Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z największych obecnie firm motoryzacyjnych, która słynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swoją siedzibę ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. Ważną częścią koncernu jest także dział BMW Motorrad produkujący modele motocykli.

Historia BMW

Początki historii BMW sięgają przełomu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (założonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnętrznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN została przekształcona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstała w 1913 r., a w 1917 r. została przekształcona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawową ich działalnością była produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabrała rozpędu podczas I wojny światowej. Ważną rolę w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdzięczała w głównej mierze dużą renomę jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszło do połączenia przedsiębiorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i działu silników Bayerische Motorenwerke (firma należała wówczas do Knorr-Bremse, która zachowała resztę jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie związanym z zakończeniem działań wojennych i zmniejszeniem zamówień na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywało poważny kryzys. Pierwszy punktem przełomowym w historii BMW był rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przełom miał miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany został pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekście produkcji samochodów na dobre rozpoczęła się dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowały na małych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod własnym już logo został wyprodukowany 22 marca 1929 r. Było to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstało ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa się BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiązywał on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstało BMW 303, które było całkowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstały m.in. BMW 326, 327 oraz 328. Zwłaszcza ten ostatni roadster zyskał sporą sławę dzięki udziałowi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie światowej BMW powróciło do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nową erę zapoczątkowały dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z początków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczątkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

Początek ery współczesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje się na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadają trzycyfrową nazwę. Najpopularniejszym dziś modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), będący następcą modeli serii 02, pojawił się w sprzedaży w 1975 r. Druga po względem wielkości sprzedaży jest seria 1, która pojawiła się na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. Podstawową ofertę modeli BMW uzupełniają seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. największe i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej większości przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dział BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW są 6-cylindrowe silniki rzędowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napędowa pojawiła się w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miał zaledwie 1,2 l pojemności i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i układzie cylindrów znalazł się również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie światowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

BMW – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 6 345 ocen

4,3
~Look
Touring 2.0 320i 184KM 135kW
BMW Seria 3 F30-F31-F34
Ładne żwawe auto lubiące paliwo zwłaszcza w trybie sport. Nie miałem żadnych poważniejszych usterek. Wszystko ok. Dobrze się prowadzi chociaż nie jak poprzednią 3ka w xdrive, trzeba mieć się na baczności z napędem na tył. 184 km troszkę mało zwłaszcza jak zasiądą 3-4 osoby przed wyprzedzaniem Tira trzeba zmienić na tryb sport, wtedy to auto idzie. Bardzo ładna stylistyka zwłaszcza tył auta. Miejsca na całą rodzinę może być troszkę mało ale tak jest we wszystkich też wcześniejszych 3kach. Samochód stał się dla mnie za twardy na oponach runflat, oczywiście na równych trasach to zaleta ale wiadomo jakie mamy drogi zwłaszcza w mieście. Ogólnie ok bez euforii ale w tej klasie trzeba być świadomy plastików i użytych materiałów, to nie klasa premium i dopiero seria 5 wygrywa.
4,0
~qba
Sedan 730 d 218KM 160kW
BMW Seria 7 E65
Najlepsze modele to te do 2003 najlepiej w biednej wersji - wtedy mamy pewność, że nic się nie popsuje (tak też jest w moim przypadku - na liczniku prawie 500k). W przeciwnym razie musicie przyjąć do wiadomości, że ten model jest strasznie awaryjny i koszmarnie drogi. Nie ukrywajmy jednak, że nie jest to auto dla osób zarabiających średnią krajową. Jeżeli masz cierpliwość i gruby portfel + najlepiej drugie auto (rezerwowe) to widok e65 pod sklepem wynagradza wszystko. Jeździłem już nowszą i starszą S klasą i muszę powiedzieć, że tylko e65 miało to coś. Ludzie do dziś obracają się za tym samochodem. Super auto, drogie w utrzymaniu, spalanie na 3.0d na prawdę niskie, wyciszenie wnętrza bardzo dobre, miejsca jak na statku, komfort jazdy nie do opisania. Jak widać po innych komentarzach można jednak wtopić zwłaszcza w nowszych wersjach tym bardziej od Mirka Handlarza. W moim przypadku bezproblemowe pomimo ogromnego przebiegu -auto które jako jedyne zostanie w pamięci na dłużej.
5,0
~Rob74-gbh
SUV 3.0i 231KM 170kW
BMW X5 E53
Auto ma przejechane 400 000 wymagało już trochę uwagi niżej opisałem co i jak. Przebieg 90% autostrady. X5 ma kilka mankamentów ale nie uciążliwych u mnie nie zdarzyło się nic z elektryka i elektronika. Generalnie auto przyjemne, dosyć wygodne na długie podróże, trochę za mały bagażnik ale... Natomiast niezawodność duża. Spalanie gaz od 13 do 18 głównie uzależnione od obciążenia samochodu oraz prędkości a także od jakości gazu. W Polsce zbliżam się bardziej 16 i wyżej natomiast Belgia Niemcy Holandia nie więcej niż 14 i to przy prędkości w granicach 120 140 km /h. Benzyny od 9 do 17 litrów w ruchu miejskim tu Warszawa. Ogólnie polecam średnio drogo lub średnio tanio.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena