Szukaj

BMW – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z najwiÄ™kszych obecnie firm motoryzacyjnych, która sÅ‚ynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swojÄ… siedzibÄ™ ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. WażnÄ… częściÄ… koncernu jest także dziaÅ‚ BMW Motorrad produkujÄ…cy modele motocykli.

Historia BMW

PoczÄ…tki historii BMW siÄ™gajÄ… przeÅ‚omu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (zaÅ‚ożonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnÄ™trznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstaÅ‚a w 1913 r., a w 1917 r. zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawowÄ… ich dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… byÅ‚a produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabraÅ‚a rozpÄ™du podczas I wojny Å›wiatowej. WażnÄ… rolÄ™ w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdziÄ™czaÅ‚a w gÅ‚ównej mierze dużą renomÄ™ jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszÅ‚o do połączenia przedsiÄ™biorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i dziaÅ‚u silników Bayerische Motorenwerke (firma należaÅ‚a wówczas do Knorr-Bremse, która zachowaÅ‚a resztÄ™ jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie zwiÄ…zanym z zakoÅ„czeniem dziaÅ‚aÅ„ wojennych i zmniejszeniem zamówieÅ„ na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywaÅ‚o poważny kryzys. Pierwszy punktem przeÅ‚omowym w historii BMW byÅ‚ rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przeÅ‚om miaÅ‚ miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany zostaÅ‚ pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekÅ›cie produkcji samochodów na dobre rozpoczęła siÄ™ dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowaÅ‚y na maÅ‚ych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod wÅ‚asnym już logo zostaÅ‚ wyprodukowany 22 marca 1929 r. ByÅ‚o to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstaÅ‚o ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa siÄ™ BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiÄ…zywaÅ‚ on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstaÅ‚o BMW 303, które byÅ‚o caÅ‚kowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstaÅ‚y m.in. BMW 326, 327 oraz 328. ZwÅ‚aszcza ten ostatni roadster zyskaÅ‚ sporÄ… sÅ‚awÄ™ dziÄ™ki udziaÅ‚owi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie Å›wiatowej BMW powróciÅ‚o do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nowÄ… erÄ™ zapoczÄ…tkowaÅ‚y dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z poczÄ…tków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczÄ…tkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

PoczÄ…tek ery wspóÅ‚czesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje siÄ™ na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadajÄ… trzycyfrowÄ… nazwÄ™. Najpopularniejszym dziÅ› modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), bÄ™dÄ…cy nastÄ™pcÄ… modeli serii 02, pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży w 1975 r. Druga po wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży jest seria 1, która pojawiÅ‚a siÄ™ na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. PodstawowÄ… ofertÄ™ modeli BMW uzupeÅ‚niajÄ… seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. najwiÄ™ksze i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dziaÅ‚ BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW sÄ… 6-cylindrowe silniki rzÄ™dowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napÄ™dowa pojawiÅ‚a siÄ™ w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miaÅ‚ zaledwie 1,2 l pojemnoÅ›ci i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i ukÅ‚adzie cylindrów znalazÅ‚ siÄ™ również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie Å›wiatowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 7 317 ocen

4,4
~Rychu P.
BMW Seria 3 E46
Sedan 1.9 318i 118KM 87kW
Auto posiadam 8 lat. Choć juz zostały tylko staruszki, pokuszę się jeszcze o opinię. Ogólnie po tylu latach auto oceniam dobrze, choć z początku miałem kilka rzeczy do naprawy po zakupie. Ogólnie bardzo przyjemnie się prowadzi, dobre wyciszenie, dla mnie piękny dźwięk silnika, podoba mi się i wewnątrz i na zewnątrz. Z silnikiem przez moje użytkowanie 60k km od 240k nic się nie stało-ciągle dobrze pracuje. Jedynie powtarzającą usterką w tym modelu są nieszczelności i wycieki oleju. Głównie uszczelka podstawy filtra. Po jej wymianie na oryginał silnik był przez jakiś czas szczelny, ale potem znowu. Nie są to jakieś ogromne wycieki, ale te 3-4 krople po parkowaniu zostają. Wysiadł po drodze czujnik oleju, temperatury i puściły plastikowe kroćce układu chłodniczego (to też ponoć typowe) plus kilka innych pierdół, ale auto ma swoje lata, więc jest to zrozumiałe. Bolączką późnego wieku jest też korozja, głównie progi. Silnik nie jest demonem prędkości, zbiera się trochę wolniej, ale bardzo komfortowo jedzie się potem z wyższą prędkością 110-140 km/h.
Dodane 1 miesiÄ…c temu
5,0
~Denis
BMW X5 F15
SUV xDrive40e 313KM 230kW
Bmw x5 40e hybrid Jest najlepsze w tej Budzie f15 z calej dostepnej gamy silnikow to najrozsadniejszy wybor i kompromis pomiedzy ekonomia kosztami serwisowania awaryjnoscia komfortem. Cena zakupu. Bmw zrobiło kawal dobrego a nawet bardzo dobrego Auta które kładzie na łopatki konkurencję. Ma charakter styl i osiagi porównując np z 3.0d N57 to jest tani a nawet bardzo bardzo tani w utrzymaniu. Nie ma kłopotów typowych dla diesli oczywiście rozrzad także trzeba wymienić ale jest z przodu więc taniej i łatwiej. Ponadto można sobie wymienić akumulatory od nowszego modelu ktory ma 25Kv zasięg wzrośnie na prądzie do ok 80km Auto pozbawione jest wad a osiagi sa rodem z GTI bardzo polecam ten model zwłaszcza ze to trwaly i super komfortowy SUV bezpieczny tani w eksploatacji o wiele lepszy od 3.0diesla w mieście pali bardzo mało w trasie ok 9L przy 140Km/h
Dodane 1 miesiÄ…c temu
5,0
~Anna
BMW X5 G05
SUV 2.0 25d 231KM 170kW
Najlepszy wybór z SUVów, ten silnik spokojnie daje radę, a utrzymanie jest dużo tańsze niż 3.0. Bezawaryjny, zwinny (tak!), pakowny, dzięki kamerom i systemom parkingowym parkowanie to nie problem, Wykonanie super, jak na dzisiejsze auta - w tej klasie nie ma lepszego wyboru, wybór podjęty po jazdach testowych Q7 i GLE. Ciężko w sumie teraz zmienić na coś innego rozsądnego w tej klasie.
Dodane 11 dni temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena

Skonfiguruj idealnÄ… ofertÄ™ z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów