Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie, który w 2018 r. pod względem wielkości sprzedaży ustąpił jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skład największego japońskiego koncernu samochodowego, poza Toyotą, wchodzą również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. Jednocześnie Toyota była najpopularniejszą marką samochodową w 2018 r. z łączną sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszącą ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła się w 1885 r., jednak jej początki nie były związane z przemysłem motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda założył warsztat tekstylny, który w 1928 r. przekształcony został w firmę Toyoda Spinning and Weaving, którą w pierwszych latach prowadził ze swoim synem Kiichiro Toyodą, i która w dużej mierze przyczyniła się do zrewolucjonizowania przemysłu tekstylnego w Kraju Kwitnącej Wiśni. Dopiero na początku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna założyciela branżą motoryzacyjną, firma w 1933 r. otworzyła dział samochodowy, który rozpoczął swą działalność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,4 litra, a dwa lata później powstał pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczęto produkcję modelu AA, a w 1937 r. przekształcono strukturę firmy i wprowadzono nową nazwę – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczęcia działań wojennych Toyota w dalszym ciągu kontynuowała też produkcję samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na początku lat. 50. XX w. Toyota była w stanie rozpocząć produkcję całkowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu była zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która była prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziś Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miał miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowało na rynku kilka ważnych modeli, dzięki którym Toyota zaczęła się liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowała Toyota Crown z klasy średniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziś Toyota Corona z klasy średniej. W 1966 r. do oferty dołącza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziś model Toyoty. W 1983 r. pojawiła się wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiły, że rozpoczęto produkcję samochodów na niespotykaną dotąd skalę na rynku japońskim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana była Toyota Supra (początkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napędem na tylną oś. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciła do tego modelu. Również sportowe geny miała produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazująca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bądź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rozdział dotyczący modeli Toyoty z napędem hybrydowym. Można dziś śmiało postawić tezę, że gdyby nie ten japoński koncern, dziś z całą pewnością poziom rozwoju pojazdów z napędem hybrydowym byłby na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie była pierwszą hybrydą w historii motoryzacji, ale to ona odniosła największy sukces, osiągając największą sprzedaż ze wszystkich dostępnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostępna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno związana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoński koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W Wałbrzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane są silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaś w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. połączone obie spółki pracują również nad rozwojem napędu hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla zjeżdża z taśmy produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 10 058 ocen

4,7
~Marcin
SUV 2.5 Hybrid Dynamic Force 222KM 163kW
Toyota RAV4 V
Generalnie bardzo fajny samochód. Dynamiczny, oszczędny, wygodny. Nie dałem 5 gwiazdek wyłącznie z powodu nawigacji. W 8 letnie hybrydzie żony jest fatalna. Sadziłem, że po tylu latach i coś się zmieniło. Jeszcze nie miałem tak słabej nawigacji bez możliwości zastosowania Android Auto i Apple CarPlay . Toyota powinna pilnie dokonać uaktualnienia o Android Auto i Apple CarPlay. Za darmo jako rekompensatę za mękę z nawigacją ! Ogólnie multimedia dość proste i przyzwoite. Zasadniczo pali bardzo mało, w mieście, drogi gminne i powiatowe to jest jego atut. Drogi szybkiego ruchu i autostrady o ile jeździsz zgodnie z przepisami ( a powinieneś ) nie gorzej niż większość większych SUV-ów. Dobre zawieszenie i dynamika a że często bywam na drogach gruntowych i leśnych ,w każdej porze roku , potwierdzam wysoką użyteczność napędu 4x4. Miewałem już duże SUV-y ale ten jest najfajnieszy.
4,5
~Konrad
SUV 2.5 Hybrid Dynamic Force 222KM 163kW
Toyota RAV4 V
Po roku użytkowania wciąż jestem zadowolony. Dużo miejsca w środku, duży bagażnik. Spalanie w mieście na poziomie 6.4 jest osiągalne ale raczej w trybie jazdy "emeryt", przy dynamicznej jeździe w trybie sport oscyluje na poziomie 7.4-7.8 . Na trasie w zależności od prędkości: do 140 km/h pali 8 litrów, powyżej tej prędkości 10 litrów. Jak na samochód ważący prawie 1,7 tony z bardzo sympatycznymi osiągami to całkiem nieźle. Niestety słabe multimedia i brak android auto. W mojej opinii fabryczne głośniki grają całkiem OK, ale jeśli ktoś jest fanem basów , będzie rozczarowany.
4,6
~Marcin
MPV D-4D 125 124KM 91kW
Toyota RAV4 IV
Naprawdę fajne autko. Kupiłem je w 2015 r z wyposażeniem Anniversary . Kosztowała wtedy coś ok.127 tzł . Świetne zestawienie kolorów tapicerki. Wiśnia z czernią. Choć niestety przy przebiegu 15 tys km, bez reklamacji poszycia fotela się nie obyło. Poszycie zostało wymienione i jest już parę latek ok. Bardzo komfortowo i wygodnie się nim podróżuje . Z autka jesteśmy mega zadowoleni. Małe spalanie przy tak dużych gabarytach. W górach napęd 4x4 jak znalazł. Gdybym teraz miał wybierać auto za takie pieniądze i z tym wyposażeniem, ponownie wybrałbym RAV4. Szkoda tylko ,że juz diesli nie produkują : ( Mam nadzieję, że Ravka będzie miała u nas dożywocie .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena