Szukaj

Mazda – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie sięgają 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowała niemalże 40 lat później. Dziś Mazda słynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który działa na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszłości, jak i obecnie Mazda współpracowała z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

Początki historii firmy, która dała podwaliny pod markę Mazda, sięgają 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założył w Hiroszimie firmę Toyo Cork Kogyo. Początkowo przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaś podczas II wojny światowej także broni dla japońskiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym był wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkołowy model o nazwie Go, który był połączeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiła się nazwa Mazda, nawiązująca z jednej strony do nazwiska założyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga światła i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiła się dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiązywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywała pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak działania wojenne, a następnie zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę spowodowały znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odłożenia planów dotyczących produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przełomie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziła do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dzięki której średnie spalanie wynosiło nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiła się Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczątkował serię B. Na początku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyła od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys początka lat 70. sprawił, że Ford stał się właścicielem 25% udziałów w Maździe. Na rynku amerykańskim spory sukces odniosła półciężarówka Mazda Titan. Debiutują też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań technologicznych Forda, co pozwoliło jej przetrwać trudne lata kryzysu. Współpraca ta zaowocowała także pojawieniem się przełomowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich była nawet przez pewien okres numerem jeden pod względem sprzedaży na rynku japońskim Japonii wyprzedzając m.in. Toyotę Corollę. Kooperacja z Fordem wyraźna była także przy modelu Mazda MX-6, który bazował na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japońska marka zakończyła wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaś w Japonii jako Miata. Mała Mazda została wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazała najpopularniejszym roadsterem na świecie.

Końcówka XX w. była trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosła spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie była w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniła znacząco sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowało się na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaś w Europie Xedos

Współczesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosło pewną poprawę w sytuacji Mazdy. Przełom przyszedł w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiły takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogły marce zdobyć nowych klientów, co przełożyło się na poprawę sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiła także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiają się duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. dołącza do nich Mazda CX-5, zaś w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 7 200 ocen

2,6
~Bogusław
Mazda CX-30
Crossover 2.0 SKYACTIV-G 150KM 110kW
Tempomat wariuje widzi samochody na sąsiednim pasie i dopasowuje prędkość do nich. Jest to denerwujące szczególnie na autostradzie kiedy hamuje automatycznie z 140 do 90 bo z taką prędkością porusza się TIR na sąsiednim pasie. Po niecałych 2 latach i przejechaniu 24000 km poszycie kierownicy zaczęło się szczępić na całym obwodzie. Mazda jako gwarant odmówiła wymiany na nową kierownicę wolną od wad. Jak tak ma wyglądać japońska doskonałość to ja dziękuję za takie premium. I takim podejściem Mazda poruszyła mnie dogłębnie, zgodnie ze swym hasłem reklamowym( „Ruszaj się i bądź poruszany”)
Dodane 4 dni temu
3,0
~Jarek
Mazda CX-30
Crossover 2.0 SKYACTIV-G 150KM 110kW
Auto aspirujące do premium z wadami które mocno podważają te aspiracje. Część jest opisana poniżej, natomiast ilość atencji tego samochodu potrafi przerazić. Asystent pasa ruchu potrafi działać na jezdni bez namalowanych pasów. Chcesz na szybko ominąć rowerzystę co ci wyskoczył to bach kontra asystenta. Ilość komunikatów które generuje to auto przeraża, czuję się jakbym miał na pokładzie dziecko które co chwila coś chce. Jak nie info że brak widoczności, to że ciśnienie w oponach tak se losowo, to wycieraczki w dosłownie mżawce na automacie pracują jakby brały udział w wyścigu a w gęstym deszczu to sobie odpoczywają kilak sekund. Do tego Mazda powinna dorzucać do każdego nowego auta z 2 blistry baterii talerzykowych 2032 bo co chwila się je wymienia, czy to w pilocie do auta czy w immobilizerze instalowanym przez Mazdę. Żeby nie było ciągłych negatywów to silnik fajnie pracuje, trzeba się przyzwyczaić do braku turbo ale coś ca coś, skrzynia biegów to poezja i wzór dla innych. Czy bym kupił ponownie - NIE - za dużo małych usterek, zawieszenie na nierównościach poprzecznych dramat, ilość komunikatów przeraża - po prostu co chwila coś, zamiast siąść jechać i się cieszyć.
Dodane 20 dni temu
4,6
~Kierowca bombowca
Mazda 3 II
Hatchback Facelifting 2.0 MZR 150KM 110kW
Dobry samochód w szczególności na tereny pozamiejskie. Skrzynia jest wybredna, po mieście jest dyskomfort bo na czwartym biegu przy 50km/h silnik muli, jednak do 100km/h piąty bieg jest w zupełności wystarczający. Na autostradzie jest komfort ale spalanie przy agresywnej jeździe jest spore. Przy oszczędnej jeździe bardzo fajnie wychodzi koło 5l, jednak jak się depta to można podbić nawet do 10. Jakość wykonania z zewnątrz jest dobra, wewnątrz welury dobre, łatwe do czyszczenia. Deska rozdzielcza potrafi pękać pomimo zabezpieczenia matą przedniej szyby
Dodane 1 miesiąc temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena

Skonfiguruj idealną ofertę z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów