo trwały i bezawaryjny. Właściwie poza wymianą rozrządu, olejów i świec żarowych(czasem jakaś strzeli) silnik absolutnie bezawaryjny. Zero wycieków oleju! Zawieszenie również bardzo trwałe. Polecam wszystkim to auto. Największym minusem są słabe blachy.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena