Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie, który w 2018 r. pod względem wielkości sprzedaży ustąpił jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skład największego japońskiego koncernu samochodowego, poza Toyotą, wchodzą również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. Jednocześnie Toyota była najpopularniejszą marką samochodową w 2018 r. z łączną sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszącą ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła się w 1885 r., jednak jej początki nie były związane z przemysłem motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda założył warsztat tekstylny, który w 1928 r. przekształcony został w firmę Toyoda Spinning and Weaving, którą w pierwszych latach prowadził ze swoim synem Kiichiro Toyodą, i która w dużej mierze przyczyniła się do zrewolucjonizowania przemysłu tekstylnego w Kraju Kwitnącej Wiśni. Dopiero na początku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna założyciela branżą motoryzacyjną, firma w 1933 r. otworzyła dział samochodowy, który rozpoczął swą działalność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,4 litra, a dwa lata później powstał pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczęto produkcję modelu AA, a w 1937 r. przekształcono strukturę firmy i wprowadzono nową nazwę – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczęcia działań wojennych Toyota w dalszym ciągu kontynuowała też produkcję samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na początku lat. 50. XX w. Toyota była w stanie rozpocząć produkcję całkowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu była zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która była prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziś Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miał miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowało na rynku kilka ważnych modeli, dzięki którym Toyota zaczęła się liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowała Toyota Crown z klasy średniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziś Toyota Corona z klasy średniej. W 1966 r. do oferty dołącza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziś model Toyoty. W 1983 r. pojawiła się wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiły, że rozpoczęto produkcję samochodów na niespotykaną dotąd skalę na rynku japońskim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana była Toyota Supra (początkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napędem na tylną oś. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciła do tego modelu. Również sportowe geny miała produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazująca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bądź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rozdział dotyczący modeli Toyoty z napędem hybrydowym. Można dziś śmiało postawić tezę, że gdyby nie ten japoński koncern, dziś z całą pewnością poziom rozwoju pojazdów z napędem hybrydowym byłby na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie była pierwszą hybrydą w historii motoryzacji, ale to ona odniosła największy sukces, osiągając największą sprzedaż ze wszystkich dostępnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostępna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno związana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoński koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W Wałbrzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane są silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaś w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. połączone obie spółki pracują również nad rozwojem napędu hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla zjeżdża z taśmy produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 9 807 ocen

3,4
~skalu
Hatchback 3d Facelifting 1.0 VVT-i 72KM 53kW
Toyota Aygo II
Jeśli nastawimy się, że to samochód miejski nie będzie powodu do rozczarowań silnikiem. Autko jest bardzo zwinne, mało pali i oferuje tyle miejsca, że spokojnie można pojechać na zakupy czy tez odwieźć dzieci na trening. Samochód jest komfortowy i pozycja za kółkiem jest zaskakująco wygodna. Początkowo dokucza dosyć głośna (kosiarko-podobna) praca silnika ale do tego da się przyzwyczaić. Największymi mankamentami tego samochodu jest jego wykończenie. Tapicera na drzwiach oraz przednia konsola (przy podszybiu) po przejechaniu 2000km zaczyna pod wpływem wibracji hałasować, drgania plastików są nieprzyjemne i doprowadzają mnie do szału. Po odwiedzeniu serwisu z zapytaniem "dlaczego takie rzeczy dzieją się w 2 miesięcznym samochodzie" otrzymałem odpowiedź... AYGO tak mają... Klimatyzacja daje rade, staje na wysokości zadania i sprawnie schładza kabinę samochodu aczkolwiek wyraźnie odbija się to na mocy samochodu. Przy włączonej klimatyzacji wentylator chłodnicy włącza się co DOSŁOWNIE co 5 sekund... (wieje 3 sekundy i ponownie się wyłącza i tak w kółko). Myślę, że w tych pieniądzach lepiej kupić używane VW Polo, Yaris lub coś innego wyższego segmentu. W skali od 1 do 10 moje zadowolenie z samochodu oceniam na 6/10.
4,7
~Luk z WRO
Crossover 1.8 Hybrid 122KM 90kW
Toyota C-HR
Świetne auto. Zwinne. Wersja Selection ma naprawdę ciekawe wyposażenie, światła FULL LED, wszystkie systemy bezpieczeństwa od Toyoty, aktywny tempomat również na miasto w korki, grzana kierownica i fotele, lusterka sygnalizujące z martwym punktem, duże koła 18", świetny bezstopniowy automat, kamera + czujniki to idealne rozwiązanie na miasto, wersja Selection Platinium z czerwoną skórą - robi robotę. Hybryda to naprawdę cisza w aucie i płynna jazda i nieskie spalanie - auto waży 1,5 tony a pali 5l/100km - moja trasa do pracy to 5,5km. Auto kupiliśmy z myślą głównie o eksploatacji w mieście (Wrocław) i napiszę, że sprawdza się idealnie! Ale byliśmy już 2 razy nad morzem i też jechało się bardzo przyjemnie i spalanie autostradowe 130-160km/h na poziomie 6,2l, czyli całkiem znośnie. Multimedia mogłyby być trochę nowocześniejsze, ale w sumie nie dla multimediów kupiłem to auto. Szkoda, że nie ma opcji 180KM jak w Corolli, byłoby ciekawiej :-) ogólnie auto godne uwagi dla rodziny 2+1 bez wózka ;-) bo bagażnik jest mały 360l, ale zawsze można wrzucić box na dach jak ktoś potrzebuje. Ja oprócz 180KM dodałbym napęd na 4 koła.
4,1
~Darek
Hatchback 5d Facelifting 2017 1.5 Hybrid 100KM 74kW
Toyota Yaris III
Samochód naprawdę super. w porównaniu do samochodów z silnikiem diesla, zdecydowanie lepszy. Wielką przyjemność sprawia cisza w samochodzie. dostępna moc od 0 prędkości. Czym głębiej w miasto tym spalanie mniejsze. Auto zdecydowanie do miasta do ruchu podmiejskiego. Jazda do prędkości 110 jest przyjemnością, do 130 akceptowalne, niestety powyżej zaczyna się głośno. Głośno jest z powodu obrotów silnika, skrzyni CVT oraz kół i opływu powietrza. Prędkość max ok 180. do 160 da się jeździć jeśli ktoś pogodzi się z hałasem. pozostałe cechy jak wygoda, ergonomia, zawieszenie, komfort codziennej jazdy, biorąc pod uwagę, że jest to auto miejskie, uważam za wysoki.

Testy zderzeniowe Toyota

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena