Szukaj

Informacje o Audi

Dziś marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. Mało kto jednak wie, że był okres w historii, kiedy Audi należało całkowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasłynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiązań technologicznych, które z biegiem czasu stały się standardowymi rozwiązaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.

Historia Audi

Korzenie Audi sięgają 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem założyli w Kolonii firmę o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowała się głównie produkcją luksusowych samochodów. Ponieważ Horch był miłośnikiem rajdów samochodowych, chciał rozwijać także produkcję samochodów sportowych, co jednak nie spodobało się innym udziałowcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszły do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedł z firmy i założył nowe przedsiębiorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. Decyzją sądu musiał jednak zmienić jego nazwę (sąd nie zgodził się na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianował ją na Audi Automobilwerke. Użycie słowa Audi nie było tu przypadkowe, gdyż w łacinie oznaczo ono "nasłuchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim słowo "horchen", od którego tryb rozkazujący brzmi "horch".

W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwę na Audi Werke, a po I wojnie światowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiają, że w 1928 r. firmę przejmuje spółka DKW, a w 1932 r. po połączeniu ze spółkami Horch i Wanderer powstaje przedsiębiorstwo Auto Union i znane dziś logo z czterema pierścieniami, które symbolizują cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miała zakłady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakończeniu II wojny światowej trafiły one do strefy wpływów ZSRR. Firmę przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spółkę Auto Union, która była spadkobiercą przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiły, że w 1958 r. 87% udziałów w niej przejął Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. Współpraca ta nie przyniosła jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykę w Ingolstadt przejął Volkswagen, a dwa lata później posiadał już prawa do całej firmy i innych praw majątkowych (m.in. do logo z czterema pieścieniami). W 1969 r. doszło do fuzji Auto Union i NSU i powstała firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiązuje ostatecznie od 1985 r.

Pierwsze samochody Audi

Pierwszy model marki Audi powstał w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakłady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w początkowym okresie był także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który był pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicą po prawej stronie. W 1923 r. pojawia się Typ M z sześciocylindrowym silnikiem pod maską, a w 1927 r. do oferty dołącza Audi Imperator z 8-cylindrową jednostką.

W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.

Współczesne modele Audi

Pierwszym po tak długiej przerwie modelem Audi było Audi 72, które zadebiutowało w 1965 r., a jego nazwa wywodziła się od liczby koni mechanicznych pracujących w silniku. W kolejnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. Największym jednak hitem tamtego okresu było Audi 100, które dołączyło do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. został zastąpiony przez Audi A6.

W 1972 r. zadebiutował inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Powstały również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. został zastąpiony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie był także model Quattro, który przyczynił się do dalszego wzrostu popularności marki, a także dzięki niemu Audi odniosło wiele sukcesów na trasach rajdowych.

Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.

Nowoczesne technologie w samochodach Audi

Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).

Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziś jest napęd na wszystkie koła quattro, który po raz pierwszy pojawił się w 1980 r. w modelu Audi quattro. Dziś technologia ta dostępna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiązanie. Audi było także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Kolejną innowacją była wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymała karoseria nadwozia Audi Space Frame

czytaj więcej

Audi – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Audi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Audi

Oceny Aut 9 211 ocen

4,6
~Przemek
Audi A3 8Y
Limousine 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
Z racji tego ze obecny rynek aut uzywanych troszeczke odjechal jesli chodzi o ceny, zdecydowalem sie poszukiwac auta nowego ktore bedzie sedanem/fastbackiem odpowiednim dla dwoch osob, na tyle duzym zeby przewiezc cos ale tez poruszac sie w miare wygodnie i dynamicznie. Zastanawialem sie nad wyborem miedzy Toyota Corolla w hybrydzie, Mazda 3, Mecedesem CLA i Hyundiem i30. Po wstepnych jazdach bylem nastawiony na zakup Corolli (Mazda byla troche za ciasna, Mercedes mimo ladnej wizualnej prezentacji na zewnatrz auta pozostawia wiele do zyczenia jesli chodzi o spasowanie srodku i obecne wszedzie piano, a Hyundai to mocny plastic fantastic), jednak czas oczekiwania wynosil ponad rok. Co mocno mnie zniechecilo(auta szukalem pod koniec 2022 roku). Jednak przegladajac fb wyswietlila mi sie reklama Audi A3. Wybralem sie do salonu, obejrzalem, posiedzialem. Pogadalem z handlowcem. Cena po otrzymaniu rabatu dosc konkurencyjna wzgledem tego co oferiowala konkurencja. Wiec dlugo sie nie zastanawaialem i wybralem ta czarna strzale ktora mam przyjemnosc korzystac od prawie roku. Na wstepie powiem ze gdybym mial jeszcze raz cofnac czas i stanac przed wyborem ktory mialem to zrobilbym to ponownie( no moze dobral pare rzeczy wiecej :D). Jestem bardzo zadowolony z tego modelu. Auto prezentuje sie bardzo dobrze jak za cene ktora za niego zaplacilem (kwota kolo 125k), wrecz powiedzialbym ze wyglada na drozsze (szczegolnie w czarnym kolorze z pakietem advanced, chromowanymi srebnymi listwami i 18 calowymi felgami Y-desing). Auto jest uzywane w cyklu miejskim jak i poza miejskim. Spalanie uwazam za okay, nie staram sie jezdzic jakos bardzo EKO. Auto jak na te 150 koni jezdzi bardzo przyjemnie. Wiadomo ze jak ktos jest przyzywczajony do wiekszej mocy to bedzie pewnie narzekac. Jednak dla takiego przecietnego kowalskiego jest to wystarczajce. Silnik nawet z full zaladowanym samochodem i w 5 osob nie ma zadnych problemow. Wyposazenie bym rzekl mocno standardowe: czujniki przod tyl, kamera cofania, klimatyzacha automatyczna dwustrefowa, podgrzewane fotele, ambiente, apple car play, wzmocnione szyby, wielofunkcyjna kierownica i system automatycznego parkowania. Z perspektywy czasu jednak dobralbym lepsze audio (nie mowie ze podstaowe gra zle, powiedzialbym ze poprawnie, jakims audiofilem nie jestem) oraz skrzynie automatyczna (machanie lewarkiem w miescie jest dosc uciazliwe, ale wybor manualnej skrzyni byl spowodowany czasem oczekiwania, a auto chcialem miec jak najszybciej). Podsumowujac. Jesli ktos szuka auta dla pary, ktore dobrze sie spisuje w miescie jak i poza. To jest bardzo dobra opcja. Wrecz powiedzial bym ze skrojona dla takiego przypadku.
4,5
~gosc
Audi A4 B5
Avant 1.8 20V 125KM 92kW
Auto zakupione w 2014 od handlarza z przebiegiem 213 tys. o ile nie był kręcony. Założona instalacja gazowa. Silnik niezawodny i prosty w obsłudze. Idealny do LPG. Co do instalacji bywało różnie. Ogólnie chodzi super, ale często siadają cewki i mam już czwartą bo inaczej szarpie na gazie, ale na szczęcie jest to tanie w wymianie i można samemu wymienić w 20 minut. Do tego trzeba pamiętać o przepustnicy ,którą też wymieniałem 2x. Obecnie nabite 353 tys. i śmiga dalej. Trochę brakuje mocy przy ruszaniu, ale potem przy wyższych obrotach ładnie się zbiera. Idealnie do prędkości 120-130 to w miarę cicho. Najlepiej jedzie mi się do 140 potem już trochę nie czuję się komfortowo, ale też nie szaleje w 24 letnim aucie. Jak się wkręci w obroty to czuć moc zwłaszcza pod górkę. Jedyny minus to ciasno i bagażnik mały, przy małej dwójce dzieci jako tako albo powoli przymierzam się do zmiany ale szkoda mi go się pozbywać bo mam wszystko na bieżąco robione i nie ma rdzy.
4,1
~Tomasz T
Audi A3 8Y
Sportback 1.0 30 TFSI 110KM 81kW
Niestety nie było już silnika 1,2 z czterema cylindrami a auto było kupowane jako drugie głównie do miasta więc kupiłem 1,0 z trzema cylindrami (czwarty cylinder ukradli KSIĘGOWI AUDI) Jak na tą pojemność całkiem żwawy, trzy cylindry warkoczą tylko przy mocnym przyśpieszaniu - jeśli jeździłeś dieslem to nie będzie ci to przeszkadzać. Całkiem niezłe spalanie - w mieście 6-8, w trasie 5,5 do 6,5 litra, Średnia z 12000 km od nowości wychodzi mi równe 6l/100km - jeżdżę dość dynamicznie ale bez ścigania się. Aha plastikową osłonę silnika w tej wersji też gwizdnęli KSIĘGOWI więc silnik po zimie wygląda strasznie. Mam manuala - trochę za krótka jedynka i za krótki szósty bieg. Zmiana biegów bez problemów. W mieście silnik pracuje całkiem cicho, nawet nie powoduje wibracji, ale to nie silnik jest problemem. Mimo że zamówiłem przednią szybę dźwiękochłonną to auto przy prędkości 120km/godz. robi się SKANDALICZNIE GŁOŚNE - za sprawą szumów toczenia. Po prostu KSIĘGOWI zdjęli większość wygłuszenia z poprzedniej generacji - jeśli popatrzycie na testy na stronie ADAC to poprzednia generacja w dostępnych testach wersji 1,5 była o prawie 2 decybele cichsza od nowszej z tym samym silnikiem! Jeden wielki skandal. Co do prowadzenia: wiedziałem że 1,0 ma z tyłu belkę skrętną (znowu KSIĘGOWI doszli do głosu) więc szału nie ma ale prowadzi się dobrze do 140/godz. Trochę wrażliwy tył na boczny wiatr mam wrażenie że ten silnik jest ciut za lekki do tego nadwozia ale wiedziałem co brałem. Za to FANTASTYCZNIE sprawdza się na wrocławskich wybojach - po zniszczonych ulicach jeździ się naprawdę komfortowo, zawieszenie jest ciche, sprężyste ale nie trzęsie - idealny wybór na miasto i boczne drogi. Niestety na śniegu układ kierowniczy- ma sztuczny opór i nie daje znać że traci się przyczepność - trzeba uważać ! Auto z przodu i boku wygląda świetnie ale z tyłu trochę niepoważnie. Wykończenie wnętrza na dobrym poziomie aczkolwiek ekran dotykowy wymaga częstego wycierania śladów palców. Na szczęście Audi dodaje ściereczkę :) Pewnie KSIĘGOWI wyliczyli, że to taniej niż kilka przycisków. Widoczność bez zarzutu, Z kamerą cofania parkowanie w nocy super. Dobre światła matrycowe- nikt mi nie mruga z przeciwka, Trochę brakuje dokładniejszego rozbicia świateł jak np. w Audi A4 ale zdecydowanie lepiej niż zwykłe. Naprawdę warto dopłacić - na bocznych drogach nie trzeba zwalniać jak jedzie ktoś z przeciwka. Zdecydowałem się na to auto bo ma...FIZYCZNE przyciski ogrzewania i paru innych rzeczy. Niestety obsługa panelu dotykowego jest taka sobie - ekran działa błyskawicznie ale niestety rozprasza. System wyboru głosowego potrafi wykręcić nie ten numer telefonu więc czasami odnawiam stare znajomości. Komu przeszkadzało pokrętło MMI z poprzedniej generacji ? KSIĘGOWYM !!! Asystent pasa ruchu tradycyjnie próbuje zabić kierowcę - to nie żart - to jest naprawdę niebezpieczne urządzenie, które na śliskiej nawierzchni potrafi gwałtownym bujnięciem auta potrafi sprowokować kierowcę do nagłej kontry i utraty panowania nad pojazdem. Na szczęście daje się wyłączyć przyciskiem na dźwigience świateł; potem przyciskiem na konsoli wyłączamy start-stop i już można jechać ! Ogrzewanie działa błyskawicznie, klimatyzacja generalnie bez zarzutu choć po 10000km zawiesiła się klimatyzacja (błąd sterownika - mam nadzieję ze się nie powtórzy). Auto ma dodatkowo ogrzewanie postojowe - polecam. Wymiana oleju w serwisie po 8000 km około 1000zł. No cóż - premium. Ale za to spalanie nadrabia straty. Cena - trudny temat. Samochód tani nie jest a ceny oczywistych dodatków (dostępnych nawet w Golfie w standardzie lub dużo taniej) mogą trochę frustrować. Ale jeśli rozsądnie wybierze się naprawdę niezbędne wyposażenie to można dostać wóz w cenie wypasionego kompaktu innej marki. Z drugiej strony mało jest aut tej klasy, które są naprawdę porządnie wykończone, podczas jazdy po mieście nie wydają z siebie żadnych jęków i trzeszczeń i można do nich dokupić takie opcje jak np. ogrzewanie postojowe lub reflektory matrycowe. Po długiej zabawie z konfiguratorem, rozmowie ze sprzedawcą (czasem dokupienie jakiegoś pakietu potrafi zdecydowanie obniżyć cenę np. reflektorów matrycowych) i wynegocjowaniu rabatu można dostać w sumie bardzo dobry samochód, który podczas jazdy nie krzyczy do ciebie żebyś nie narzekał bo kupiłeś tanie auto. Potem ostatecznie okazuje się, że twoje większe auto zostaje w garażu a ty tym A3 jedziesz nawet w dalszą trasę. GDYBY nie dramatycznie słabe wyciszenie szumów nadwozia i kół można by powiedzieć że naprawdę warto zapłacić więcej za Audi A3 niż inne auto kompaktowe i możesz spokojnie pozbyć się większego samochodu. Nawet w stosunku do Golfa 7 z tym samym silnikiem 1,0 (też taki mamy w rodzinie) widać wyraźną różnicę na plus w komforcie i ogólnym wrażeniu z jazdy. Dla kogo jest ten samochód? Jeśli nie potrzebujesz dużego auta rodzinnego, lub szukasz drugiego bezpiecznego auta, nie ścigasz się, tylko jeździsz dynamicznie, użytkujesz samochód głównie w mieście i drogach podmiejskich to auto będzie idealnym wyborem. Nawet jeżeli w korku komputer pokaże 9 l/100 km to po chwili spalanie zejdzie do 7-6 litrów. Do prędkości 100km/godz to naprawdę komfortowe, zwinne i dynamiczne auto mimo małego silniczka. Będziesz naprawdę miał poczucie że jeździsz klasą premium, nie będziesz miał problemów z parkowaniem a znajomi nie posądzą cię że w drodze do domu dorabiasz wożąc pasażerów bez licencji. Jeśli to ma być jedyne twoje auto dla całej rodziny to zastanów się nad większym silnikiem – wtedy KSIĘGOWI dodadzą ci lepsze tylne zawieszenie – ale nadal nie licz na lepsze wyciszenie – to we własnym zakresie zrobisz po gwarancji.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Audi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena