Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie sięgają 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowała niemalże 40 lat później. Dziś Mazda słynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który działa na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszłości, jak i obecnie Mazda współpracowała z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

Początki historii firmy, która dała podwaliny pod markę Mazda, sięgają 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założył w Hiroszimie firmę Toyo Cork Kogyo. Początkowo przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaś podczas II wojny światowej także broni dla japońskiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym był wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkołowy model o nazwie Go, który był połączeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiła się nazwa Mazda, nawiązująca z jednej strony do nazwiska założyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga światła i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiła się dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiązywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywała pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak działania wojenne, a następnie zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę spowodowały znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odłożenia planów dotyczących produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przełomie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziła do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dzięki której średnie spalanie wynosiło nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiła się Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczątkował serię B. Na początku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyła od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys początka lat 70. sprawił, że Ford stał się właścicielem 25% udziałów w Maździe. Na rynku amerykańskim spory sukces odniosła półciężarówka Mazda Titan. Debiutują też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań technologicznych Forda, co pozwoliło jej przetrwać trudne lata kryzysu. Współpraca ta zaowocowała także pojawieniem się przełomowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich była nawet przez pewien okres numerem jeden pod względem sprzedaży na rynku japońskim Japonii wyprzedzając m.in. Toyotę Corollę. Kooperacja z Fordem wyraźna była także przy modelu Mazda MX-6, który bazował na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japońska marka zakończyła wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaś w Japonii jako Miata. Mała Mazda została wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazała najpopularniejszym roadsterem na świecie.

Końcówka XX w. była trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosła spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie była w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniła znacząco sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowało się na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaś w Europie Xedos

Współczesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosło pewną poprawę w sytuacji Mazdy. Przełom przyszedł w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiły takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogły marce zdobyć nowych klientów, co przełożyło się na poprawę sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiła także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiają się duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. dołącza do nich Mazda CX-5, zaś w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 6 422 oceny

4,9
~Ajsmen
Hatchback 2.0 MZR 147KM 108kW
Mazda 6 II
Użytkowałem auto bezawaryjnie ponad 9 lat. Nigdy nas nie zawiodło, zawsze dojechaliśmy do celu. Super prowadzenie, w miarę wygłuszona do 140kmh. Bardzo pakowny bagażnik, kanapa szeroka. Bardzo wygodne fotele. Materiały twarde, ale super spasowane, nic nie trzeszczało, nigdy nic się nie urwało, czy tam pękło. Mieliśmy dosyć podstawową wersje, więc bajerów nie było. Jeżeli chodzi o koszta, to jedynie serwis olejowy, hamulce, opony, 1x łącznik stab. przód, 2x cukierki, gumy stabilizatora, 2x zaciski hamulcowe, 1x łożysko, linka ręcznego. Tyle się działo przez 9 lat. Duży minus to rdza.. nasza była już trochę skorodowana, elementy zawieszenia tył, belka, układ wydechowy. Sprzęgło orginalne jeszcze przy ponad 270 tys km. Bardzo fajne autko, polecam. Tylko dobrze sprawdzić pod kątem rdzy podwozia. Nadwozie bez problemu. Silnik nie brał u mnie oleju :)
4,1
~sti
Crossover 2.0 SKY-G i-ELOOP 150KM 110kW
Mazda CX-3
Ogólnie auto oceniam przeciętnie, jazda nim nie wzbudza we mnie pasji, głównie z powodu anemicznego silnika i wysokiego poziomu hałasu. Ma jednak sporo innych zalet, o których piszę dalej. Projektanci poszli na pewne kompromisy, co powoduje, ze auto jest jednak bardzo praktyczne, mimo iż w wielu obszarach się nie wyróżnia. Auto mam z roku 2019, kupione w kwietniu 2020 (po liftingu), jednak nie da się wybrać takiej opcji na Autocentrum - skala kończy sie na roku 2018. Opinię piszę w czerwcu 2022.
2,1
~Mateusz
SUV 2.3 258KM 190kW
Mazda CX-7
Jeździłem 3 lata, zrobiłem 60k kilometrów, zakup mazdy z perspektywy czasu uważam za typowy błąd młodego kierowcy. Piękne z zewnątrz, piękne w środku, dynamiczne w jeździe. Oprócz tego z późniejszych plusów można dodać fajną pracę napędu 4x4, nagłośnienie bosse robi piękna robotę. Ale niestety te plusy miażdżą minusy a dokładnie awaryjność tego modelu. Uwaga na skrzynie w manualu bo jest bardzo jest to najsłabszy punkt tego auta. Ja po poprzednim właścicielu musiałem wymienić a już się okazało że była wstawiona że szrotu, mechanik od regeneracji skrzyń stwierdził że skrzynie z mazdy cx-7 są częstym gościem u niego. Czułe wtryski, drogie części nawet wymiana takich elementów jak klocki i tarcze zaboli po kieszeni. Łożyska padają jedno za drugim to też standard. Często pije olej a jak nie pije to gubi gdzieś z nieszczelnosci które pojawiają się jedne za drugim. Karoseria to żart. Nie widziałem jeszcze samochodu żeby miał taką cienka warstwę lakieru odpryski zarysowania miałem wrażenie że robią się od wiatru. No i jak typowa mazda od dołu ruda i próchno. Nie polecam tego auta

Zużycie paliwa 7 344 raporty

10,9
Hatchback 2.5 MZR 170KM 125kW
Mazda 6 II
W poprzednim raporcie spalania podawałem wartości dla PB. Aktualnie auto jest z instalacją LPG Prins VSI 2.0 - przejechane już ponad 11 tysięcy kilometrów. Instalacja droga ale totalnie bezproblemowa. Spalanie LPG różni się jednak od tego co podają w broszurach (spalanie 26% więcej LPG z własnych wyliczeń vs to co było w reklamówkach czyli 10-15%) co jest następstwem komputera tej instalacji którą steruje komputer benzynowy. Także na dawkę nic nie można poradzić ale przynajmniej wiem że dawka gazu jest odpowiednia na każdym z cylindrów. Dane średniego maksymalnego spalania podałem tak na oko ponieważ nigdy nie jeździłem typowo po mieście. Jednakże co do minimum osiągniętego spalania w trasie to będzie jakieś 8,8-9L ale to raczej emerycki styl jazdy. Co do minimalnego mieszanego stylu jazdy chciałbym zaznaczyć że samochód cały czas śmiga na włączonej klimatyzacji. Poprzednio pisałem że w terenie górzystym spalanie PB wynosi 8.5L (15km w jedną stronę do pracy plus kilka świateł i zakupy w sklepie, powrót do domu kolejne 15km) spalanie LPG przy tej samej trasie to 10,8-11,5L zależnie czy mamy włączoną klimatyzację i ile niespodzianek w postaci traktorów i ciężarówkach spotykam na swojej drodze. Ktoś pewnie zapyta czy jest jakaś różnica w mocy na LPG - odpowiadam - tak jest odczuwalny. LPG jednak trochę ten silnik kastruje - może to wina tego oprogramowania MasterSlave. Byłem nawet na sprawdzeniu gwarancyjnym i wszystkie parametry idealnie dostrojone do czasów otwarcia wtryskiwaczy benzynowych - nie ma żadnych anomalii i dawka LPG jest bardzo dobra. Gazownik jednak podpowiedział że to też może być wina gazu (tankuję zawsze na jednej stacji obok domu. W Niemczech nie ma ich wiele i trzeba specjalnie szukać). Na różnych stacjach jakość gazu i skład procentowy może się od siebie różnić. Skład gazu może mieć wpływ na finalną kaloryczność a wtedy komputer powinien korygować dawkowanie i finalnie obniżyć spalanie. Jak sprawdzę tą tezę i LPG na innych stacjach to dam znać :D Puki co Prins VSI 2.0 bezproblemowy tylko jednak to spalanie :P Człowiek jednak zawsze chciałby mieć lepiej i taniej
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena