Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie sięgają 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowała niemalże 40 lat później. Dziś Mazda słynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który działa na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszłości, jak i obecnie Mazda współpracowała z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

Początki historii firmy, która dała podwaliny pod markę Mazda, sięgają 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założył w Hiroszimie firmę Toyo Cork Kogyo. Początkowo przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaś podczas II wojny światowej także broni dla japońskiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym był wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkołowy model o nazwie Go, który był połączeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiła się nazwa Mazda, nawiązująca z jednej strony do nazwiska założyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga światła i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiła się dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiązywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywała pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak działania wojenne, a następnie zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę spowodowały znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odłożenia planów dotyczących produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przełomie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziła do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dzięki której średnie spalanie wynosiło nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiła się Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczątkował serię B. Na początku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyła od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys początka lat 70. sprawił, że Ford stał się właścicielem 25% udziałów w Maździe. Na rynku amerykańskim spory sukces odniosła półciężarówka Mazda Titan. Debiutują też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań technologicznych Forda, co pozwoliło jej przetrwać trudne lata kryzysu. Współpraca ta zaowocowała także pojawieniem się przełomowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich była nawet przez pewien okres numerem jeden pod względem sprzedaży na rynku japońskim Japonii wyprzedzając m.in. Toyotę Corollę. Kooperacja z Fordem wyraźna była także przy modelu Mazda MX-6, który bazował na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japońska marka zakończyła wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaś w Japonii jako Miata. Mała Mazda została wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazała najpopularniejszym roadsterem na świecie.

Końcówka XX w. była trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosła spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie była w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniła znacząco sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowało się na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaś w Europie Xedos

Współczesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosło pewną poprawę w sytuacji Mazdy. Przełom przyszedł w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiły takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogły marce zdobyć nowych klientów, co przełożyło się na poprawę sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiła także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiają się duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. dołącza do nich Mazda CX-5, zaś w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 6 021 ocen

3,2
~Jerzy Smółka
SUV 2.0 SKY-G 165KM 121kW
Mazda CX-5 II
Wciskanie kitu na siłę że niby Mazda to marka premium (choć patrzac na ceny tak chyba juz jest) to gruba przesada. Do marki premium brakuje jeszcze jakies 10 lat dopracowania technologii i szczegółów. Silnik głośny, skrzynia haczy, prowadzenie na zakretach ala woz strazacki z 5tys litrów wody na pace, lakier rysuje sie od samego patrzenia, tarcze zaczely bic po 4tys km, przeglady sa drogie, podlokietnik trzeszczy co wkurza mnie do granic wytrzymalosci, nawigacja nadaje sie chyba tylko do statku dalekomorskiego na pełnym morzu. Ogólnie wydalem kupe kasy niby za japonaska technologie, wspaniały produkt, samochód marzen i dostałem zwykłego podniesionego kompakta przepłaconego o ok.40%.
3,3
~yasieq
Sport Kombi Facelifting 2018 2.0 Skyactiv-G 165KM 121kW
Mazda 6 III
Samochód raczej dla tzw "grzyba". Mieszane uczucia. Wysoki komfort resorowania ale słabe prowadzenie. Dobry sprzęt grający ale wyciszenie beznadziejne. Duża przestrzeń ale niewygodne siedzenia z siedziskami do połowy uda. Oszczędny silnik i idealnie pracująca skrzynia automatyczna ale mała moc. Bardzo ładny wygląd ale auto dość przeciętne . Co do systemu android auto, w poprzednim prywatnym samochodzie hondzie stream rocznik 2005 miałem zamontowane chińskie radyjko 2 din z androidem za 800 zlotych. Miałem nawigację naviexpert albo zwykła googlową do wyboru w tej w maździe wiele obiektów muszę wyszukać najpierw w googlu a dopiero później wpisywać adres na piechotę. Nie da się odpalić bezpośrednio YT trzeba robić kombinacje z telefonem co tez jest cofką względem standardu w starym aucie. Najbardziej wnerwiający system naprowadzania na pas ruchu. Co chwila wyświetlał mi się alarm "trzymaj kierownicę" i deaktywował system chociaż rąk z kierownicy nie zdejmowałem. Więc wyglada na to że trzeba wiercic kierownicą bez sensu niczym w starych filmach. Prowadzenie się samochodu po zakretach i prostej w porównaniu ze starą 15letnią hondą stream to porażka
4,1
~Marek
Minivan 2.0 MZR-CD 143KM 105kW
Mazda 5 I
Auto sprowadzone z Niemiec jako 1000% sprawne. Potem okazało się, że jeździło jako taxi i licznik miało kręcony, ale... Ogólne wrażenie jak najbardziej pozytywne. Idealne dla dwójki dzieci i okazjonalnie idealne do przewiezienia przynajmniej 6 osób - dla 7 jest to nieporozumienie - zwłaszcza środek w drugim rzędzie. Super na wakacje ze sporym bagażem oraz psem. Silnik ma swoje przyzwyczajenia - DPF lubi obroty powyżej 2k, ale codzienna trasa to ok. 60-120 km, dzięki czemu unikałem pracy na mocno niedogrzanym.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena