Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie, który w 2018 r. pod względem wielkości sprzedaży ustąpił jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skład największego japońskiego koncernu samochodowego, poza Toyotą, wchodzą również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. Jednocześnie Toyota była najpopularniejszą marką samochodową w 2018 r. z łączną sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszącą ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła się w 1885 r., jednak jej początki nie były związane z przemysłem motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda założył warsztat tekstylny, który w 1928 r. przekształcony został w firmę Toyoda Spinning and Weaving, którą w pierwszych latach prowadził ze swoim synem Kiichiro Toyodą, i która w dużej mierze przyczyniła się do zrewolucjonizowania przemysłu tekstylnego w Kraju Kwitnącej Wiśni. Dopiero na początku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna założyciela branżą motoryzacyjną, firma w 1933 r. otworzyła dział samochodowy, który rozpoczął swą działalność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,4 litra, a dwa lata później powstał pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczęto produkcję modelu AA, a w 1937 r. przekształcono strukturę firmy i wprowadzono nową nazwę – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczęcia działań wojennych Toyota w dalszym ciągu kontynuowała też produkcję samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na początku lat. 50. XX w. Toyota była w stanie rozpocząć produkcję całkowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu była zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która była prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziś Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miał miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowało na rynku kilka ważnych modeli, dzięki którym Toyota zaczęła się liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowała Toyota Crown z klasy średniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziś Toyota Corona z klasy średniej. W 1966 r. do oferty dołącza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziś model Toyoty. W 1983 r. pojawiła się wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiły, że rozpoczęto produkcję samochodów na niespotykaną dotąd skalę na rynku japońskim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana była Toyota Supra (początkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napędem na tylną oś. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciła do tego modelu. Również sportowe geny miała produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazująca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bądź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rozdział dotyczący modeli Toyoty z napędem hybrydowym. Można dziś śmiało postawić tezę, że gdyby nie ten japoński koncern, dziś z całą pewnością poziom rozwoju pojazdów z napędem hybrydowym byłby na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie była pierwszą hybrydą w historii motoryzacji, ale to ona odniosła największy sukces, osiągając największą sprzedaż ze wszystkich dostępnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostępna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno związana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoński koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W Wałbrzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane są silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaś w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. połączone obie spółki pracują również nad rozwojem napędu hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla zjeżdża z taśmy produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 10 344 oceny

4,9
~Marek
Sedan 2.5 Hybrid Dynamic Force 218KM 160kW
Toyota Camry IX
Bez wątpienia cały układ napędowy to jest majstersztyk. Płynność i responsywność napędu jest niesamowita. Jedziesz 40 czy 140km/h, wciskasz gaz, a odejście jest takie samo i jest natychmiast. Jest tu pewna specyfika działania, gdzie jakby obroty silnika nie odpowiadają intuicyjnym oczekiwaniom kierowcy. To znaczy w typowym napędzie krzywa obrotów idzie proporcjonalnie w górę, a tu jakby na odwrót. Niedoświadczeni mówią więc o uczuciu ślizgania sprzęgła lub o wyciu. Ale naprawdę, zamiast czytać komentarze kanapowych teoretyków, zachęcam do jazd testowych. Naprawdę warto spróbować czegoś nowego.
4,5
~Konrad
Kombi 1.6 i 16V 110KM 81kW
Toyota Corolla IX (E12)
W swojej klasie najbardziej niezawodne auto na rynku. Limuzyna to to nie jest, ale pewność, że wsiadasz do prawie pełnoletniego auta, jedziesz 2tys. km do Chorwacji, zwiedzasz kraj wzdłuż i wszerz przy upałach rzędu 40 stopni, a później spokojnie wracasz 2tys km do domu i to wszystko w kombiaku zapakowanym pod sufit, na benzynce i przy spalaniu średnim rzędu 7 litrów ? Jak dla mnie piękna sprawa i chyba główna przyczyna, że te auta nadal są bardzo poszukiwanie i stosunkowo drogie jak na tą klasę pojazdu. Gorąco polecam zmianę alufelg, które spowodują zwiększenie rozstawu kół ponad standard, ewentualnie dystanse. Bardzo poprawia to zachowanie auta na zakrętach, rondach, itp.
3,9
~Mirek
Wagon Facelifting 2015 2.0 D-4D 143KM 105kW
Toyota Avensis III
Auto posiadam od ponad roku....Ogólnie ten silnik jest bardzo zdławiony i jazda w dłuższym okresie na mocy 143km, która realnie jest mniejsza jest nudna i auta się dosłownie odechciewa...spalanie też spore jak na zmulonego diesla 6,5 - 7,5 l/100km...Jazda po mieście i przełożenia skrzynie biegów to tragedia....Auto nie ruszy z 2 biegu, cały czas trzeba szukać jedynki, a jazda powolna w prędkościach 50-70kmh na biegach 3/4 to też trudna sprawa...ALE UWAGA...wszystko się diametralnie zmienia kiedy auto poddamy zmianie programu (chip tuning) ze 143 na 180 koni, i momentu obrotowego z 320 na 400nm. Jest to zakres, w którym to auto odżywa, odzyskuje dół, staje się fajnie elastyczne na wszystkich biegach a spalanie odczuwalnie spada....Przy jeździe do 80 kmh spalanie poniżej 5 l/100 km..TAK, trudno uwierzyć, ale tak jest..W przypadku tego silnika jest to obowiązkowy zabieg, który w moim przypadku uchronił moją Avensis przed dalszą odsprzedażą. Wstępny pomiar na hamowni wykazał, że auto ma realnie 129 koni mocy z deklarowanych 143, a po zmianie programu auto wskoczyło na 180 koni i 408nm i od tej pory autem jeżdżę z przyjemnością...Inne przypadłości to dziwne odgłosy z drzwi podczas jazdy, które zostały wyeliminowane przez dokładne wysmarowanie uszczelek środkiem do pielęgnacji uszczelek...Auto ogólnie wygodne do jazdy, wygodne fotele, wygodne zawieszenie...Także po małej ingerencji w moc auta jest OK, ale przed ingerencją...cały czas ma się wrażenie że coś jest ...nie tak...
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena