Szukaj

Citroen – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Citroen

Francuska marka, która wspólnie z Peugeotem, a od 2017 r. również z Oplem, współtworzy Grupę PSA, stworzona została przez Andre Citroena, który założył działalność gospodarczą na początku XX w. po jednej z wizyt w Polsce. Jej początki związane są z wytwarzaniem stalowych kół zębatych, a produkcja samochodów rozpoczęła się dopiero po zakończeniu I wojny światowej.


Historia Citroena - początki

Andre Citroen już od młodych lat wykazywał zainteresowanie nowymi technologiami i rozwiązaniami. Kiedy na początku XX w., będąc we francuskiej armii, przebywał w Polsce, w jednym z łódzkich zakładów tekstylnych zapoznał się z technologią drewnianych kół zębatych, które dzięki swojej konstrukcji (posiadały daszkowe uzębienie) nie zużywały się szybko. Po powrocie do Francji i zakończeniu służby wojskowej założył działalność gospodarczą, w ramach której produkował stalowe koła zębate o podwójnym uzębieniu daszkowym, które z późniejszych latach stały się motywem przewodnim logotypu francuskiej marki. Bardzo szybko jego zaczęła się rozwijać, produkując m.in. komponenty dla branży motoryzacyjnej. Citroen nie bał się podejmować nowych wyzwań, dzięki czemu w jego fabryce wprowadzano nowatorskie metody produkcji, ale także zapewniał rzadko spotykaną w tamtych czasach opiekę społeczną swoim pracownikom. Citroen był nawet w tym celu w Stanach Zjednoczonych, gdzie spotkał się z Henry Fordem i zapoznał się z jego metodami produkcyjnymi, które następnie zaczął wdrażać w swoich zakładach produkcyjnych.

Pierwsze samochody Citroena dopiero po wojnie

Choć Andre Citroen z pewnością zauważył spory potencjał, jaki na początku XX w. drzemał w samochodach, to jednak na ich produkcję zdecydował się dopiero po zakończeniu I wojny światowej. Pierwszym samochodem Citroena był lekki i ekonomiczny Typ A zaprojektowany przez Julesa Salomona, który dodatkowo przewyższał konkurencję niższą ceną. W 1921 r. pojawił się na rynku Typ B, a niebawem również Typ C, który miał być małym, dwumiejscowym autem przeznaczonym przede wszystkim dla kobiet. Okazał się on strzałem w dziesiątkę, gdyż do 1926 r. sprzedano łącznie ponad 88 tys. wszystkich wersji tego modelu. Jednym z większych sukcesów okresu międzywojennego był model Traction Avant, który wprowadzał rewolucyjny na tamte czasy przedni napęd, ale nie był w stanie uchronić Citroena przez kryzysem. W efekcie sporego zadłużenia firmę Citroen w 1934 r. przejął Michelin.

Polski etap w historii Citroena

Citroen nie ograniczał się wyłącznie do produkcji we Francji, dlatego w 1928 r. spotkał się z polskim rządem w sprawie budowy fabryki w Polsce. W efekcie dwa lata później w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena (Polskie Towarzystwo Samochodów Citroen), a także serwis tych aut oraz sklep z częściami. Zakład ten przetrwał jednak tylko do 1932 r., a to ze względu na kryzys gospodarczy i podpisanie umowy licencyjnej przez polski rząd z Fiatem.

Powojenne modele Citroena

W 1949 r. na rynku zadebiutował, zbudowany na bazie prototypu sprzed wojny, Citroen 2CV. Mimo iż nazywano go brzydkim kaczątkiem, to jednak okazał się on sporym sukcesem rynkowym i jego produkcja trwała aż do 1990 r. Kolejny wielki sukces odniósł Citroen DS. Model ten wyróżniał się opływowym kształtem nadwozia, hamulcami tarczowymi i przede wszystkim hydropneumatycznym zawieszeniem. Mimo stosunkowo wysokiej ceny DS sprzedawał się niczym ciepłe bułeczki. Łącznie wyprodukowano prawie 1,5 mln egzemplarzy tego modelu.

W 1970 r. na rynku zadebiutował Citroen GS, który dzięki oryginalnemu wyglądowi i nowoczesnym rozwiązaniom zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1971, a jego sprzedaż wyniosła niemalże 2,5 mln sztuk. Również Citroen CX zapisał się na kartach historii, m.in. dzięki bardzo niskiemu oporowi powietrza. Model ten także zdobył tytuł Car of the Year, a w swoim garażu posiadał go m.in. Jacques Chirac.

Citroen z Peugeotem

W 1974 r. po raz drugi o historii Citroena decyduje kryzys i trudna sytuacja finansowa firmy. Aby ustrzec się przed bankructwem Michelin, do którego należy większościowy pakiet akcji Citroena, zdecydował się na utworzenie z marką Peugeot koncernu motoryzacyjnego i w ten sposób dochodzi do utworzenia Grupy PSA. Obie marki w dużej mierze pozostały niezależne względem siebie, jedynie część prac była wykonywana wspólnie. W latach 80. i na początku 90. ważnymi modelami były m.in. Citroen AX, najmniejszy model w gamie Citroena, oraz Citroen XM, który również zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Nowe nazewnictwo modeli Citroena

W 1994 r. na rynku zadebiutował Citroen Xantia, czym francuska marka zrywa z dotychczasowym nazewnictem swoich modeli. Dwa lata później dołącza do niego mniejszy, ale nie mniej popularny Saxo, a w 1997 r. pojawia się Citroen Xsara. Na jego bazie dwa lata później do gamy Citroena dołącza minivan Xsara Picasso.

Współczesne modele Citroena

W XXI w. ponownie nastąpiła zmiana nazewnictwa modeli Citroena. Pierwszym modelem z nową nazwą był Citroen C5 w 2001 r., który na rynku zastąpił Xantię. W 2005 r. pojawiły się duży minivan C8 oraz następca Saxo, czyli Citroen C3 i C2. Z kolei następcą Xsary był Citroen C4. W ofercie pojawiły się także Citroen C1, który, obok Toyoty Aygo i Peugeota 107 (później także 108) był jednym z tzw. trojaczków z Kolina, oraz limuzyna Citroen C6.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Citroen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Citroen

Oceny Aut 7 916 ocen

4,6
~Tomek
Citroen C5 X
Liftback 1.6 PureTech 181KM 133kW
Świetne auto. Wyjątkowo komfortowe. Dużo miejsca w środku. Wersja "na bogato" z kamerami 360. Rewelacja to spryskiwacze zintegrowane z wycieraczkami - w trasie na drogach szybkiego ruchu nieocenione. Licznik który na początku wydaje się archaiczny, jest tak prosty, że aż genialny. Informacje można sobie ustawić, jednak nie sposób nic przeoczyć. Tak jak prosty jest wyświetlacz, to łatwe jest też menu (w porównaniu do innych marek). Nawet po kilku tygodniach wiem, gdzie jest jaka funkcja żeby ją włączyć. Nadgorliwy jest system start/stop/ Szkoda że nie można dać mu działania z opóźnieniem, bo w kurza na parkingach. Na szczęście można przypisać skrót do jego wyłączenia.
Dodane 2 miesiące temu
4,8
~zygwaz
Citroen C5 III
Sedan 2.0 HDi FAP 163KM 120kW
Po 11 latach użytkowania tego auta nie potrafię napisać o nim źle. Przejechane ponad 270 tys km, nigdy mnie nie zawiódł, nigdy nie stał na poboczu z podniesioną maską, nigdy nie jechał lawetą. W kosztach tylko eksploatacja a największe naprawy to : wymiana przy 215 tys km przednich amortyzatorów, czyszczenie DPF przy 240 tys km, wymiana EGR przy 265 tys km. Tak jak ktoś w komentarzach pisał automatyczna skrzynia łapała "laga" przy nagłym przyspieszaniu ale od dłuższego czasu już to się nie zdarza. Zresztą z tym "lagiem" to operując odpowiednio gazem można było szybko wrócić do normalności. Zawieszenie hydro - bajka. Nie chcę zanudzać auto na medal! Żal mi się z nim rozstawać tym bardziej, że nie ma w zastępstwie nic porównywalnego (jeśli chodzi o Citroen'a). Wcześniej Citroen wycofał się z C6 na hydro, jakiś czas temu z C5 hydro co tu wybrać? Postawiłem na C5 Aircross SUV 1.5 BlueHDI 131KM co z tego wyjdzie ? Czy to będzie auto na chwilę tego nie wiem, czas pokarze.
Dodane 3 miesiące temu
3,3
~DC
Citroen C3 III
Hatchback 1.2 PureTech 82KM 60kW
Jak dla mnie to tylko wygląd i kolor na plus, no może jeszcze spalanie. Poza tym słaba widoczność przed maską po obu stronach - słupki przedniej szyby są tak wyprofilowane, że zasłaniają pieszych zbliżających się do jezdni - mam jeszcze trzy inne samochody (Renault) i w nich nie mam tego problemu. Widoczność na boki dla wysokich osób też problematycza, ponieważ gdy odsuniesz się z fotelem, aby mieć wygodną pozycję za kierownicą, to siedzisz z głową przy szerokim słupku międzydrzwiowym, który skutecznie zasłania widoczność z lewej i prawej stony, należy się wychylić, aby zobaczyć co słychać z lewej strony. Tragiczne wsiadanie i wysiadanie. Mam 182 cm i poważny problem z wejściem i wyjściem, prawie zawsze uderzę głową w dach - słupek dachowy. Przy wsiadaniu trzeba się składać jak scyzoryk, aby się wcisnąć i wtedy "wrzucić" nogi, przy wysiadaniu nie można poderwać d... z siedzenia. Jeżdżę też córki Hondą Civic X z niskim zawieszeniem i nie mam problemu z wsiadaniem i wysiadaniem. Ogólnie miejsca za kierownicą jest dość, a z tyłu bez problemu mieści się osoba o wzroście 187 cm, chociaż pasażer musi się dość mocno przysunąć do przodu z prawym fotelem. Do tyłu widoczność jest wystarczająca, a czujniki parkowania dobrze pomagają. Jeżeli chodzi o sterowanie, to bardzo słaby wyświetlacz, potrafi zrobić się czarny, co uniemożliwia regulację czegokolwiek, no może z wyjątkiem regulacji głośności radia, co odbywa się tradycyjną gałką - pokrętłem. Ratunkiem jest zatrzymanie się, zgaszenie samochodu i ponowne uruchomienie, wtedy wszystko wraca. Radio gra zadowalająco - dobrze słychać niskie, średnie i wysokie tony, jednak potrafi gubić stacje - charczy, zanika odbiór i skanowanie lub regulacja częstotliwości nie pomaga. W serwisie zajrzeli do środka i powiedzieli, że luźna była wtyczka anteny, niestety po kilkunastu kilometrach problem wrócił i wraca. Umiejscowanie przycisku na kierownicy włączającego mikrofon jest niefortunne. Przy kręceniu kierownicą często zahacza się lewą ręką ten przycisk i robi się cisza w radiu. W mieście kręcąc się po ciasnych ulicach jest to irytujące. Mechanika od początku coś jest nie tak. Już po zakupie zauważyłem szum w tylnych kołach, który wygląda jak uszkodzone łożyska, w serwisie stwierdzili, że wszystko ok, a ten szum wina opon ;). Tuleje w wahaczach wysiadły po 60 tys km, niestety, nie wymienne, trzeba wymieniać całe wahacze :D. Ciągle wyskakują jakieś błędy, w serwisie szukają problemu, następnie kasują błędy i mówią teraz będzie ok i jest kilka, kilkanaście dni. Obecnie ktoś założył mi terkoczący plastik jak w rowerze na szprychy, a na zakrętach, co już było, włącza się kluczyk serwisu z lewej, a z prawej silniczek z wykrzyknikiem, ale nie zawsze i na prostej tego nie ma. Autko ma problem z poderwaniem się spod świateł, i gubi moc jak chcesz przyspieszyć.
Dodane 4 miesiące temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Citroen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena

Skonfiguruj idealną ofertę z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów