Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie sięgają 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowała niemalże 40 lat później. Dziś Mazda słynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który działa na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszłości, jak i obecnie Mazda współpracowała z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

Początki historii firmy, która dała podwaliny pod markę Mazda, sięgają 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założył w Hiroszimie firmę Toyo Cork Kogyo. Początkowo przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaś podczas II wojny światowej także broni dla japońskiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym był wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkołowy model o nazwie Go, który był połączeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiła się nazwa Mazda, nawiązująca z jednej strony do nazwiska założyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga światła i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiła się dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiązywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywała pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak działania wojenne, a następnie zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę spowodowały znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odłożenia planów dotyczących produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przełomie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziła do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dzięki której średnie spalanie wynosiło nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiła się Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczątkował serię B. Na początku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyła od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys początka lat 70. sprawił, że Ford stał się właścicielem 25% udziałów w Maździe. Na rynku amerykańskim spory sukces odniosła półciężarówka Mazda Titan. Debiutują też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań technologicznych Forda, co pozwoliło jej przetrwać trudne lata kryzysu. Współpraca ta zaowocowała także pojawieniem się przełomowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich była nawet przez pewien okres numerem jeden pod względem sprzedaży na rynku japońskim Japonii wyprzedzając m.in. Toyotę Corollę. Kooperacja z Fordem wyraźna była także przy modelu Mazda MX-6, który bazował na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japońska marka zakończyła wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaś w Japonii jako Miata. Mała Mazda została wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazała najpopularniejszym roadsterem na świecie.

Końcówka XX w. była trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosła spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie była w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniła znacząco sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowało się na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaś w Europie Xedos

Współczesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosło pewną poprawę w sytuacji Mazdy. Przełom przyszedł w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiły takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogły marce zdobyć nowych klientów, co przełożyło się na poprawę sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiła także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiają się duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. dołącza do nich Mazda CX-5, zaś w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 6 211 ocen

4,1
~żyjta długo i szczęśliwie!
SUV 2.3 150KM 110kW
Mazda Tribute II
Witam. Moja ocena będzie dość mocno krytyczna, wymienię konkretnie wady i zalety tego modelu, a że miałem już 11 aut różnych segmentów i marek, to postaram się o obiektywne spostrzeżenia. Natomiast muszę od razu napisać że ta Mazda Tribute ogólnie jest bardzo po układanym autem. Robi dobre wrażenie u znajomych, czy jak kogoś zabieram. Może się podobać , mi jako auto uniwersalne bardzo odpowiada. Posiadałem vany, kombi i hatchbacki, tutaj mamy ok 4,5 długości, dość wysokie, czuć jak się przy niej stoi /mam 177 wzrostu/. W środku czuć przestrzeń, nad głowami jest ok, kierowca raczej nie będzie narzekał na pozycję, z tyłu miejsca na nogi wystarczy, bagażnik nie jest długi, oczywiście sporo mniejszy niż w kombi ale za to wysoki. W tym połączeniu silni 2,3 i automat, przemieszcza się sprawnie, duże koła 235 i spory profil na 16 calowych felgach, to na pewno coś innego niż nowoczesne auta na felgach powyżej 17-18 z zelówką zamiast gumy. Uniwersalne - ponieważ zamieszkując obrzeże aglomeracji, czasem jadąc w trasę , a czasem gdzieś po polu , jestem zadowolony z użytku, nie posiada napędu 4WD, zimą pod górkę jakoś wychodziło..
4,8
~pawgro1
Sedan 2.0 SKYACTIV-G 150KM 110kW
Mazda 3 IV
W cenie do 120-130 tys. samochód absolutnie bezkonkurencyjny. Jeśli liczy się dla ciebie jakość wykonania, stylistyka i poczucie wysokiego komfortu - to Mazda 3 jest oczywistym wyborem w klasie kompaktowej. Podobnie skonfigurowana konkurencja (Leon, Golf, Octavia, I30) wychodzi tak samo cenowo lub nawet drożej, a przy bezpośrednim porównaniu jest wrażenie jakby były to samochody półkę niższe. Konkurencją dla Mazdy nie będą też raczej Marki premium bo tak samo skonfigurowane Audi A3 to już koszt ponad 160 tys. Jedyny naprawdę duży minus to skrzynie automatyczne, które w maździe są po prostu beznadziejne (6 biegów, przy dopłacie 8 tys. tracisz na dynamice i spalaniu...), tak naprawdę jedynym wyborem jest skrzynia manualna, która na otarcie łez jest wyśmienita.
4,4
~Robert
Hatchback 2.0 MZR 151KM 111kW
Mazda 3 II
Przyjemne auto ze sportowym zacięciem, ale ma swoje (drobne jak dla mnie) wady. Jeżeli lubicie japońskie auta w stylu lat 90., czyli proste w obsłudze, z wolnossącym silnikiem i bez bajerów, będziecie zadowoleni. Minusem jest wyciszenie i zbyt krótkie siedziska foteli, a także cienki, delikatny lakier. Rekompensuje to jednak bezawaryjność oraz przyjemnosć z jazdy - każda wycieczka to banan na twarzy dzięki sztywnemu zawieszeniu i fantastycznej skrzyni biegów oraz zwartemu układowi kierowniczemu.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena