Szukaj

Informacje o Peugeot

Peugeot to jedna z najstarszych marek samochodowych na europejskim rynku, której początki sięgają 1810 r. Podobnie jak jednak w przypadku wielu współczesnych producentów aut, jej początki nie były związane z produkcją samochodów. Dziś Peugeot wspólnie z Citroenem i Oplem, w ramach Grupy PSA, tworzą jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.

Historia Peugeota

Za założycieli firmy Peugeot należy uznać braci Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeotów, którzy w 1810 r., przekształcając rodzinny młyn, utworzyli zakłady mechaniczne, które zajmowały się odlewnią stali, a później także produkcją m.in. pił taśmowych, narzędzi, a nawet młynków do kawy. Dopiero jednak pod koniec XIX w. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) razem ze swoim stryjecznym bratem (Eugene Peugeot) przekształcili firmę, która najpierw zajęła się produkcją rowerów, szybko stając się jednym z liderów w tym segmencie rynków, a później także samochodów.

Pierwszym pojazdem a'la samochodowym był trójkołowy Serpollet-Peugeot z 1889 r., który napędzany był jednak silnikiem parowym. Dwa lata później zadebiutował na rynku Type 3, który napędzany był już silnikiem spalinowym na licencji Daimlera stworzonym przez firmę Panhard-Levassor. W 1896 r. dochodzi do wydzielenia ze struktur rodzinnej spółki firmy Societe des Automobiles Peugeot, którą zarządza Armand Peugeot i która zajmuje się już praktycznie wyłącznie produkcją samochodów. Pierwszym większym hitem sprzedażowym marki Peugeot jest Type 69, pieszczotliwie nazywany Baby, który powstał przy wydatnym udziale Ettore Bugattiego. W 1910 r. dochodzi do połączenia obu firm i zawiązana została spółka Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. Wcześniej, bo w 1903 r. skonstruowany został pierwszy motocykl marki Peugeot, od 1910 r. produkowane były lekkie furgonetki Peugeot Lion, a od 1912 r. również samochody ciężarowe. W tym samym roku wybudowana została nowoczesna fabryka w Sochaux, która pozwoliła przyspieszyć produkcję samochodów.

Samochody Peugeot z trzycyfrowym nazewnictwem

W czasie I wojny światowej produkcja przestawiona zostaje na potrzeby armii francuskiej (Peugeot produkuje m.in. czołgi, samoloty oraz bomby). Po zakończeniu działań wojennych produkcja na potrzeby cywilne rusza ponownie w 1919 r. W tym okresie największym powodzeniem cieszyły się takie modele jak Type 163 (następca Baby), a także 4CV Quadrilette.

10 lat później powstał pierwszy model z trzycyfrową nazwą i zerem pośrodku - Peugeot 201, które stosują również współczesne modele Peugeota. Pierwsza cyfra oznacza klasę (wielkość) modelu, zaś trzecia jego generację. Peugeot 201 wyróżniał się również tym, że był pierwszym modelem z niezależnym zawieszeniem przednich kół. W 1933 r. dołączyły do niego kolejno modele 301 i 401, a rok później także 601. Przed wybuchem II wojny światowej na rynku zdążyły jeszcze zadebiutował modele drugiej generacji tych Peugeotów, z końcówką "02".

Pierwsze powojenne modele Peugeota

Pierwszym modelem marki Peugeot po II wojnie światowej był Peugeot 203, który został zaprezentowany w 1948 r. Następnie debiutują na rynku kolejne modele trzeciej generacji (03), przy projektowaniu których Peugeot współpracował z Pinifariną. Duży sukces rynkowy odniósł m.in. Peugeot 204, którego sprzedaż przekroczyła 1,6 mln egzemplarzy. Wyróżniał się on napędem na przód i niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. W 1959 r., w modelu 403, po raz pierwszy Peugeot montuje w swoim aucie silniki Diesla, a w 1961 r. pojawił się na rynku Peugeot 404, który zdobył sporą popularność wysoką jakością wykonania i niezłą trwałością.

Peugeot przejmuje Citroena i Opla

Mało kto dziś wie, że w historii Peugeota jest okres bliskiej współpracy z Renault. Kiedy prowadzone w 1963 r. rozmowy z Citroenem zakończyły się fiaskiem, Peugeot zwrócił się właśnie w stronę drugiej francuskiej marki, z którą podpisał porozumienie o współpracy w 1966 r. W latach 70. powrócił jednak pomysł bliższej współpracy z Citroenem, który należał wówczas do koncernu oponiarskiego Michelin. Ostatecznie w 1976 r. Peugeot nabywa 90% udziałów w Citroenie i powstaje grupa PSA Peugeot Citroen. Trzy lata później PSA przejmuje firmę Talbot, ale auta tej marki produkowane były tylko do połowy kolejnej dekady.

W latach 80. produkowane były m.in. takie modele marki Peugeot, jak 405 czy 605, a w kolejnej dekadzie pojawiły się Peugeot 106, 406 czy niezwykle popularny na wielu rynkach Peugeot 206. W XXI w. Peugeot był zmuszony nieco zmodyfikować swoją regułę nazywania modeli. Przede wszystkim pojawiły się na rynku modele z czterocyfrowymi nazwami, m.in. 2008, 4007 czy 5008. Początkowo Peugeot tak zaczął nazywać swoje minivany, a obecnie dwa zera w środku nazwy mają SUV-y francuskiej marki. Ponadto od 2013 r., kiedy to pojawił się następca Peugeota 308, kolejne modele nie zmieniają już swojej nazwy, tylko pojawia się określenie generacji.

W 2017 r. Peugeot wraz z Citroenem przejmują od General Motors markę Opel i zgłaszają tym samym aspirację do miana liderów europejskiego rynku samochodów.

Wszystkie samochody Peugeot z tytułem Car of the Year

Peugeot jest jedną z bardziej utytułowanych marek w konkursie na Europejski Samochód Roku. Po raz pierwszy tytuł Car of the Year Peugeot otrzymał w 1969 r. (Peugeot 504). W 1988 r. tytuł ten zdobył Peugeot 405, w 2002 r. triumfował Peugeot 307, w 2014 r. wspomniana druga generacja Peugeota 308 i wreszcie w 2017 r. największe uznanie jurorów COTY zdobył Peugeot 3008, który został pierwszym SUV-em z tym tytułem.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Peugeot

Sprawdź co kierowcy
myślą o Peugeot

Oceny Aut 8 764 oceny

3,2
~17stary
Hatchback 3d 1.6 THP 150KM 110kW
Peugeot 207
Autko miałem przez 3 lata i byłem 3-cim właścicielem. Miałem nadzieję że autko posłuży mi bez większych remontów przez 3-5 lat, niestety się myliłem. Zaznaczam że autko było użytkowane w mieście i sporadycznie na większe wyjazdy (1-2 tys. km). Sama jazda to rewelacja, autko bardzo dynamiczne, po mieście ciche a w trasie bardzo dobrze się trzyma drogi. I tyle dobrego....po pół roku użytkowania pękł łańcuch rozrządu przy 76tys. przebiegu ... (generalka :/ ) sam mechanik powiedział że taka usterka zdarza się raz na 100 aut no akurat mi się przydarzyła, plus inne mniej lub bardziej kosztowne robocizny
4,6
~Krzysztof
Kombi 1.6 THP 156KM 115kW
Peugeot 308 I
Mimo że niektóre części składowe oceny nie osiągają pułapu 5 gwiazdek, to jednak całość muszę ocenić bardzo dobrze. Przestronne wnętrze przy nie największych w klasie gabarytach, dobre materiały wykończeniowe zwłaszcza jeśli chodzi o jakość plastików (auta tej klasy choćby z koncernu VW w porównaniu do 308 są w środku po prostu tandetne pod tym względem), wystarczająco dynamiczny silnik, a pod względem estetyki - poliftowy model jest po prostu ładny. Po przejechaniu nieco ponad 12 tyś kilometrów w rok, nie mam się zasadniczo do czego przyczepić i mimo że auto kupiłem tak naprawdę przypadkiem (nie szukałem konkretnie tego modelu), to z wyboru jestem bardzo zadowolony.
3,6
~pawel182
Hatchback 5d Facelifting 1.2 PureTech 110KM 81kW
Peugeot 208
Auto użytkowałem tylko ok miesiąca - jako auto zastępcze. Przez ten okres zrobiłem ok 2100km. Średnie spalanie na tym dystansie wyniosło 5.7l/100km ze średnią prędkością ok 55km/h. Jazda odbywała się 70% miasto 30% drogi poza miejskie i autostradowe. Wysoka pozycja za kierownicą. Umiejscowienie zegarów nie każdemu będzie się podobać szczególnie tradycjonalistom . Chcąc siedzieć w najniższej pozycji górna część wieńca kierownicy zasłania dolną część ekranu komputera pokładowego. Można było co prawda opuścić kierownicę jeszcze troszkę niżej ale wtedy siedzi się dziwnie tak jakbyśmy trzymali kierownicę na kolanach. Panel klimatyzacji nie przypadł mi do gustu. Mały, kiepsko czytelny. Kierunek nawiewu wybierany jest jednym przyciskiem na zasadzie przejścia przez wszystkie pozycje aż do tej która nas interesuje - zdecydowanie wolę opcje jak każdy kierunek nawiewu ma swój osobny przycisk. Zmiana temperatury kierowca/pasażer odbywa się osobnymi przyciskami tyle, że nie można wybrać opcji jednoczesnej zmiany obu temperatur. Uchwyty na kubki - TRAGEDIA. Niby są dwa ale mieszczą się tam tylko swobodnie napoje w puszkach 330ml. Jeśli chcemy napić się kawy zmieści się tam tylko jeden mały kubek. Drugiego już nie włożymy ponieważ uchwyty są tak blisko siebie że kubki będą sobie wzajemnie przeszkadzały ponieważ kubek ku górze się poszerza. Butelki 500ml z wodą wchodzą obie ale opierają się już i kolidują z panelem klimatyzacji. Schowek w podłokietniku - jest ale symboliczny (długi bardzo wąski i niski) Nie schowany tam portfela czy telefonu. Zresztą schowków jest bardzo mało a te, które występują są mało praktyczne. Ogólnie całkiem fajne auto miejskie. Dynamiczne, oszczędne i zwrotne. Z drugiej strony słabo wykonane, kiepskie ergonomicznie

Testy zderzeniowe Peugeot

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Peugeot przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena