Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkoÅ›ci koncern motoryzacyjny na Å›wiecie, który w 2018 r. pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży ustÄ…piÅ‚ jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skÅ‚ad najwiÄ™kszego japoÅ„skiego koncernu samochodowego, poza ToyotÄ…, wchodzÄ… również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. JednoczeÅ›nie Toyota byÅ‚a najpopularniejszÄ… markÄ… samochodowÄ… w 2018 r. z Å‚Ä…cznÄ… sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszÄ…cÄ… ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła siÄ™ w 1885 r., jednak jej poczÄ…tki nie byÅ‚y zwiÄ…zane z przemysÅ‚em motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda zaÅ‚ożyÅ‚ warsztat tekstylny, który w 1928 r. przeksztaÅ‚cony zostaÅ‚ w firmÄ™ Toyoda Spinning and Weaving, którÄ… w pierwszych latach prowadziÅ‚ ze swoim synem Kiichiro ToyodÄ…, i która w dużej mierze przyczyniÅ‚a siÄ™ do zrewolucjonizowania przemysÅ‚u tekstylnego w Kraju KwitnÄ…cej WiÅ›ni. Dopiero na poczÄ…tku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna zaÅ‚ożyciela branżą motoryzacyjnÄ…, firma w 1933 r. otworzyÅ‚a dziaÅ‚ samochodowy, który rozpoczÄ…Å‚ swÄ… dziaÅ‚alność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemnoÅ›ci 3,4 litra, a dwa lata później powstaÅ‚ pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczÄ™to produkcjÄ™ modelu AA, a w 1937 r. przeksztaÅ‚cono strukturÄ™ firmy i wprowadzono nowÄ… nazwÄ™ – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ wojennych Toyota w dalszym ciÄ…gu kontynuowaÅ‚a też produkcjÄ™ samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na poczÄ…tku lat. 50. XX w. Toyota byÅ‚a w stanie rozpocząć produkcjÄ™ caÅ‚kowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu byÅ‚a zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która byÅ‚a prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziÅ› Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miaÅ‚ miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowaÅ‚o na rynku kilka ważnych modeli, dziÄ™ki którym Toyota zaczęła siÄ™ liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowaÅ‚a Toyota Crown z klasy Å›redniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziÅ› Toyota Corona z klasy Å›redniej. W 1966 r. do oferty doÅ‚Ä…cza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziÅ› model Toyoty. W 1983 r. pojawiÅ‚a siÄ™ wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiÅ‚y, że rozpoczÄ™to produkcjÄ™ samochodów na niespotykanÄ… dotÄ…d skalÄ™ na rynku japoÅ„skim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana byÅ‚a Toyota Supra (poczÄ…tkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napÄ™dem na tylnÄ… oÅ›. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciÅ‚a do tego modelu. Również sportowe geny miaÅ‚a produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazujÄ…ca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bÄ…dź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeÅ›li nie ważniejszy, jest rozdziaÅ‚ dotyczÄ…cy modeli Toyoty z napÄ™dem hybrydowym. Można dziÅ› Å›miaÅ‚o postawić tezÄ™, że gdyby nie ten japoÅ„ski koncern, dziÅ› z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… poziom rozwoju pojazdów z napÄ™dem hybrydowym byÅ‚by na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie byÅ‚a pierwszÄ… hybrydÄ… w historii motoryzacji, ale to ona odniosÅ‚a najwiÄ™kszy sukces, osiÄ…gajÄ…c najwiÄ™kszÄ… sprzedaż ze wszystkich dostÄ™pnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowaÅ‚a w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostÄ™pna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno zwiÄ…zana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoÅ„ski koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W WaÅ‚brzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane sÄ… silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaÅ› w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. poÅ‚Ä…czone obie spóÅ‚ki pracujÄ… również nad rozwojem napÄ™du hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedajÄ…cy siÄ™ model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. DziÅ› nowa Corolla zjeżdża z taÅ›my produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 11 059 ocen

4,9
~zydoooo
Toyota Yaris III
Hatchback 5d Facelifting 2017 1.5 Dual VVT-iE 111KM 82kW
To mój drugi Yaris III, tym razem wersja Selection, więc wygląd i wyposażenie są inne niż w niższych wersjach. Auto stworzone do miasta, więc oceniam przez ten pryzmat, pomimo że użytkowałem je w cyklu 50% miasto i 50% trasa. Nie mogę powiedzieć złego słowa na to auto - wdzięczne, zdecydowanie do spokojnej jazdy i spokojnej eksploatacji na lata. Jeżeli komuś przeszkadza charakterystyka skrzyni CVT, słabe wyciszenie , właściwości jezdne lub inne cechy charakterystyczne dla segmentu to potrzebuje po prostu inne auto. Po 6 latach jazdy Yarisami III mogę powiedzieć, że spełnia swoje zadanie w 100%. Nie docenisz tego podczas codziennego pokonywania kilometrów, ale po latach użytkowania już tak. Jeździłem po Europie bez krzty wątpliwości, że wrócę nim bez żadnych problemów. Zero awarii lub usterek. Dolewałem płyny i wymieniałem wycieraczki, nawet żarówki się nie paliły. Mógłbym nim jechać dookoła świata, najbardziej niezawodne auto jakie miałem. Gdyby nie konieczność przesiadki na większe auto, nadal bym nim jeździł.
4,7
~Tutti
Toyota Corolla XII
Sedan 1.6 Valvematic Dual VVT-i 132KM 97kW
Cześć! Auto służbowe, użytkowane normalnie bez przesady w każdą stronę;) To co mnie najbardziej zaskoczyło to jak dobre połączenie stanowi ten już archaiczny silnik 1,6 ze skrzynią CVT. Znałem ten silnik z poprzednich Corolli w manualu i tam wydawał się znacznie bardziej ospały i mniej dynamiczny. Do tego spalanie nigdy nie kasowane - 6,1 L/100 uważam za bardzo dobry wynik. Auto jest całkiem spore i pakowane jak na sedana z klasy kompakt. Widać zdecydowaną zmianę w aranżacji wnętrza w porówanaiu do Aurisa 2017 którego użytkowałem wczesniej. Nie nażekam na wyciszenie - wydaje mi się że jest takie jak byc powinno - do 130km/h jest tak że spokojnie można rozmawiać nie podwyższjąc tonu głosu. Użytkuje też sporadycznie nową Octavię i mam wrażenie że tam jest nieco głośniej. Na pewno głośniejsze w Octavii jest zawieszenie, tu w Toyocie jest ono średnio sztywne a precyzja jest na 4, jednak wybieranie nierówności i ich wytłumanie zasługuje na pochwałę. Z minusów to tak jak w Aurisie twardy podłokietnik i wnikające zawiasy klapy bagażnika.
3,0
~Artur
Toyota Hilux VIII
Podwójna kabina Facelifting 2.8 D-4D 204KM 150kW
Na Hiluxa przesiadłem się z L200 i jestem rozczarowany. Gdyby nie silnik 2.8 to ten samochód nie miał by chyba zalet. Przede wszystkim układ napędowy bez centralnego mechanizmu różnicowego - tu Mitsubishi deklasuje Toyotę. Skrzynia biegów - automat pracuje ociężale i z dużym opóźnieniem, ręczna zmiana biegów to istna porażka - wymuszenie zmiany biegu działa ale z dużą zwłoką a niekiedy sterownik nie reaguje w ogóle ( w terenie bywa to frustrujące) Wnętrze - co kto lubi - to jest auto do pracy i jak na wóz roboczy nie jest żle przy czym brakuje miejsca na dodatkowe akcesoria i włączniki. Fotele w miarę wygodne. Przycisk tempomatu umieszczony pod kierownicą - lokalizacja utrudnia jakiekolwiek normalne korzystanie z tej funkcji, nie da się płynnie przyspieszać z użyciem tempomatu. Funkcja odczytu znaków drogowych gubi się - odnoszę wrażenie ze znaki odczytuje z mapy a nie z kamery. ( potrafi wskazać40 na prostym odcinku ekspresówki. Przestrzeń ładunkowa ok choć mechanizm otwierania klapy jest dość słaby i z czasem wymaga rozebrania, mała ilość uchwytów do mocowania ładunków.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena