Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z największych obecnie firm motoryzacyjnych, która słynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swoją siedzibę ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. Ważną częścią koncernu jest także dział BMW Motorrad produkujący modele motocykli.

Historia BMW

Początki historii BMW sięgają przełomu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (założonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnętrznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN została przekształcona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstała w 1913 r., a w 1917 r. została przekształcona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawową ich działalnością była produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabrała rozpędu podczas I wojny światowej. Ważną rolę w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdzięczała w głównej mierze dużą renomę jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszło do połączenia przedsiębiorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i działu silników Bayerische Motorenwerke (firma należała wówczas do Knorr-Bremse, która zachowała resztę jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie związanym z zakończeniem działań wojennych i zmniejszeniem zamówień na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywało poważny kryzys. Pierwszy punktem przełomowym w historii BMW był rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przełom miał miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany został pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekście produkcji samochodów na dobre rozpoczęła się dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowały na małych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod własnym już logo został wyprodukowany 22 marca 1929 r. Było to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstało ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa się BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiązywał on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstało BMW 303, które było całkowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstały m.in. BMW 326, 327 oraz 328. Zwłaszcza ten ostatni roadster zyskał sporą sławę dzięki udziałowi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie światowej BMW powróciło do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nową erę zapoczątkowały dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z początków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczątkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

Początek ery współczesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje się na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadają trzycyfrową nazwę. Najpopularniejszym dziś modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), będący następcą modeli serii 02, pojawił się w sprzedaży w 1975 r. Druga po względem wielkości sprzedaży jest seria 1, która pojawiła się na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. Podstawową ofertę modeli BMW uzupełniają seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. największe i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej większości przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dział BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW są 6-cylindrowe silniki rzędowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napędowa pojawiła się w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miał zaledwie 1,2 l pojemności i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i układzie cylindrów znalazł się również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie światowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 6 803 oceny

5,0
~Szkiladz
SUV Facelifting xDrive40d 306KM 225kW
BMW X5 E70
Auto mamy od nowości. Po 11 latach użytkowania mam pełny obraz tego auta. Po 250.000 km zaczął przeciekać uszczelnienia silnika. I to była jedyna awaria, choć wg. Mnie po prostu zużycie. Od razu wymieniłem rozrząd choć był w pełni sprawny i panewki a na nich było widać już ślady zużycia. Jednak mówimy o 250.000 km. Teraz po naprawie przejechałem już 50.000 km i oczywiście nic się nie dzieje. Też trzeba zaznaczyć, że z 2012 roku to najładniej starzejący się samochód z tego segmentu. Nic tylko wymieniać olej i klocki.
4,7
~Lubiedobrebryki
Coupe 2.0 230i 245KM 180kW
BMW Seria 2 G42-U06
Naprawdę świetne tylnonapędowe auto dla max 2 osób. Zwinny, łatwy w parkowaniu,spory bagażnik. Baaaardzo szybkie i bezpośrednie -zero laga. Nie spodziewałem się tak niskiego spalania -mieszany przy dynamicznej 7,5l. Mam zastrzeżenia do opon bo do tej mocy są za miękkie i trochę głośne ale to standard dzisiaj (z wyjątkiem pewnej marki). Mega przyjemność z jazdy ale dupa potrafi pozamiatać nawet przy 80km/h. Bez miękkiej hybrydy na szczęście i w przeciwieństwie do wykastrowanych normą WLTP aut -mega dynamiczny co nie oznacza tylko startu do setki. Pewnie ostatnia taka beeemka
3,3
~Artur
Limuzyna 523i 204KM 150kW
BMW Seria 5 F10-F11
Fajne auto dopóki nie zacznie się psuć. Kiedyś 3 litrowe BMW kojarzyło się z silnikiem nie do zajechania. Kupiłem auto przy 100 k. Dużo nie jeżdżę w niecałe 3 lata zrobiłem nim zaledwie 35 k. Po 100 000 padły wtryskiwacze … bardzo ciężko je dostać. Koszt wymiany … 18 000 złotych. Przy tym przebiegu lubi paść pompa wysokiego ciśnienia wiec tez już się na nią nastawiam. Sama pompa około 5000 zł … a jest to standard i psuje się ona prawie we wezystkich autach wiec nawet nie liczcie ze was to ominie. Po 100k do wymiany również sensor nox… kabelek z płytka elektroniczna. Koszt wymiany 3000 złotych … ten silnik to katastrofa jakaś. Jak na YouTube sobie wpiszecie ile tam się rzeczy psuje to jest masakra. Bardzo nie udana jednostka. Ponadto , wymieniony olej w skrzyni bo już przy 100 k lubiło szarpnąć , czuć po prostu zmianę biegów. Koszt około 3 500 złotych … efekt mizerny. Te skrzynie już po 100 tysiącach po prostu chodzą słabo , szarpią , zmiana biegów nie odbywa się płynnie tylko zawsze coś tam … nie zadziała jak powinno. Dla przykładu jechałem ostatnio mercedesem który miał 22 lata. Automatyczna 6 biegowa skrzynia. 350 k na blacie. Totalnie nie czuć nic podczas zmiany biegów. Płynnie jak w mówcę z salonu a tutaj po 100 k jedzie się jak traktorem. Ogólnie jeżeli masz dużo kasy i lubisz pakować w samochód to sobie kup ale jeśli chcesz jeździć i nie lubisz pakować pieniędzy w bardzo drogie naprawy to nie polecam tego samochodu. Poza tym plastiki trzeszczą w tych samochodach … ogrzewanie tyle i szyby się psuje w 80 procentach tych samochodów. Nie da się naprawić trzeba wymieniać szubę. …
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena