Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie siÄ™gajÄ… 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowaÅ‚a niemalże 40 lat później. DziÅ› Mazda sÅ‚ynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który dziaÅ‚a na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszÅ‚oÅ›ci, jak i obecnie Mazda wspóÅ‚pracowaÅ‚a z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

PoczÄ…tki historii firmy, która daÅ‚a podwaliny pod markÄ™ Mazda, siÄ™gajÄ… 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupÄ… inwestorów zaÅ‚ożyÅ‚ w Hiroszimie firmÄ™ Toyo Cork Kogyo. PoczÄ…tkowo przedsiÄ™biorstwo to zajmowaÅ‚o siÄ™ produkcjÄ… obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaÅ› podczas II wojny Å›wiatowej także broni dla japoÅ„skiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym byÅ‚ wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkoÅ‚owy model o nazwie Go, który byÅ‚ poÅ‚Ä…czeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiÅ‚a siÄ™ nazwa Mazda, nawiÄ…zujÄ…ca z jednej strony do nazwiska zaÅ‚ożyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga Å›wiatÅ‚a i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiÅ‚a siÄ™ dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiÄ…zywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywaÅ‚a pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak dziaÅ‚ania wojenne, a nastÄ™pnie zrzucenie bomby atomowej na HiroszimÄ™ spowodowaÅ‚y znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odÅ‚ożenia planów dotyczÄ…cych produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przeÅ‚omie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziÅ‚a do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dziÄ™ki której Å›rednie spalanie wynosiÅ‚o nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiÅ‚a siÄ™ Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczÄ…tkowaÅ‚ seriÄ™ B. Na poczÄ…tku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyÅ‚a od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys poczÄ…tka lat 70. sprawiÅ‚, że Ford staÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›cicielem 25% udziaÅ‚ów w Maździe. Na rynku amerykaÅ„skim spory sukces odniosÅ‚a póÅ‚ciężarówka Mazda Titan. DebiutujÄ… też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystaÅ‚a z wielu rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych Forda, co pozwoliÅ‚o jej przetrwać trudne lata kryzysu. WspóÅ‚praca ta zaowocowaÅ‚a także pojawieniem siÄ™ przeÅ‚omowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich byÅ‚a nawet przez pewien okres numerem jeden pod wzglÄ™dem sprzedaży na rynku japoÅ„skim Japonii wyprzedzajÄ…c m.in. ToyotÄ™ CorollÄ™. Kooperacja z Fordem wyraźna byÅ‚a także przy modelu Mazda MX-6, który bazowaÅ‚ na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japoÅ„ska marka zakoÅ„czyÅ‚a wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaÅ› w Japonii jako Miata. MaÅ‚a Mazda zostaÅ‚a wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazaÅ‚a najpopularniejszym roadsterem na Å›wiecie.

KoÅ„cówka XX w. byÅ‚a trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosÅ‚a spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie byÅ‚a w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniÅ‚a znaczÄ…co sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowaÅ‚o siÄ™ na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano siÄ™ na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaÅ› w Europie Xedos

WspóÅ‚czesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosÅ‚o pewnÄ… poprawÄ™ w sytuacji Mazdy. PrzeÅ‚om przyszedÅ‚ w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiÅ‚y takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogÅ‚y marce zdobyć nowych klientów, co przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na poprawÄ™ sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiÅ‚a także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiajÄ… siÄ™ duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. doÅ‚Ä…cza do nich Mazda CX-5, zaÅ› w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 7 073 oceny

3,9
~Sebastian
Mazda 3 IV
Hatchback 2.0 SKYACTIV-G 150KM 110kW
Pierwsze wrażenie było niezwykle pozytywne, czułem się otulony przez pojazd. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów subiektywne odczucie otulenia, zmieniło się na przygniecenie i ciasnotę. Wykończenie i spasowanie rewelacyjne, nie dotyczy obrotowego selektora, który nie zawsze reaguje na obrót. Świetnie działająca kamera 360 i asystenci bezpieczeństwa, które są bardzo przydatne przy fatalnej widoczności do tyłu. Duży minus za asystenta utrzymywania pasa ruchu. Jego działanie jest zbyt agresywne. Podobnie, minus za tempomat adaptacyjny. Brakuje płynności przy redukcji prędkości, gdy pojawi się przeszkoda.
4,7
~SÅ‚awek
Mazda CX-60
SUV 2.5 e-Skyactiv 328KM 241kW
Samochód pomimo tego, że hybrydowy plugin, to sprawuje się świetnie. Nie mam gdzie go ładować, więc używam jak zwykłęgo benzyniaka. Byłem sceptycznie nastawiony do tego napędu ale przekonał mnie sprzedawca i miał rację. Silnik daje radę. Najbardziej mi się podoba możliwość zdalnego schłodzenia samochodu w lato tylko trzeba mieć trochę naładowanej baterii :( Czytałem wcześniej opinie o 60 i byłem przerażony, że stuka puka i inne dziwne rzeczy. to są rzeczy wyssane z palca - przynajmniej u mnie nic takiego się nie dzieje. zwieszenie mogło by być lepsze i za to minus jedna gwiazdka ale w całości auto jest super. czarna jest najładniejsza!
5,0
~fanimieszkaniec
Mazda CX-5 II
SUV Facelifting 2.0 SKYACTIV-G 165KM 121kW
Mazda CX-5 to prawdziwa perełka wśród SUV-ów, która łączy w sobie elegancję, niezawodność i przyjemność z jazdy na najwyższym poziomie. Ten model zachwyca już od pierwszego spojrzenia – nowoczesny, dynamiczny design z charakterystycznym grillem i smukłymi liniami nadwozia sprawia, że wyróżnia się na drodze. Wnętrze jest równie imponujące: przestronne, wykończone wysokiej jakości materiałami, z dbałością o najdrobniejsze szczegóły, co daje poczucie luksusu w przystępnej cenie. Pod maską Mazda CX-5 oferuje świetne osiągi dzięki silnikom Skyactiv – są one nie tylko dynamiczne, ale i zaskakująco ekonomiczne, co czyni ten samochód idealnym wyborem zarówno do miasta, jak i na dłuższe trasy. Układ jezdny jest perfekcyjnie zestrojony, zapewniając doskonałą precyzję prowadzenia i komfort, nawet na nierównych nawierzchniach. System G-Vectoring Control dodatkowo podnosi jakość jazdy, sprawiając, że CX-5 reaguje na ruchy kierowcy intuicyjnie i płynnie. Technologia w tym modelu to kolejny atut – intuicyjny system multimedialny MZD Connect, bogaty zestaw asystentów bezpieczeństwa (np. kontrola martwego pola, adaptacyjny tempomat) oraz opcjonalny napęd na cztery koła i-Activ AWD gwarantują spokój i pewność w każdych warunkach. Do tego dochodzi świetna ergonomia i przestrzeń bagażowa, która czyni CX-5 praktycznym towarzyszem zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i podczas rodzinnych wyjazdów. Mazda CX-5 to samochód, który nie tylko spełnia oczekiwania, ale często je przewyższa. To idealna propozycja dla osób szukających niezawodnego, stylowego i wszechstronnego SUV-a, który dostarcza radości z każdej przejechanej kilometra. Zdecydowanie jeden z liderów w swojej klasie!
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena