Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z najwiÄ™kszych obecnie firm motoryzacyjnych, która sÅ‚ynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swojÄ… siedzibÄ™ ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. WażnÄ… częściÄ… koncernu jest także dziaÅ‚ BMW Motorrad produkujÄ…cy modele motocykli.

Historia BMW

PoczÄ…tki historii BMW siÄ™gajÄ… przeÅ‚omu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (zaÅ‚ożonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnÄ™trznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstaÅ‚a w 1913 r., a w 1917 r. zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawowÄ… ich dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… byÅ‚a produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabraÅ‚a rozpÄ™du podczas I wojny Å›wiatowej. WażnÄ… rolÄ™ w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdziÄ™czaÅ‚a w gÅ‚ównej mierze dużą renomÄ™ jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszÅ‚o do poÅ‚Ä…czenia przedsiÄ™biorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i dziaÅ‚u silników Bayerische Motorenwerke (firma należaÅ‚a wówczas do Knorr-Bremse, która zachowaÅ‚a resztÄ™ jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie zwiÄ…zanym z zakoÅ„czeniem dziaÅ‚aÅ„ wojennych i zmniejszeniem zamówieÅ„ na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywaÅ‚o poważny kryzys. Pierwszy punktem przeÅ‚omowym w historii BMW byÅ‚ rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przeÅ‚om miaÅ‚ miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany zostaÅ‚ pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekÅ›cie produkcji samochodów na dobre rozpoczęła siÄ™ dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowaÅ‚y na maÅ‚ych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod wÅ‚asnym już logo zostaÅ‚ wyprodukowany 22 marca 1929 r. ByÅ‚o to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstaÅ‚o ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa siÄ™ BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiÄ…zywaÅ‚ on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstaÅ‚o BMW 303, które byÅ‚o caÅ‚kowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstaÅ‚y m.in. BMW 326, 327 oraz 328. ZwÅ‚aszcza ten ostatni roadster zyskaÅ‚ sporÄ… sÅ‚awÄ™ dziÄ™ki udziaÅ‚owi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie Å›wiatowej BMW powróciÅ‚o do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nowÄ… erÄ™ zapoczÄ…tkowaÅ‚y dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z poczÄ…tków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczÄ…tkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

PoczÄ…tek ery wspóÅ‚czesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje siÄ™ na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadajÄ… trzycyfrowÄ… nazwÄ™. Najpopularniejszym dziÅ› modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), bÄ™dÄ…cy nastÄ™pcÄ… modeli serii 02, pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży w 1975 r. Druga po wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży jest seria 1, która pojawiÅ‚a siÄ™ na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. PodstawowÄ… ofertÄ™ modeli BMW uzupeÅ‚niajÄ… seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. najwiÄ™ksze i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dziaÅ‚ BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW sÄ… 6-cylindrowe silniki rzÄ™dowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napÄ™dowa pojawiÅ‚a siÄ™ w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miaÅ‚ zaledwie 1,2 l pojemnoÅ›ci i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i ukÅ‚adzie cylindrów znalazÅ‚ siÄ™ również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie Å›wiatowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 7 017 ocen

4,6
~Laptor
BMW Seria 7 E65
Sedan 730 d 218KM 160kW
Opinia z 2024r: Nie wiem od czego zacząć. Samochód mam od 3 miesięcy natomiast w rodzinie ten model jest od 6 lat u brata i miałem z nim wiele razy styczność. Szkoda, że nie dałem się namówić mu wcześniej na ten samochód! W pełni świadomy kupiłem ten samochód w mega dobrej wersji wyposażenia (pamięci, szyberdach, wentylowane, komforty, grzane, pamięci, grzana kanapa tył, rolety) ale do wsadzenia było trochę kasy. Samochód bardzo wygodny, mega dużo miejsca pod maską by coś zrobić, elektryka fajnie działa, auto jest inteligentne i o wszystkich usterkach da ci znać wcześniej i jeśli tego nie olejesz to auto się odwdzięczy. Na pewno samochód nie jest dla każdego! Auto ma swoje humory i bolączki, które wymagają pewnej ręki. Przykładowo odpowiedniego akumulatora, który trzeba zakodować bo inaczej będą cyrki z elektroniką... 218KM wystarczy do fajnego przemieszczania ale wypadałoby tutaj coś pomajsterkować żeby wyszło te 280KM na tylnej osi i 600NM. Brat ma 300KM i 650NM chyba i jedzie to wyśmienicie :D
3,5
~Adam
BMW Seria 5 E60
Touring 525 i 218KM 160kW
Samochód posiadam od 3 lat i mogę co nieco wypowiedzieć się na jego temat. Trzeba wziąć pod uwagę że nie jest to młode auto mimo że wygląda ponadczasowo i większość egzemplarzy ma już nakulane 250 tyś w górę także niektóre podzespoły mogą się zacząć już sypać. Potrafią wyskoczyć niespodziewanie kontrolki dosłownie każdego rodzaju. Jednego dnia jest ok, drugiego dnia odpalamy rano auto i możemy usłyszeć niechciany dźwięk informujący o błędzie i nie koniecznie jest to rezerwa paliwa. SOS, skrzynia biegów, kompresor pompujący poduszki tylne itp. Osobiście pochłonęło mi już trochę forsy. Silnik niestety do udanych nie należy, ale poważnej awarii na trasie nigdy nie miałem. Ogólnie rzecz biorąc nie jest to auto dla każdego. Niestety jeśli nie będziemy dbać, doglądać, przeglądać wymieniać płynów i części wymagających wymiany na czas auto przypomni nam o tym w najmniej oczekiwanym momencie. Mimo wszystko, auto jest wygodne, wszechstronne i w miarę dynamiczne jak na tak ciężki samochód i zainstalowany gaz.
4,8
~Adam
BMW X4 G02
M SUV 3.0 M Competition 510KM 375kW
Niesamowite auto. Niby suv a ma osiągi jak superauto. To wręcz nieprawdopodobne jak jest szybki, jak świetnie się prowadzi w zakrętach i jak jest praktyczny na co dzień. To auto rodzinne bo wszyscy są zadowoleni. Ty możesz zaskoczyć każdego na drodze a Twoja pani zmieści pełno bagaży i wszystkie bachory. Mam go od nowości już 3 lata i nie mogę się nacieszyć. Jeździłem prze dzień X3 M40i i to są zupełnie inne auta. Ten jest nawet w miarę szybki ale zaskakuje dużo gorsza jakość wnętrza i o wiele gorsze zawieszenie. Taka trochę namiastka Mki.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena