Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie, który w 2018 r. pod względem wielkości sprzedaży ustąpił jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skład największego japońskiego koncernu samochodowego, poza Toyotą, wchodzą również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. Jednocześnie Toyota była najpopularniejszą marką samochodową w 2018 r. z łączną sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszącą ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła się w 1885 r., jednak jej początki nie były związane z przemysłem motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda założył warsztat tekstylny, który w 1928 r. przekształcony został w firmę Toyoda Spinning and Weaving, którą w pierwszych latach prowadził ze swoim synem Kiichiro Toyodą, i która w dużej mierze przyczyniła się do zrewolucjonizowania przemysłu tekstylnego w Kraju Kwitnącej Wiśni. Dopiero na początku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna założyciela branżą motoryzacyjną, firma w 1933 r. otworzyła dział samochodowy, który rozpoczął swą działalność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,4 litra, a dwa lata później powstał pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczęto produkcję modelu AA, a w 1937 r. przekształcono strukturę firmy i wprowadzono nową nazwę – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczęcia działań wojennych Toyota w dalszym ciągu kontynuowała też produkcję samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na początku lat. 50. XX w. Toyota była w stanie rozpocząć produkcję całkowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu była zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która była prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziś Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miał miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowało na rynku kilka ważnych modeli, dzięki którym Toyota zaczęła się liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowała Toyota Crown z klasy średniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziś Toyota Corona z klasy średniej. W 1966 r. do oferty dołącza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziś model Toyoty. W 1983 r. pojawiła się wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiły, że rozpoczęto produkcję samochodów na niespotykaną dotąd skalę na rynku japońskim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana była Toyota Supra (początkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napędem na tylną oś. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciła do tego modelu. Również sportowe geny miała produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazująca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bądź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rozdział dotyczący modeli Toyoty z napędem hybrydowym. Można dziś śmiało postawić tezę, że gdyby nie ten japoński koncern, dziś z całą pewnością poziom rozwoju pojazdów z napędem hybrydowym byłby na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie była pierwszą hybrydą w historii motoryzacji, ale to ona odniosła największy sukces, osiągając największą sprzedaż ze wszystkich dostępnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostępna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno związana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoński koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W Wałbrzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane są silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaś w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. połączone obie spółki pracują również nad rozwojem napędu hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla zjeżdża z taśmy produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 10 975 ocen

3,0
~1
Toyota RAV4 V
SUV 2.5 Hybrid Dynamic Force 222KM 163kW
Fotele z krótkim siedziskiem, średnio wygodne w trasie koszmarne , skóra niskiej jakości - szybko się wyciera i przebarwia . Wyciszenie auta to raczej żart z ludzi gorzej niż w FABI Przy 120 nie da się słuchać muzyki dla przyjemności o rozmowie zapomnij . Na poprzecznych nierównościach auto delikatnie podskakuje natomiast w zakrętach kładzie się bokiem jest to niebezpieczne zresztą "testu łosia" nie przeszło. Silnik pracuje jak w Polonezie zawsze go słychać . Spalanie mieszkam w mieście do 60 tyś mieszkańców i spalanie średnie mam 7,5 latem i 8,2 zima przy bardzo delikatnej jeździe czy to mało ? Cała nazwijmy to elektronika to lata 90 prymitywne fatalnie działające . Już nie kupię Toyoty - są przereklamowane. Osoby chwalące to auto albo nie mają porównania, albo mają bardzo niskie wymagania.
3,4
~Bober
Toyota Corolla XII
TS Kombi Facelifting 1.8 Hybrid 140KM 103kW
Ogólnie średniak , prowadzi się przeciętnie , jest w miarę wygodne i przestronne, hałas dokuczliwy powyżej 90km/h przy 140 nie znośny . Do przekładni trzeba się przyzwyczaić i zwyczajnie nauczyć się umiejętnie operować gazem - wtedy można zredukować znacznie wycie. Ale...no właśnie, ale. Elektronika, zabezpieczenia tego auta i jego system multimedialny to jest porażka. Zacznijmy od próby uruchomienia auta. Czasem siedzę w samochodzie i powtarzam sekwencję uruchomienia i nic. Bo Toyota dorzuciła jakieś gówno zabezpieczające przed kradzieżą. Trzeba szukać kluczyka przy którym jest pilot z przyciskiem i kombinować, żeby wyskoczył napis na wyświetlaczu "ready". Otwieram auto bez kluczyka i to nagle zaczyna wyć. I kuźwa wyje i wyje i znowu kluczyk trzeba wyciągać i próbować wyłączyć to wycie. Bo przecież za jednym naciśnięcie się nie wyłączy. To po co ten dostęp bezkluczykowy? Stacja multimedialna i telefony na androidzie - mega kicha w wykonaniu Toyoty mozna śmialo stwierdzić jeden z najgorszych . Telefonu na androidzie nie można połaczyć bezprzewodowo w funkcji androidauto. Jeśli mieliśmy połączony telefon bezprzewodowo przez bluetooth i chcemy korzystać z andridauto, to oprócz podłączenia kabla musimy wejść w ustawienia multimediów i zmienić ręcznie funkcje telefonu z "telefonu" na "androidauto". Jeśli opuściliśmy samochód, który został w takiej konfiguracji, to po ponownym uruchomieniu, bez kabla telefon nie połączy się po bluetooth z multimediami, trzeba przeklikiwać w ustawieniach. W trakcie rozmów telefonicznych potrafi zginąć dziwięk - nie słychać mnie, nie słychać mojego rozmówcy. Czasem pomaga wyłączenie na chwilę bluetootha w telefonie. Ale najczęściej trzeba zatrzymać auto i uruchomić je ponownie. Wiem, że co do multimediów i współpracy ich z telefonami na Androidzie Toyota ma setki zgłoszeń od użytkowników ( mówię o Polsce i o Corolli poliftowrej) i jak na razie nic się nie dzieje. . Sytem Toyoty nie umywa się do tego z VAGa, który był już dosyć stary w momencie debiutu obecnej generacji (były posiadacz golfa 7 )Toyoty. Między VW a Toyotą, przez dwa miesiące jeździłem nowy Focusem po lifcie i w tym przypadku system multimedialny to była petarda w porównaniu do Toyoty. Gdybym miał wydać swoje osobiste pieniądze na nowe auto to nie wiem czy bym kupił Corolle. Nie zdołała mnie na 100% przekonać do siebie a raczej zrazić i to skutecznie , Co gorsza auto nowe a na podwoziu pierwsze oznaki korozji nawet pod maską się znajdzie tragedia a mamy 2024r a oni dalej nic z tym nie zrobili .
4,9
~Adam
Toyota Corolla XI
Sedan 1.6 Valvematic 132KM 97kW
Prawie żadnych problemów. Raz nieszczelność układu klimatyzacji. Silnik i skrzynia biegów nieruszane. Świece po 68 tys. jeszcze w b. dobrym stanie. Niestety po 8 latach niesprawny ekran dotykowy - wybieranie nr telefonów. Radio i CD gra. Wymiana tylnych klocków po 65 tys. Hamulec ręczny działa dobrze. Przednie klocki prawdopodobnie po 70 tys. Nie wymieniałem żadnej żarówki. Oswietlenie drogi dobre. Silnik 1,6 z b. dobrym przyspieszeniem. Odpowiadają mi jasne szorstkie siedzenia (prane dopiero po 8 latach) i brak przyciemnianych szyb tylnych. Bagażnik wystarczający. Ogrzewanie przednich foteli b. szybkie, ale rzadko używane. Automatyczna klima rzeczywiście działa różnie na obie strony. Wyciszenie przeciętne. Przeciętne spalanie w różnych warunkach 6,7 l/100 km. W moim egzemplarzu niestety nie ma tempomatu, do którego przyzwyczaiłem się z dwóch poprzednich samochódów. Ten samochód jest moim ósmym. Jeżdżę swoimi samochodami ponad 45 lat i przejechałem ponad 500 tys. km, w tym po większości krajów Europy. Auto sewisuję od wielu lat w tym samym zaprzyjaźnionym warsztacie, a w związku z tym koszty zdecydowanie niższe niż w serwisie Toyoty
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena