Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie sięgają 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowała niemalże 40 lat później. Dziś Mazda słynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który działa na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszłości, jak i obecnie Mazda współpracowała z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

Początki historii firmy, która dała podwaliny pod markę Mazda, sięgają 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założył w Hiroszimie firmę Toyo Cork Kogyo. Początkowo przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaś podczas II wojny światowej także broni dla japońskiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym był wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkołowy model o nazwie Go, który był połączeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiła się nazwa Mazda, nawiązująca z jednej strony do nazwiska założyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga światła i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiła się dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiązywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywała pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak działania wojenne, a następnie zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę spowodowały znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odłożenia planów dotyczących produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przełomie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziła do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dzięki której średnie spalanie wynosiło nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiła się Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczątkował serię B. Na początku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyła od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys początka lat 70. sprawił, że Ford stał się właścicielem 25% udziałów w Maździe. Na rynku amerykańskim spory sukces odniosła półciężarówka Mazda Titan. Debiutują też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań technologicznych Forda, co pozwoliło jej przetrwać trudne lata kryzysu. Współpraca ta zaowocowała także pojawieniem się przełomowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich była nawet przez pewien okres numerem jeden pod względem sprzedaży na rynku japońskim Japonii wyprzedzając m.in. Toyotę Corollę. Kooperacja z Fordem wyraźna była także przy modelu Mazda MX-6, który bazował na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japońska marka zakończyła wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaś w Japonii jako Miata. Mała Mazda została wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazała najpopularniejszym roadsterem na świecie.

Końcówka XX w. była trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosła spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie była w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniła znacząco sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowało się na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaś w Europie Xedos

Współczesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosło pewną poprawę w sytuacji Mazdy. Przełom przyszedł w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiły takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogły marce zdobyć nowych klientów, co przełożyło się na poprawę sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiła także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiają się duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. dołącza do nich Mazda CX-5, zaś w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 5 882 oceny

4,6
~Diesel
Sedan 2.0 i 115KM 85kW
Mazda 626 IV
Wersja USA (Cronos). Bezawaryjny samochód z ogromnym prześwitem (pod przednim zderzakiem ponad 20cm prześwitu). dobrze zabezpieczony antykorozyjnie (porządny ocynk). Jedyne minusy to: słabe hamulce (długa droga hamowania - brak ABS etc), duże spalanie, łsabe reflekotry (przystosowanie reflektorów USA0 oraz głośno pracujące popychacze (brak wpływu na parametry techniczne) . Przyśpieszenie więcej niż wystarczające 9,2s do 100km/h. Świetnie ustawione slupki A (bardzo małe martwe pole), wygodne fotele, trwała tapicerka, wydajna klimatyzacja (i funkcja swing-wachlowania)
4,9
~Krzysiek
Hatchback 2.0 MZR 147KM 108kW
Mazda 6 II
Świetne auto na dłuższe i średnie trasy obszerne wnętrze zapewni komfort 4 dorosłym osobom, miejsca w bagażniku jest wystarczająco żeby pomieścić bagaże na kilkudniowy wypad. Świetne sprawdza się również jako auto rodzinne, wersja liftback gwarantuje łatwy załadunek wózka, wrzucenie rowerków itp. Klimatyzacja działa bardzo wydajnie a czujnik nasłonecznienia pomaga inteligentnie sterować klimatyzacją. Długie odcinki z prędkością 150-160 km/h nie meczą, w aucie jest dość cicho, a całość dopełnia dźwięk Bose. Jedynie do czego mógłbym się doczepić to fotel kierowcy, przy 190 cm wzrostu nie do końca mogę znaleźć idealną pozycję. Druga rzecz to hamulce, gdy zapakujemy się w 4 osoby z bagażem w auto, które samo wazy 1,5 tony musimy solidnie wcisnąć żeby się zatrzymało, na szczęście bardzo dobrze działa wspomaganie awaryjnego hamowania, przy nagłym wciśnięciu pedału hamulca auto staje w miejscu, moim zdaniem hamulce tak właśnie powinny działać zawsze. Bardzo duży plus za precyzyjnie działającą skrzynie biegów i układ kierowniczy, zawieszenie wielowahaczowe sprawdza się świetnie, auto jest przyklejone do drogi.
4,8
~Sylwester
Hatchback Facelifting 2.0 SKYACTIV-G 120KM 88kW
Mazda 3 III
Auto naprawdę fajne i wdzięczne, ale nie pozbawione kilku wad. Największą jak na razie jest niestety słaba obsługa serwisowa. Największymi zaletami są: niesamowita przyjemność z jazdy, wygląd i niskie spalanie. Serwis jest bardzo drogi, a obsługa słaba. Jest też problem, żeby wyeliminować drobną wadę auta, która jest od nowości. Miałem również problem, żeby umówić się na pierwszy przegląd po 20 tyś., a gdy już się umówiłem, to policzyli ponad 1000 zł, a przegląd trwał 1,5 h i nawet dobrze nie umyli auta. Nie sprawdzili też tej jednej usterki, którą zgłosiłem. Doradca powiedział, żebym przyjechał innym razem, gdy będzie więcej czasu.

Testy zderzeniowe Mazda

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena