Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie, który w 2018 r. pod względem wielkości sprzedaży ustąpił jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skład największego japońskiego koncernu samochodowego, poza Toyotą, wchodzą również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. Jednocześnie Toyota była najpopularniejszą marką samochodową w 2018 r. z łączną sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszącą ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła się w 1885 r., jednak jej początki nie były związane z przemysłem motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda założył warsztat tekstylny, który w 1928 r. przekształcony został w firmę Toyoda Spinning and Weaving, którą w pierwszych latach prowadził ze swoim synem Kiichiro Toyodą, i która w dużej mierze przyczyniła się do zrewolucjonizowania przemysłu tekstylnego w Kraju Kwitnącej Wiśni. Dopiero na początku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna założyciela branżą motoryzacyjną, firma w 1933 r. otworzyła dział samochodowy, który rozpoczął swą działalność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,4 litra, a dwa lata później powstał pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczęto produkcję modelu AA, a w 1937 r. przekształcono strukturę firmy i wprowadzono nową nazwę – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczęcia działań wojennych Toyota w dalszym ciągu kontynuowała też produkcję samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na początku lat. 50. XX w. Toyota była w stanie rozpocząć produkcję całkowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu była zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która była prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziś Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miał miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowało na rynku kilka ważnych modeli, dzięki którym Toyota zaczęła się liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowała Toyota Crown z klasy średniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziś Toyota Corona z klasy średniej. W 1966 r. do oferty dołącza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziś model Toyoty. W 1983 r. pojawiła się wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiły, że rozpoczęto produkcję samochodów na niespotykaną dotąd skalę na rynku japońskim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana była Toyota Supra (początkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napędem na tylną oś. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciła do tego modelu. Również sportowe geny miała produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazująca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bądź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rozdział dotyczący modeli Toyoty z napędem hybrydowym. Można dziś śmiało postawić tezę, że gdyby nie ten japoński koncern, dziś z całą pewnością poziom rozwoju pojazdów z napędem hybrydowym byłby na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie była pierwszą hybrydą w historii motoryzacji, ale to ona odniosła największy sukces, osiągając największą sprzedaż ze wszystkich dostępnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostępna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno związana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoński koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W Wałbrzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane są silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaś w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. połączone obie spółki pracują również nad rozwojem napędu hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla zjeżdża z taśmy produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 10 800 ocen

4,7
~Marek Zielarski
Hatchback 3d 1.0 VVT-i 69KM 51kW
Toyota Yaris II
Fajne autko. Nie spodziewałem się że w środku jest tyle miejsca biorąc pod uwagę wielkość tego wozidełka. Fotele choć mają już swoje lata mogą być-jak na razie plecy nie bolą nawet jak się trafiły dluższe wyjazdy. Silnik ma niby 69 koni, ale nie powala. Do spokojnej jazdy zupełnie wystarcza. Spalanie bardzo niskie-średnie wychodzi między 4,7 a 5. Nie sugeruję się komputerem (który pokazuje jeszcze mniej o ok. 0,3l ) tylko tankuję do pełna i obliczam z przejechanych kilometrów. Na trasie jadąc spokojnie 80-90 można osiągnąć spalanie w granicach 4 l. Dodam jeszcze że 80 % mojej jazdy to trasa-dojeżdżam nim do pracy oddalonej o prawie 30km.Auto mam ponad dwa lata, przekechałem nim prawie 50 tys. i w tym czasie wymieniłem klocki i łożysko z piastą z tyłu. No ale to są zwykłe elementy eksploatacyjne.
3,4
~Jacek
Hatchback 1.5 Hybrid Dynamic Force 116KM 85kW
Toyota Yaris IV
Blaszki jak z cienkiej puszki. Jakość plastików słaba. Konieczne dodatkowe wyciszenie, JBL - to żart z jakości. O kulturze pracy 3- cylindrowego silnika - tylko jedno, brak kultury. Trzy cylinderki dają radę, ale trzęsą się. jak by nie deptać - spalanie po mieście nie przekroczy 5 l/100 km.. Wersja GR SPORT. Aktualna cena jest absurdalnie wysoka i nie przystająca do oferowane jakości. Plastiki tandetne. Dobrze oceniam jakość foteli, światła, zespół napędowy bez szału - daje radę. Auto bardzo dobre na miasto.
4,6
~Pata Dujaty
Kombi 1.8 VVT-i 129KM 95kW
Toyota Avensis II
Auto bardzo poprawne. Duże, wygodne stosunkowo niewiele pali. Mało awaryjne i z niezłym wyposażeniem. Zapali i pojedzie zawsze, lecz sama jazda bez większych emocji. Lubię jego bezawaryjność i nieskomplikowanie w porównaniu do niemieckich producentów. Dobre jak na Japończyka materiały we wnętrzu oraz karoseria która dobrze opiera się korozji. Kiepskie wyciszenie wnętrza. Przy prędkościach autostradowych robi się wyraźnie głośniej. Odwdzięcza się jednak bezproblemową jazdą. Nigdy nawet nie zapalił mi się check engine. Denerwuje wszechobecne pikanie. A to o kluczyku w stacyjce a to o niezapietych pasach.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena