Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie sięgają 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowała niemalże 40 lat później. Dziś Mazda słynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który działa na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszłości, jak i obecnie Mazda współpracowała z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

Początki historii firmy, która dała podwaliny pod markę Mazda, sięgają 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założył w Hiroszimie firmę Toyo Cork Kogyo. Początkowo przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaś podczas II wojny światowej także broni dla japońskiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym był wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkołowy model o nazwie Go, który był połączeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiła się nazwa Mazda, nawiązująca z jednej strony do nazwiska założyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga światła i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiła się dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiązywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywała pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak działania wojenne, a następnie zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę spowodowały znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odłożenia planów dotyczących produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przełomie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziła do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dzięki której średnie spalanie wynosiło nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiła się Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczątkował serię B. Na początku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyła od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys początka lat 70. sprawił, że Ford stał się właścicielem 25% udziałów w Maździe. Na rynku amerykańskim spory sukces odniosła półciężarówka Mazda Titan. Debiutują też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań technologicznych Forda, co pozwoliło jej przetrwać trudne lata kryzysu. Współpraca ta zaowocowała także pojawieniem się przełomowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich była nawet przez pewien okres numerem jeden pod względem sprzedaży na rynku japońskim Japonii wyprzedzając m.in. Toyotę Corollę. Kooperacja z Fordem wyraźna była także przy modelu Mazda MX-6, który bazował na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japońska marka zakończyła wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaś w Japonii jako Miata. Mała Mazda została wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazała najpopularniejszym roadsterem na świecie.

Końcówka XX w. była trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosła spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie była w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniła znacząco sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowało się na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaś w Europie Xedos

Współczesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosło pewną poprawę w sytuacji Mazdy. Przełom przyszedł w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiły takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogły marce zdobyć nowych klientów, co przełożyło się na poprawę sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiła także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiają się duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. dołącza do nich Mazda CX-5, zaś w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 5 940 ocen

4,9
~Konrad
Hatchback 2.0 Skyactiv-G 122KM 90kW
Mazda 3 IV
Przesiadka z VW Polo 1.2TSI 90KM, różnica w wykonaniu czy prowadzeniu odczuwalna, miejsca wystarczająco, auto wręcz perfekcyjne, nie ma porównania co do Golfa, Focusa czy innych marek. Autko zbiera wzrok ludzi na drodze. Auto ma dwa minusy, czasami łapie delikatne wibracje podczas 1500 obrotów, gdy przechodzi w tryb 2-cylindrowy, ale nie jest to bardzo odczuwalne, ponieważ auto jest bardzo dobrze wyciszone. Drugim minusem jest to, że trzeba czasami z niego wysiąść. Jeżeli chodzi o wykończenie, użytkowanie jest świetnie. Brak ekranów dotykowych tylko intuicyjne centrum sterowania.
2,9
~Jurji
Kombi Facelifting 2.0 MZR 155KM 114kW
Mazda 6 II
Bardzo pojemne kombi, zarówno bagażnik jak i szoferka. Całkiem przyzwoity wygląd i estetyka wnętrza. Dobre prowadzenie na drodze. Z zalet to byłoby tyle. Wielkie bezduszne gruzowisko blach i plastiku. Blacha gnije dosłownie w każdym zgrzewie, otworze technologicznym, progach, podwoziu, zawieszeniu. Nawet śruby są ze zwykłej niczym nie pokrytej korodującej stali. Silnik słaby i kompletnie nie dobrana do jego "mocy" skrzynia biegów. Chore rozwiązanie napędu klimatyzacji co objawia się szarpaniem silnika przy jej częstym załączaniu. Po kilkuset kilometrach, zacząłem użytkować ją po "dziadkowemu" wtedy paliła ok 9,5 l/100 km. Za taką "moc" jaką oferuje zużycie 10-12 litrów to jakiś żart. Ponoć silnik jest mega trwały a auto ponoć się nie psuje. Ale co tam ma się psuć jak w tym aucie jak nie ma żadnego wyposażenia a silnik jest przestarzały z poprzedniej epoki. Jeżeli ktoś auto traktuje jak przedmiot do przemieszczania się i nie zależy mu na tym, że koroduje jak polonez zatopiony w solance, jeździ 40km/h i ma problem ze słuchem nie przejmując się tym co się w trakcie jazdy dzieje z autem to pewnie będzie zadowolony. Moją Mazdę 6 po 4 miesiącach jazdy rozbiła pani, która wymusiła mi pierwszeństwo przejazdu. Mazda dostała w bok od forda kuguara wynik: ford parę rysek a w maździe poszedł cały bok - dosłownie. Firma ubezpieczeniowa prowadziła dochodzenie bo uszkodzenia na maździe były nieprawdopodobnie duże w stosunku do otarcia lakieru forda. Szczerze NIE POLECAM.
4,8
~Papilon
SUV Facelifting 3.7 V6 277KM 204kW
Mazda CX-9
kapitalne auto, przebieg 200tys. wymieniane tarcze i kocki co 40 tys., przy 120 tys. wymiana wtryskiwacza 800zł, miękki lakier a właściwie za miękki, dużo drobnych odprysków, na dachu tuz nad szyba w 5 roku eksploatacji pojawiły się pajączki a pod nimi rdza, zgłoszone na przeglądzie lekkie przepychanki, dach do malowania na gwarancji, / warunek sine qua non - wszystkie przeglądy w aso o czasie, ostatni 195 tys., ciężko było MMP mieć jakieś ale, gdy daje 12 lat gwarancji na perforacje/, poza tym nic absolutnie nic, lać paliwo i komfortowo podróżować, nie ma już niestety takich aut, przykro bardzo,
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena