Szukaj

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dłuższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod względem globalnej sprzedaży ustąpiła tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszą się ogromną popularnością nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do ścisłej czołówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła się stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziś marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej początki są dość mocno związane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojściu do władzy w 1933 r., zlecił skonstruowanie taniego i tym samym dostępnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byłby w stanie poruszać się z prędkością do 100 km/h i pomieścić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wcześniej, przy współpracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzył prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakończeniu II wojny światowej pierwotnie zakłady w Fallersleben (dziś dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a następnie już dla ludności cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiła się nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdę był kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczynił się do zmotoryzowania Niemiec, ale stał się jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekał się także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiają ten model Volkswagena wśród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegrały istotną rolę w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1950 r., a do dziś powstało sześć generacji tego modelu, który przyczynił się do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiło się już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy średniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus był produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcję zakończono w 1974 r. (później produkowany był w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczęto produkcję Volkswagena Golfa, który szybko stał się olbrzymim hitem sprzedażowym i dzięki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczynił się do rozpropagowania segmentu kompaktów. Dziś Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrębnej submarki, która będzie oferować wyłącznie auta na prąd. Pierwszym modelem będzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. Następne w kolejce są elektryczny crossover I.D. Crozz oraz średniej wielkości sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi się później także nieco większy SUV z napędem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy został największym na świecie koncernem motoryzacyjnym, prześcigając pod względem sprzedaży Toyotę. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakładów produkcyjnych rozlokowanych niemal na całym świecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakładach w Poznaniu, Wrześni oraz Swarzędzu, a w Polkowicach powstają silniki. W polskich fabrykach powstają obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszłości montowane były również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 16 195 ocen

4,7
~sebol
Variant 1.8 TSI BlueMotion Technology 180KM 132kW
Volkswagen Passat B8
Chcę się podzielić z Wami moją opinią o tym aucie po przejechaniu nim 15000 km w 2 miesiące i po zmianie z mazdy 6 z roku 2003. Nasuwa mi się na myśl jedno słowo KOSMOS! Motoryzacja poszła do przodu niesamowicie. Piszę tę opinię z myślą o ludziach, którzy zastanawiają się nad kupnem vw passata B8, mają mętlik w głowie bo w necie można przeczytać o tym aucie opinię na + 100% jak i na -100%. Dlatego piszę ten post jako świeżo upieczony właściciel passata b8 z roku 2016 z przebiegiem 275 000km. Większość pewnie pomyśli, ludzie toż to już szrot... No właśnie sam tak kiedyś myślałem. A Powiem tak, auto w środku (zresztą na zewnątrz również) wyglada jak nowe! Tak jak nowe... Zawieszenie, silnik, skrzynia DSG chodzą jak nowe. Opisałbym wszystko dokładnie ale piszę na telefonie i zwyczajnie, nie Cię mi się...Dlatego napiszę krótko, jeżeli ktoś szuka auta w segmęcie D to przed wyborem musi przejechać się passatem. Myślę, że auto będę mieć jakieś 3 lata więc postaram się umieścić aktualizację mojej opinii po każdym z 3 lat. Na dzień dzisiejszy passata polecam w 100%.
2,8
~GrzegorzMraun
Variant 2.0 TDI 190KM 140kW
Volkswagen Passat B8
Auto tak przereklamowane jak nic innego na świecie . Silnik ma tylko jedną zaletę super mało pali a tak jest głośny a z DSG to współpraca nie istnieje bo LAG sprawia , że za każdym razem mamy 2 - 3 s zwłoki a to jest niebezpieczne . Samo wykonanie też jest niskich lotów ASO nie miłe a wady nie usuwane bo jak nazwać wymianę tarcz tył 5x i za każdym razem to samo ( wada znana i ignorowana przez VW ) Zawieszenie w tym aucie wymaga co rocznych smarowań specjalnym smarem by nie skrzypiało jak w starym złomie . Tapicerka z eco-czegoś tam wyciąga się niczym guma lubi się przetrzeć . Listwy przy szybach fabrycznie źle spasowane jak i maska . Wyciek płynu chłodzenie silnika akcja powtórzyła się trzykrotnie pompa wody padła po 50 tyś km
3,3
~Maciej
Hatchback 1.5 TSI EVO 130KM 96kW
Volkswagen Golf VIII
Samochód oceniam bardzo przeciętnie (wcześniej byłem użytkownikiem Golfa Vi, VII , i VII 1/5 ). Widać duży wpływ "księgowych" na wyposażenie i jakość wykończenia (dużo twardego plastiku między innymi gdzie opierasz nogę o kanał środkowy . Dodatkowo każdorazowo przy włączaniu auta załącza się SYSTEM KONTROLI PASA RUCHU - niebezpieczny w niektórych sytuacjach na drodze . System ANDROID AUTO , nie rozumiem VW dlaczego zrezygnowano z poprzedniego, który w mojej ocenie działał dobrze... Problemy z zestawem głośnomówiącym ja słyszę rozmówcę on mnie nie - pomaga tylko twardy reset .... VW po dwóch wizytach w salonie nie ma pomysłu co dalej...
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena