Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z największych obecnie firm motoryzacyjnych, która słynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swoją siedzibę ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. Ważną częścią koncernu jest także dział BMW Motorrad produkujący modele motocykli.

Historia BMW

Początki historii BMW sięgają przełomu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (założonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnętrznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN została przekształcona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstała w 1913 r., a w 1917 r. została przekształcona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawową ich działalnością była produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabrała rozpędu podczas I wojny światowej. Ważną rolę w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdzięczała w głównej mierze dużą renomę jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszło do połączenia przedsiębiorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i działu silników Bayerische Motorenwerke (firma należała wówczas do Knorr-Bremse, która zachowała resztę jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie związanym z zakończeniem działań wojennych i zmniejszeniem zamówień na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywało poważny kryzys. Pierwszy punktem przełomowym w historii BMW był rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przełom miał miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany został pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekście produkcji samochodów na dobre rozpoczęła się dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowały na małych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod własnym już logo został wyprodukowany 22 marca 1929 r. Było to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstało ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa się BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiązywał on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstało BMW 303, które było całkowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstały m.in. BMW 326, 327 oraz 328. Zwłaszcza ten ostatni roadster zyskał sporą sławę dzięki udziałowi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie światowej BMW powróciło do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nową erę zapoczątkowały dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z początków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczątkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

Początek ery współczesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje się na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadają trzycyfrową nazwę. Najpopularniejszym dziś modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), będący następcą modeli serii 02, pojawił się w sprzedaży w 1975 r. Druga po względem wielkości sprzedaży jest seria 1, która pojawiła się na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. Podstawową ofertę modeli BMW uzupełniają seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. największe i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej większości przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dział BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW są 6-cylindrowe silniki rzędowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napędowa pojawiła się w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miał zaledwie 1,2 l pojemności i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i układzie cylindrów znalazł się również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie światowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 6 013 ocen

4,4
~daniel_węgorek
Sedan 318 i 118KM 87kW
BMW Seria 3 E46
Jest to moje pierwsze auto. Nie szukałem BMW, na auto trafiłem przez przypadek, kupiłem oczywiście oczami i emocjami. Na początku obawiałem się kosztów eksploatacji i ewentualnych awarii, ale miałem to szczęście, że ominęły mnie. Ogólnie jestem bardzo zadowolony z auta. Wsiadam odpalam i jadę, nigdy mnie nie zawiódł. Czy to zimą, czy w trasie (kilkanaście dłuższych przez ten rok zrobił) jestem pewny swojego samochodu. Do tego fajnie się prowadzi, jak śnieg spadnie to można się pobawić, no i ta stylistyka, która wytrzymyła upływ czasu :)
4,0
~AmbitnyLen96
Sedan 320 d 150KM 110kW
BMW Seria 3 E46
Użytkuje auto 2 lata więc postanowiłem się z grubsza podzielić opinią na temat BMW. Pomimo tego że bardzo lubię markę to moja wypowiedź tutaj będzie pisana zgodnie z prawdą a nie pod wpływem emocji fana. Zaczniemy od plusów niesamowity układ jezdny po prostu poezja czy wychodzisz w zakręt 40 czy 120 to mało ważne auto jest przyklejone, silnik 2.0d 150km taki chciałem gdyż robię trasy i chciałem trochę zaoszczędzić na paliwie więc dlatego ta pojemność. Sam motor sprawdza się fajne jest elastyczny moc w miarę oczywiście bez szaleństw miejmy na uwadze że to 2 litry nie 6.3 amg :-D spalanie na trasie poniżej 6l bardzo realne miasto pod 7-8. Środek i jakość wykończenia na prawdę na poziomie plastiki miękkie i trwałe jak na swój wiek posiadam pełen m pakiet wewnątrz więc wygląda super jak na auto z tego rocznika. Bryła auta dalej prezentuje się świetnie pomimo upływu lat i przykuwa wzrok przechodniów. Zawieszenie w życie niestety nie jest już tak kolorowe jak reszta bardzo szybko się zużywa dzięki naszym drogom, przy tym do tanich nie należy. Największa wada auta to korozja ! Nie wiem jakim cudem auto klasy premium nie jest ocynkowane po prostu nie mam pojęcia dlatego też progi, tylna klapa, błotniki, nadkola i podłoga lubi być zjedzona. Ogólnie polecam to auto zamiast Audi z tych lat bądź Mietków grunt to egzemplarz z pewnych rąk i najlepiej po wymianie turbiny bądź sprzęgła gdyż to najdroższe rzeczy w dieslu.
3,9
~bazz1
Gran Tourer 218d 150KM 110kW
BMW Seria 2
Wybrałem samochód " pod siebie" czyli nowy , "bo nie będzie sie psuł, oszczędny nowy diesel b47 - bo na pewno poprawili błędy N47" itd. Silnik bardzo oszczędny, ma kopnięcie wystarczające jak na rodzinny samochód( miałem juz 300konne X5) - to moje 4 BMW. Diesel ma w porównaniu z benzyną znacznie większy zasieg - (trywialne) co w podróży z dziećmi jest bardzo ważne. Mając wspomnianie X5 tylko patrzyłem na wyprzedzające mnie diesle na autostradzie bo chcąc zwiększyć urlopowy zasięg jechałem na autostradach europejskich 120;). Z tyłu miejsca dużo , bagażnik w konfiguracji 5 osobowej ponadprzeciętnie wielki:). Kupując wszystko co jest na platwormie 2 At GT czy X1 polecam dokupienie za jedyne 700 zestaw " startowy" by podpiąć hak - bez tego musicie potem dokupić hak orginalny z osprzętem - (sic)- jeśli macie gwarancję, Pod maską silnika wszystko upchane maksymalnie - ale plus - nie wejdzie Wam kuna na bank:) - sprawdzone:). Wymiana filtra powietrza ułatwiona - trudniej delikatnie mówiąc było w M47. Poprawiono odprowadzenia wody spod szyby - przynajmniej je widać czy zatkane. Dobrze wyciszony samochód ale w nowym x3 jest wiele lepiej.Kupiłem stoliki - bardzo fajne tylko nie wiem po co je kupiłem:) - nie bardzo można z otwartymi jeździć bo wydaje się że to niebezpieczne a na postoju nikt w samochodzie nie siedzi na tyle długo by go rozkładać.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena