Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z największych obecnie firm motoryzacyjnych, która słynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swoją siedzibę ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. Ważną częścią koncernu jest także dział BMW Motorrad produkujący modele motocykli.

Historia BMW

Początki historii BMW sięgają przełomu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (założonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnętrznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN została przekształcona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstała w 1913 r., a w 1917 r. została przekształcona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawową ich działalnością była produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabrała rozpędu podczas I wojny światowej. Ważną rolę w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdzięczała w głównej mierze dużą renomę jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszło do połączenia przedsiębiorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i działu silników Bayerische Motorenwerke (firma należała wówczas do Knorr-Bremse, która zachowała resztę jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie związanym z zakończeniem działań wojennych i zmniejszeniem zamówień na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywało poważny kryzys. Pierwszy punktem przełomowym w historii BMW był rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przełom miał miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany został pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekście produkcji samochodów na dobre rozpoczęła się dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowały na małych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod własnym już logo został wyprodukowany 22 marca 1929 r. Było to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstało ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa się BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiązywał on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstało BMW 303, które było całkowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstały m.in. BMW 326, 327 oraz 328. Zwłaszcza ten ostatni roadster zyskał sporą sławę dzięki udziałowi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie światowej BMW powróciło do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nową erę zapoczątkowały dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z początków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczątkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

Początek ery współczesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje się na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadają trzycyfrową nazwę. Najpopularniejszym dziś modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), będący następcą modeli serii 02, pojawił się w sprzedaży w 1975 r. Druga po względem wielkości sprzedaży jest seria 1, która pojawiła się na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. Podstawową ofertę modeli BMW uzupełniają seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. największe i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej większości przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dział BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW są 6-cylindrowe silniki rzędowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napędowa pojawiła się w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miał zaledwie 1,2 l pojemności i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i układzie cylindrów znalazł się również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie światowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 5 910 ocen

4,6
~Tomasz
Touring 2.0 320d EfficientDynamics Edition 163KM 120kW
BMW Seria 3 F30-F31-F34
Witam to moje pierwsze BMW i naprawdę jestem miło zaskoczony PULSY: dynamiczny silnik, skrzynia 8 biegów automat - rewelacja 3 tryby pracy na sporcie naprawdę auto rozpędza się bardzo przyzwoicie no i trakcja na zakrętach (wcześniej Honda Civic UFO) no bez porównania heh, elektryczna klapa bagażnika +. Autko zgrabne no trochę mało miejsca z przodu ale teraz się przyzwyczaiłem. Trzeba uważać żeby prawka nie stracić. MINUS - to funkcja Start Stop którą tylko z guzika można tylko wyłączyć ( czy ktoś wie jak na stałe dezaktywować to proszę o informację) kolejny minus to wyciszenie mogło by być ciut lepsze (przy większych prędkościach). Elektronika działa bez zarzutu a mam ją ponad 1 rok i żadnego wkładu finansowego. Ogólnie to fajny samochodzik do miasta i na dłuższe trasy Polecam.
4,4
~Szlamiks
Coupe 318 Ci 118KM 87kW
BMW Seria 3 E46
Auto ładne potrafi się dziś jeszcze podobać , prowadzenie auta i precyzja kierowania jest na bardzo wysokim poziomie. Bmw coupe jest bardzo dobrze wyważone jest bardzo przewidywane . Jak szukałem bmw chciałem zwątpić i kupić inna markę obejrzałem 7 sztuk wniosek skomentuje tu trzeba być idiota i się łudzić ze się kupi bezwypadkowa igłę w e46 to jest marzenie i tyle w realu nieosiągalne chyba ze ktoś zapłaci sporo więcej jak rynkowa cena.Te auta sa bardzo mocno wymęczone w większości po kilku przygodach powypadkowych i nie rzadko z problemami korozyjnymi.Pech sprawił że w większości kupują te auta ludzie których porostu nie stać na serwisowanie ten model tak ma . Cała magia e46 jest gdy auto jest 100 % sprawne wtedy można czerpać radość z posiadania tego auta. Chcąc nie chcąc kupiłem coupe jedną z najtańszych stan tego auta nie był może idealny bo takich nie ma ale dawał duże szanse ze da się to w miarę rozsądnie doprowadzić do ideału bez dużego wkładu pieniężnego. Silnik 1.9 118 koni demonem na drodze nie jest ale da się tym jeździć i wyprzedzać bez strachu , jest troche mocy w niskich i wysokich obrotach ale największy plus tego silnika to ekonomiczność pali przy delikatnej naprawdę mało ale jak się korzysta z obrotów to już nie jest tak wesoło . Auto polecam jak kupi się w miarę zdrowe co nie jest łatwe ale osobiście bym już nie kupił e46 z tego względu że trzeba poświęcić temu autu czas i pieniądze na start że było idealnie a ten silnik jest spoko ale że to 2 zawory na cylinder to na wysokich obrotach ciut dynamiki mu JEDNAK brakuje .
4,2
~astachu88
Sedan 520 i 24V 150KM 110kW
BMW Seria 5 E34
Rewelacyjny samochód! Mam najubozsza wersje wyposażenia, z dodatków jest jedynie 1airbag i elektryczny szyberdach; i uważam że jest to świetna konfiguracja. Można przenieść się w czasie do lat 90. Żadnych zbędnych bajerów pozwala skupić się na drodze i rozkoszować dźwiękiem silnika i wygodą fotela. Jakość wykonania i spasowania na najwyższym poziomie. Używam jako auta codziennego ale spokojnie można to garazowac bo już niedługo ceny zaczną szaleć. Silnik 2.0 robi robotę, w mieście jest wystarczająco dynamiczny a na trasie poszedł bez większego wysiłku 200km/h. Serwis nie jest bardzo kosztowny jak na tak piękna i komfortową limuzynę a dostępność części bardzo ułatwia wszelkie naprawy.

Testy zderzeniowe BMW

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena