Szukaj

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dłuższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod względem globalnej sprzedaży ustąpiła tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszą się ogromną popularnością nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do ścisłej czołówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła się stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziś marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej początki są dość mocno związane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojściu do władzy w 1933 r., zlecił skonstruowanie taniego i tym samym dostępnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byłby w stanie poruszać się z prędkością do 100 km/h i pomieścić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wcześniej, przy współpracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzył prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakończeniu II wojny światowej pierwotnie zakłady w Fallersleben (dziś dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a następnie już dla ludności cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiła się nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdę był kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczynił się do zmotoryzowania Niemiec, ale stał się jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekał się także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiają ten model Volkswagena wśród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegrały istotną rolę w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1950 r., a do dziś powstało sześć generacji tego modelu, który przyczynił się do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiło się już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy średniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus był produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcję zakończono w 1974 r. (później produkowany był w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczęto produkcję Volkswagena Golfa, który szybko stał się olbrzymim hitem sprzedażowym i dzięki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczynił się do rozpropagowania segmentu kompaktów. Dziś Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrębnej submarki, która będzie oferować wyłącznie auta na prąd. Pierwszym modelem będzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. Następne w kolejce są elektryczny crossover I.D. Crozz oraz średniej wielkości sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi się później także nieco większy SUV z napędem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy został największym na świecie koncernem motoryzacyjnym, prześcigając pod względem sprzedaży Toyotę. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakładów produkcyjnych rozlokowanych niemal na całym świecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakładach w Poznaniu, Wrześni oraz Swarzędzu, a w Polkowicach powstają silniki. W polskich fabrykach powstają obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszłości montowane były również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 15 889 ocen

4,4
~Bartosz
Hatchback 1.4 16V 75KM 55kW
Volkswagen Golf IV
Auto mam już okrągły rok. Sprowadziłem je z niemiec z przebiegiem 149000km, to czy był prawdziwy czy nie ciężko powiedzieć. Chociaż fakt iż silnik nie bierze nic(!) oleju jest aż zadziwiający patrząc na opinie, chociaż może ktoś po prostu zrobił remont, albo coś zmodyfikował w silniku. Tak czy siak auto bardzo poprawne, nic nie stuka, jeździ bardzo przyjemnie, pojemność nie najgorsza jak na taki niewielki samochód, prowadzenie jak najbardziej ok. Jeśli chodzi o dynamikę to jest bez szału, ciężko coś wymagać od 75KM, za to da się normalnie jeździć po 120km/h lub więcej bez tracenia słuchu. Wygląd w środku bardzo "niemiecki", czyli wszystko jest na swoim miejscu i wygląda "normalnie", czyli nuda, za to wielki plus za kolor podświetlenia zegarów(niebieski). Jest bardzo przyjemny dla oka. Co do wyposażenia, to ja niestety mam wersję "gołą", więc z ciekawszych rzeczy mam tylko centralny zamek, abs i wspomaganie, więc nie będę się w tym temacie wypowiadał. Ogólnie nie polecam tego auta fanom emocji i jakiś fanaberii, bo to auto po prostu jeździ, dlatego wpasowywuje się prawie idealnie w moje oczekiwania.
4,2
~pawelRS78
Minivan 2.0 TDI 150KM 110kW
Volkswagen Touran III
Auto poprawne, wnętrze dobrze zaplanowane. Dość głośny na trasie. Trochę tego nie rozumiem, bo to rodzinne auto na wyjazdy, a nie telepanie się po mieście. Zaskoczyło mnie spore spalanie. Po przejechaniu 9 tysięcy km auto wciągnęło średnio 8,2 oleju napędowego, prawie pół litra płynu chłodniczego i 12 litrów adblue. W materiałach na stronie www, Volkswagen pisze, że ze szkrzynią DSG auto może palić mniej. To mój 3 VW z tym samym motorem 2.0TDI 150 KM, ale te poprzednie paliły 2l mniej a używane przez tego samego kierowcę. Paradoksalnie na trasie pali tyle samo, albo więcej. Ale od 120km\h wysoka bryła robi już swoje. Trochę nie mogę go wyczuć, bo czasami, na tej samej trasie, przy podobnym natężeniu ruchu pali 6,8 a innego dnia 8,5. Duże znaczenie ma temperatura powietrza. W okolicach zera spalanie mocno rośnie.
4,4
~Madziq
Hatchback 1.4 60KM 44kW
Volkswagen Golf III
W moich rękach od 2 lat. Posiadam trzydrzwiowego hatchbacka. Samochód mały, ale dość pakowny, na parkingu wszędzie się zmieści, jedynie problem mogą sprawić dosyć długie drzwi przy wysiadaniu, bagażnik jak na taki samochód całkiem spory, w środku też jest wystarczająco dużo miejsca by w miarę komfortowo jeździć, postawiony na ładnym alusie robi wrażenie szczególnie jeśli jest w oryginale. Niezawodny, jeździł po każdego rodzaju drodze i nigdy mnie nie zawiódł w przeciwieństwie do posiadanego wcześniej golfa 4. Może do najszybszych nie należy, ale jeśli się o niego dba to odwdzięczy się niezawodna pracą.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena