Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie, który w 2018 r. pod względem wielkości sprzedaży ustąpił jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skład największego japońskiego koncernu samochodowego, poza Toyotą, wchodzą również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. Jednocześnie Toyota była najpopularniejszą marką samochodową w 2018 r. z łączną sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszącą ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła się w 1885 r., jednak jej początki nie były związane z przemysłem motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda założył warsztat tekstylny, który w 1928 r. przekształcony został w firmę Toyoda Spinning and Weaving, którą w pierwszych latach prowadził ze swoim synem Kiichiro Toyodą, i która w dużej mierze przyczyniła się do zrewolucjonizowania przemysłu tekstylnego w Kraju Kwitnącej Wiśni. Dopiero na początku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna założyciela branżą motoryzacyjną, firma w 1933 r. otworzyła dział samochodowy, który rozpoczął swą działalność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,4 litra, a dwa lata później powstał pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczęto produkcję modelu AA, a w 1937 r. przekształcono strukturę firmy i wprowadzono nową nazwę – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczęcia działań wojennych Toyota w dalszym ciągu kontynuowała też produkcję samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na początku lat. 50. XX w. Toyota była w stanie rozpocząć produkcję całkowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu była zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która była prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziś Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miał miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowało na rynku kilka ważnych modeli, dzięki którym Toyota zaczęła się liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowała Toyota Crown z klasy średniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziś Toyota Corona z klasy średniej. W 1966 r. do oferty dołącza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziś model Toyoty. W 1983 r. pojawiła się wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiły, że rozpoczęto produkcję samochodów na niespotykaną dotąd skalę na rynku japońskim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana była Toyota Supra (początkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napędem na tylną oś. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciła do tego modelu. Również sportowe geny miała produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazująca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bądź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rozdział dotyczący modeli Toyoty z napędem hybrydowym. Można dziś śmiało postawić tezę, że gdyby nie ten japoński koncern, dziś z całą pewnością poziom rozwoju pojazdów z napędem hybrydowym byłby na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie była pierwszą hybrydą w historii motoryzacji, ale to ona odniosła największy sukces, osiągając największą sprzedaż ze wszystkich dostępnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostępna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno związana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoński koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W Wałbrzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane są silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaś w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. połączone obie spółki pracują również nad rozwojem napędu hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla zjeżdża z taśmy produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 10 584 oceny

4,4
~riko56
Verso 2.0 D-4D 90KM 66kW
Toyota Corolla Verso E120
od 2013r użytkuje Toyota corolla verso 2,0 diesel 90km.kolka moich wpisów już się znajduje w opisach. Ostatnio zacząłem jeżdzić w miarę przepisowo. I co ,, doznałem olśnienia. Mieszczę się w zakresie od 800- 2250 ob/min. auto na kompie pokazuje 3,8 l/100km,, oczywiście na trasie ok 500km . Ale o to mi chodziło.Oczywiście wszystkie filtry co roku wymieniane,olej, i w ogóle dbam zawsze o każde auto które posiadam,Ponieważ mam jeszcze mercedesa cdi 2148 cm. I tez mam rekord na trasie 4,8 /100 i tez ok 500km . Czyli można nie szalejąc i nie spiesząc się zbytnio sporo zaoszczędzić paliwa. Obecnie jest to wskazane ze względu na drogie paliwo ,a także na wysokie mandaty za przekroczenie prędkości. Fakt kiedyś miałem cięższą nogę. Ale z wiekiem przychodzi zapotrzebowanie na spokojne i tanie podróżowanie. Szpan już po za mną. Pozdrawiam wszystkich dbających o swoje cacka kierowców i panie prowadzące pojazdy,,
4,9
~Mariusz
TS Kombi 1.2 Turbo D-4T 116KM 85kW
Toyota Corolla XII
super stosunek jakości do ceny, auto bezawaryjne, mały problem z zamkiem tylnego oparcia (załatwiony błyskawicznie w aso). silnik super - nie jest to ferrari, ale wstydu nie robi i zbiera się świetnie, w mieście średnie spalanie ok 7,5, na trasie przy spokojnej jeździe na tempomacie potrafi pokazywać 5,5-6. przy szybszej jeździe powyżej 15 już potrafi pociągnąć więcej paliwa. mam wersję comfort+style+tech i nie brakuje mi niczego. do tego fajnie wygląda, ma świetne zawieszenie i sporo miejsca z tyłu (za mną spokojnie się siedzi, a do niskich nie należę) i bagażnik też ma fajną pojemność. polecam zdecydowanie
4,5
~Marek
Hatchback 5d Facelifting 2017 1.5 Dual VVT-iE 111KM 82kW
Toyota Yaris III
Jeżdżę 25 lat, miałem wiele samochodów, choć przeważnie toyoty lub hondy. Yaris kupiony jako 2 - latek. Drugi samochód w rodzinie. Wykorzystywany w dużym mieście. Ogólnie jest to dobry samochód jak na swoją klasę. Używany zgodnie z przeznaczeniem nie daje powodów do jakiegoś wielkiego narzekania. Jest specyficzny jeśli chodzi pozycję za kierownicą. Siedzi się jak w vanie lub większości suvów. Ma to swoje zalety i wady (szczegóły dalej). Wykończenie przyzwoite, albo nie mam przesadnych wymagań, Mocny silny, dobra skrzynia, miękkie zawieszenie. Wyróżnia go sensowny jak na klasę silnik, 4 cylindry, spora pojemność, neutralny dźwięk. Obszerna kabina. Nie jest to jakiś wybitny samochód, ale ma sporo zalety, mało wad, generalnie 4+. Z premedytacją wybrałem go, a nie nową generację. Te samochody są różne, ale nie można powiedzieć że któryś jest wyraźnie lepszy, zależy do czego mają służyć. W nowej generacji siedzi się niżej i samochód lepiej się prowadzi. Stasza generacja (3) ma większe wnętrze, wygodniej się wsiada i wysiada, szczególnie osobom starszym, a silnik 1,5 ma 4 a nie 3 cylindry. Co śmieszne starsza generacja z silnikiem 1,5 jest trochę szybsza niż nowa (vide youtube).
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena