Szukaj

Informacje o Peugeot

Peugeot to jedna z najstarszych marek samochodowych na europejskim rynku, której początki sięgają 1810 r. Podobnie jak jednak w przypadku wielu współczesnych producentów aut, jej początki nie były związane z produkcją samochodów. Dziś Peugeot wspólnie z Citroenem i Oplem, w ramach Grupy PSA, tworzą jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.

Historia Peugeota

Za założycieli firmy Peugeot należy uznać braci Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeotów, którzy w 1810 r., przekształcając rodzinny młyn, utworzyli zakłady mechaniczne, które zajmowały się odlewnią stali, a później także produkcją m.in. pił taśmowych, narzędzi, a nawet młynków do kawy. Dopiero jednak pod koniec XIX w. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) razem ze swoim stryjecznym bratem (Eugene Peugeot) przekształcili firmę, która najpierw zajęła się produkcją rowerów, szybko stając się jednym z liderów w tym segmencie rynków, a później także samochodów.

Pierwszym pojazdem a'la samochodowym był trójkołowy Serpollet-Peugeot z 1889 r., który napędzany był jednak silnikiem parowym. Dwa lata później zadebiutował na rynku Type 3, który napędzany był już silnikiem spalinowym na licencji Daimlera stworzonym przez firmę Panhard-Levassor. W 1896 r. dochodzi do wydzielenia ze struktur rodzinnej spółki firmy Societe des Automobiles Peugeot, którą zarządza Armand Peugeot i która zajmuje się już praktycznie wyłącznie produkcją samochodów. Pierwszym większym hitem sprzedażowym marki Peugeot jest Type 69, pieszczotliwie nazywany Baby, który powstał przy wydatnym udziale Ettore Bugattiego. W 1910 r. dochodzi do połączenia obu firm i zawiązana została spółka Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. Wcześniej, bo w 1903 r. skonstruowany został pierwszy motocykl marki Peugeot, od 1910 r. produkowane były lekkie furgonetki Peugeot Lion, a od 1912 r. również samochody ciężarowe. W tym samym roku wybudowana została nowoczesna fabryka w Sochaux, która pozwoliła przyspieszyć produkcję samochodów.

Samochody Peugeot z trzycyfrowym nazewnictwem

W czasie I wojny światowej produkcja przestawiona zostaje na potrzeby armii francuskiej (Peugeot produkuje m.in. czołgi, samoloty oraz bomby). Po zakończeniu działań wojennych produkcja na potrzeby cywilne rusza ponownie w 1919 r. W tym okresie największym powodzeniem cieszyły się takie modele jak Type 163 (następca Baby), a także 4CV Quadrilette.

10 lat później powstał pierwszy model z trzycyfrową nazwą i zerem pośrodku - Peugeot 201, które stosują również współczesne modele Peugeota. Pierwsza cyfra oznacza klasę (wielkość) modelu, zaś trzecia jego generację. Peugeot 201 wyróżniał się również tym, że był pierwszym modelem z niezależnym zawieszeniem przednich kół. W 1933 r. dołączyły do niego kolejno modele 301 i 401, a rok później także 601. Przed wybuchem II wojny światowej na rynku zdążyły jeszcze zadebiutował modele drugiej generacji tych Peugeotów, z końcówką "02".

Pierwsze powojenne modele Peugeota

Pierwszym modelem marki Peugeot po II wojnie światowej był Peugeot 203, który został zaprezentowany w 1948 r. Następnie debiutują na rynku kolejne modele trzeciej generacji (03), przy projektowaniu których Peugeot współpracował z Pinifariną. Duży sukces rynkowy odniósł m.in. Peugeot 204, którego sprzedaż przekroczyła 1,6 mln egzemplarzy. Wyróżniał się on napędem na przód i niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. W 1959 r., w modelu 403, po raz pierwszy Peugeot montuje w swoim aucie silniki Diesla, a w 1961 r. pojawił się na rynku Peugeot 404, który zdobył sporą popularność wysoką jakością wykonania i niezłą trwałością.

Peugeot przejmuje Citroena i Opla

Mało kto dziś wie, że w historii Peugeota jest okres bliskiej współpracy z Renault. Kiedy prowadzone w 1963 r. rozmowy z Citroenem zakończyły się fiaskiem, Peugeot zwrócił się właśnie w stronę drugiej francuskiej marki, z którą podpisał porozumienie o współpracy w 1966 r. W latach 70. powrócił jednak pomysł bliższej współpracy z Citroenem, który należał wówczas do koncernu oponiarskiego Michelin. Ostatecznie w 1976 r. Peugeot nabywa 90% udziałów w Citroenie i powstaje grupa PSA Peugeot Citroen. Trzy lata później PSA przejmuje firmę Talbot, ale auta tej marki produkowane były tylko do połowy kolejnej dekady.

W latach 80. produkowane były m.in. takie modele marki Peugeot, jak 405 czy 605, a w kolejnej dekadzie pojawiły się Peugeot 106, 406 czy niezwykle popularny na wielu rynkach Peugeot 206. W XXI w. Peugeot był zmuszony nieco zmodyfikować swoją regułę nazywania modeli. Przede wszystkim pojawiły się na rynku modele z czterocyfrowymi nazwami, m.in. 2008, 4007 czy 5008. Początkowo Peugeot tak zaczął nazywać swoje minivany, a obecnie dwa zera w środku nazwy mają SUV-y francuskiej marki. Ponadto od 2013 r., kiedy to pojawił się następca Peugeota 308, kolejne modele nie zmieniają już swojej nazwy, tylko pojawia się określenie generacji.

W 2017 r. Peugeot wraz z Citroenem przejmują od General Motors markę Opel i zgłaszają tym samym aspirację do miana liderów europejskiego rynku samochodów.

Wszystkie samochody Peugeot z tytułem Car of the Year

Peugeot jest jedną z bardziej utytułowanych marek w konkursie na Europejski Samochód Roku. Po raz pierwszy tytuł Car of the Year Peugeot otrzymał w 1969 r. (Peugeot 504). W 1988 r. tytuł ten zdobył Peugeot 405, w 2002 r. triumfował Peugeot 307, w 2014 r. wspomniana druga generacja Peugeota 308 i wreszcie w 2017 r. największe uznanie jurorów COTY zdobył Peugeot 3008, który został pierwszym SUV-em z tym tytułem.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Peugeot

Sprawdź co kierowcy
myślą o Peugeot

Oceny Aut 9 030 ocen

4,5
~Henryk
SW 1.8 16V 125KM 92kW
Peugeot 407
Samochód w rodzinie jest już od 7 lat, choć kupiliśmy go przypadkiem po wypadku poprzedniego, co samo w sobie świadczy o nim dobrze. Jest niezawodny, dobrze współpracuje z LPG. 1.8 to chyba najlepszy z gamy silnik do gazu - nasz pali miedzy 8,5-9,5 litra przy normalnej jeździe. Niestety jak na gabaryty jest trochęza słaby, ale jako auto rodzinne dobrze się sprawdza (a i 200 potrafi zamknąć, kwestia cierpliwości :P). Wbrew stereotypom o francuskich autach jest wytrzymały - pomagał przy remontach, wozi wory ziemi do ogrodu, nas na wakacje. Największymi wadami dla mnie są z małe lusterka i kiepska widoczność do tyłu. Silnik 1.8 nie jest zbyt dynamiczny, ale zupełnie wystarcza do codziennego użytku - to nie wyścigówka. Wyższym osobom ciężko może być wsiąść do przodu, ale jego główny użytkownik (tata, 183) nauczył się z tym żyć. Kiedy wsiądziesz do środka jest już wygodnie, pozycja za kierownicą zaskakująco wysoka. Przy manewrach parkingowych przeszkadzają trochę daleko wysunięte słupki A, ale w trasie wielka przednia szyba bardzo się sprawdza. Nie do końca podoba mi się ergonomia deski rozdzielczej, za dużo małych przycisków, ale wszystkie są w zasięgu ręki, więc to kwestia wyuczenia się ich. Nie każdemu spodoba się też tył w SW, nie do końca dopracowany, ale użytkowo nie jest zły - sprawdza się chociażby niski próg załadunku. Dla mnie 4/5 jako auto rodzinne.
4,3
~S0aper
Sedan 1.2 PureTech 72KM 53kW
Peugeot 301
Auto kupiłem roczne od osoby prawnej - dilera marki Peugeot - z przebiegiem 21000. Przez ten czas (6 lat) w aucie nic się nie popsuło. Jedynie 2 denerwujące rzeczy: nieustannie świeci się check, serwis twierdzi, że to błąd katalizatora, bez znaczenia dla auta, druga rzecz to coś brzęczy w pewnym zakresie prędkości obrotowej silnika, jakieś wibracje w bagażniku, serwis twierdzi, że to efekt braku jakiegoś wygłuszenia w klapie od bagażnika. Można to po prostu ignorować. Auto ma duży bagażnik (ponad 500 litrów). Niestety korzystanie z bagażnika jest niewygodne, po pierwsze dlatego, że otwór jest wąski, po drugie zawiasy wnikają do środka. Auto nadaje się do miasta i w trasę. Do prędkości 130 w miarę ekonomiczne. Na upartego można jechać nawet 160, ale to już męczarnia i dla auta i dla uszu. W środku jest bardzo przestronne. Klima wydajna nawet w czasie bardzo srogich upałów. Odpala od strzała nawet w największe mrozy. Biorąc pod uwagę śmiesznie niską cenę, jest to chyba najlepszy stosunek ceny do jakości. Dzięki silnikowi o 3 cylindrach ekonomiczne na tyle, że raczej nie ma sensu zakładanie gazu.
3,7
~Daro999
SW Hybrid Phev HYbrid 225 PHEV 225KM 165kW
Peugeot 508 II
Zaznaczę że moja opinia opiera się na kilkudniowym teście tego samochodu który pożyczyłem "na testy" od kuzyna. Do samochodu mam mocno ambiwalentny stosunek. Na pewno jest bardzo ładny, przyciąga spojrzenie przechodniów, dobrze wykonany w środku. Cały czar pryska po kilku minutach użytkowania samochodu. Po pierwsze jak człowiek spojrzy na deklarowaną moc silnika spalinowego i elektryka, to wyobraża sobie że te auto będzie latać nad ziemią, a tak nie jest. To zwykły trochę szybszy samochód. Deklarowane 8s. do setki to jakaś kpina, z ciekawości mierzyłem to wychodzi bliżej 9s. i to w pełni naładowanymi bateriami. Największy zawód to jednak ilość miejsca z tyłu ... to nawet nie jest kompakt, temu autu bliżej do segmentu B w tym zakresie, fotele są bardzo niskie przez co siedzi się nie wygodnie (mowie o siedziskach z tyłu, z przodu jest ok, chodź jak na klasę D i to niby premium to mogłoby być lepiej). Podsumowując, te auto byłoby dobrym autem gdyby: miało więcej miejsca z tyłu, kosztowało o 1/3 mniej i oczywiście silnik 2.0 HDi a nie 1.6 Puretech
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Peugeot przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena