Szukaj

Mazda – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie siÄ™gajÄ… 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowaÅ‚a niemalże 40 lat później. DziÅ› Mazda sÅ‚ynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który dziaÅ‚a na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszÅ‚oÅ›ci, jak i obecnie Mazda wspóÅ‚pracowaÅ‚a z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

PoczÄ…tki historii firmy, która daÅ‚a podwaliny pod markÄ™ Mazda, siÄ™gajÄ… 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupÄ… inwestorów zaÅ‚ożyÅ‚ w Hiroszimie firmÄ™ Toyo Cork Kogyo. PoczÄ…tkowo przedsiÄ™biorstwo to zajmowaÅ‚o siÄ™ produkcjÄ… obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaÅ› podczas II wojny Å›wiatowej także broni dla japoÅ„skiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym byÅ‚ wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkoÅ‚owy model o nazwie Go, który byÅ‚ połączeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiÅ‚a siÄ™ nazwa Mazda, nawiÄ…zujÄ…ca z jednej strony do nazwiska zaÅ‚ożyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga Å›wiatÅ‚a i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiÅ‚a siÄ™ dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiÄ…zywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywaÅ‚a pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak dziaÅ‚ania wojenne, a nastÄ™pnie zrzucenie bomby atomowej na HiroszimÄ™ spowodowaÅ‚y znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odÅ‚ożenia planów dotyczÄ…cych produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przeÅ‚omie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziÅ‚a do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dziÄ™ki której Å›rednie spalanie wynosiÅ‚o nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiÅ‚a siÄ™ Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczÄ…tkowaÅ‚ seriÄ™ B. Na poczÄ…tku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyÅ‚a od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys poczÄ…tka lat 70. sprawiÅ‚, że Ford staÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›cicielem 25% udziaÅ‚ów w Maździe. Na rynku amerykaÅ„skim spory sukces odniosÅ‚a póÅ‚ciężarówka Mazda Titan. DebiutujÄ… też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystaÅ‚a z wielu rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych Forda, co pozwoliÅ‚o jej przetrwać trudne lata kryzysu. WspóÅ‚praca ta zaowocowaÅ‚a także pojawieniem siÄ™ przeÅ‚omowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich byÅ‚a nawet przez pewien okres numerem jeden pod wzglÄ™dem sprzedaży na rynku japoÅ„skim Japonii wyprzedzajÄ…c m.in. ToyotÄ™ CorollÄ™. Kooperacja z Fordem wyraźna byÅ‚a także przy modelu Mazda MX-6, który bazowaÅ‚ na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japoÅ„ska marka zakoÅ„czyÅ‚a wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaÅ› w Japonii jako Miata. MaÅ‚a Mazda zostaÅ‚a wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazaÅ‚a najpopularniejszym roadsterem na Å›wiecie.

KoÅ„cówka XX w. byÅ‚a trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosÅ‚a spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie byÅ‚a w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniÅ‚a znaczÄ…co sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowaÅ‚o siÄ™ na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano siÄ™ na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaÅ› w Europie Xedos

WspóÅ‚czesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosÅ‚o pewnÄ… poprawÄ™ w sytuacji Mazdy. PrzeÅ‚om przyszedÅ‚ w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiÅ‚y takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogÅ‚y marce zdobyć nowych klientów, co przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na poprawÄ™ sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiÅ‚a także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiajÄ… siÄ™ duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. dołącza do nich Mazda CX-5, zaÅ› w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 7 198 ocen

3,0
~Jarek
Mazda CX-30
Crossover 2.0 SKYACTIV-G 150KM 110kW
Auto aspirujące do premium z wadami które mocno podważają te aspiracje. Część jest opisana poniżej, natomiast ilość atencji tego samochodu potrafi przerazić. Asystent pasa ruchu potrafi działać na jezdni bez namalowanych pasów. Chcesz na szybko ominąć rowerzystę co ci wyskoczył to bach kontra asystenta. Ilość komunikatów które generuje to auto przeraża, czuję się jakbym miał na pokładzie dziecko które co chwila coś chce. Jak nie info że brak widoczności, to że ciśnienie w oponach tak se losowo, to wycieraczki w dosłownie mżawce na automacie pracują jakby brały udział w wyścigu a w gęstym deszczu to sobie odpoczywają kilak sekund. Do tego Mazda powinna dorzucać do każdego nowego auta z 2 blistry baterii talerzykowych 2032 bo co chwila się je wymienia, czy to w pilocie do auta czy w immobilizerze instalowanym przez Mazdę. Żeby nie było ciągłych negatywów to silnik fajnie pracuje, trzeba się przyzwyczaić do braku turbo ale coś ca coś, skrzynia biegów to poezja i wzór dla innych. Czy bym kupił ponownie - NIE - za dużo małych usterek, zawieszenie na nierównościach poprzecznych dramat, ilość komunikatów przeraża - po prostu co chwila coś, zamiast siąść jechać i się cieszyć.
Dodane 14 dni temu
4,6
~Kierowca bombowca
Mazda 3 II
Hatchback Facelifting 2.0 MZR 150KM 110kW
Dobry samochód w szczególności na tereny pozamiejskie. Skrzynia jest wybredna, po mieście jest dyskomfort bo na czwartym biegu przy 50km/h silnik muli, jednak do 100km/h piąty bieg jest w zupełności wystarczający. Na autostradzie jest komfort ale spalanie przy agresywnej jeździe jest spore. Przy oszczędnej jeździe bardzo fajnie wychodzi koło 5l, jednak jak się depta to można podbić nawet do 10. Jakość wykonania z zewnątrz jest dobra, wewnątrz welury dobre, łatwe do czyszczenia. Deska rozdzielcza potrafi pękać pomimo zabezpieczenia matą przedniej szyby
Dodane 1 miesiÄ…c temu
3,7
~MM
Mazda CX-30
Crossover 2.0 Skyactiv-X 186KM 137kW
Auto zrobiło na mnie bardzo dobre wrażenie podczas pierwszego oglądania w salonie. Dużo miękkich, ciekawych materiałów we wnętrzu, solidny montaż. W mojej ocenie auto jest przestronne w środku (porównanie do Opla Crosslanda) choć dosyć ciemne z uwagi na bardzo małe szyby boczne. Całe auto, praca silnika, obsługa, jest dosyć specyficzne i warto spędzić w nim trochę więcej czasu przed zakupem. Troszkę nielogiczny konfigurator niższa wersja Nagisa ma częściowo skórzane fotele (śliczne i wygodne), ale np. nie ma kamery 360 i ledowych świateł dziennych (tak, są zwykłe żółte halogeny), co posiada wyższa Exclusive z materiałową tapicerką...Im dłużej jeżdżę tym autem tym coraz bardziej rozumiem małą sprzedaż Mazdy. To auto nie jest złe. Jest po prostu inne, a w dodatku dosyć drogie i trudno mi znaleźć jakiś element zachwytu.
Dodane 1 miesiÄ…c temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena

Skonfiguruj idealnÄ… ofertÄ™ z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów