Szukaj

Informacje o Peugeot

Peugeot to jedna z najstarszych marek samochodowych na europejskim rynku, której początki sięgają 1810 r. Podobnie jak jednak w przypadku wielu współczesnych producentów aut, jej początki nie były związane z produkcją samochodów. Dziś Peugeot wspólnie z Citroenem i Oplem, w ramach Grupy PSA, tworzą jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.

Historia Peugeota

Za założycieli firmy Peugeot należy uznać braci Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeotów, którzy w 1810 r., przekształcając rodzinny młyn, utworzyli zakłady mechaniczne, które zajmowały się odlewnią stali, a później także produkcją m.in. pił taśmowych, narzędzi, a nawet młynków do kawy. Dopiero jednak pod koniec XIX w. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) razem ze swoim stryjecznym bratem (Eugene Peugeot) przekształcili firmę, która najpierw zajęła się produkcją rowerów, szybko stając się jednym z liderów w tym segmencie rynków, a później także samochodów.

Pierwszym pojazdem a'la samochodowym był trójkołowy Serpollet-Peugeot z 1889 r., który napędzany był jednak silnikiem parowym. Dwa lata później zadebiutował na rynku Type 3, który napędzany był już silnikiem spalinowym na licencji Daimlera stworzonym przez firmę Panhard-Levassor. W 1896 r. dochodzi do wydzielenia ze struktur rodzinnej spółki firmy Societe des Automobiles Peugeot, którą zarządza Armand Peugeot i która zajmuje się już praktycznie wyłącznie produkcją samochodów. Pierwszym większym hitem sprzedażowym marki Peugeot jest Type 69, pieszczotliwie nazywany Baby, który powstał przy wydatnym udziale Ettore Bugattiego. W 1910 r. dochodzi do połączenia obu firm i zawiązana została spółka Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. Wcześniej, bo w 1903 r. skonstruowany został pierwszy motocykl marki Peugeot, od 1910 r. produkowane były lekkie furgonetki Peugeot Lion, a od 1912 r. również samochody ciężarowe. W tym samym roku wybudowana została nowoczesna fabryka w Sochaux, która pozwoliła przyspieszyć produkcję samochodów.

Samochody Peugeot z trzycyfrowym nazewnictwem

W czasie I wojny światowej produkcja przestawiona zostaje na potrzeby armii francuskiej (Peugeot produkuje m.in. czołgi, samoloty oraz bomby). Po zakończeniu działań wojennych produkcja na potrzeby cywilne rusza ponownie w 1919 r. W tym okresie największym powodzeniem cieszyły się takie modele jak Type 163 (następca Baby), a także 4CV Quadrilette.

10 lat później powstał pierwszy model z trzycyfrową nazwą i zerem pośrodku - Peugeot 201, które stosują również współczesne modele Peugeota. Pierwsza cyfra oznacza klasę (wielkość) modelu, zaś trzecia jego generację. Peugeot 201 wyróżniał się również tym, że był pierwszym modelem z niezależnym zawieszeniem przednich kół. W 1933 r. dołączyły do niego kolejno modele 301 i 401, a rok później także 601. Przed wybuchem II wojny światowej na rynku zdążyły jeszcze zadebiutował modele drugiej generacji tych Peugeotów, z końcówką "02".

Pierwsze powojenne modele Peugeota

Pierwszym modelem marki Peugeot po II wojnie światowej był Peugeot 203, który został zaprezentowany w 1948 r. Następnie debiutują na rynku kolejne modele trzeciej generacji (03), przy projektowaniu których Peugeot współpracował z Pinifariną. Duży sukces rynkowy odniósł m.in. Peugeot 204, którego sprzedaż przekroczyła 1,6 mln egzemplarzy. Wyróżniał się on napędem na przód i niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. W 1959 r., w modelu 403, po raz pierwszy Peugeot montuje w swoim aucie silniki Diesla, a w 1961 r. pojawił się na rynku Peugeot 404, który zdobył sporą popularność wysoką jakością wykonania i niezłą trwałością.

Peugeot przejmuje Citroena i Opla

Mało kto dziś wie, że w historii Peugeota jest okres bliskiej współpracy z Renault. Kiedy prowadzone w 1963 r. rozmowy z Citroenem zakończyły się fiaskiem, Peugeot zwrócił się właśnie w stronę drugiej francuskiej marki, z którą podpisał porozumienie o współpracy w 1966 r. W latach 70. powrócił jednak pomysł bliższej współpracy z Citroenem, który należał wówczas do koncernu oponiarskiego Michelin. Ostatecznie w 1976 r. Peugeot nabywa 90% udziałów w Citroenie i powstaje grupa PSA Peugeot Citroen. Trzy lata później PSA przejmuje firmę Talbot, ale auta tej marki produkowane były tylko do połowy kolejnej dekady.

W latach 80. produkowane były m.in. takie modele marki Peugeot, jak 405 czy 605, a w kolejnej dekadzie pojawiły się Peugeot 106, 406 czy niezwykle popularny na wielu rynkach Peugeot 206. W XXI w. Peugeot był zmuszony nieco zmodyfikować swoją regułę nazywania modeli. Przede wszystkim pojawiły się na rynku modele z czterocyfrowymi nazwami, m.in. 2008, 4007 czy 5008. Początkowo Peugeot tak zaczął nazywać swoje minivany, a obecnie dwa zera w środku nazwy mają SUV-y francuskiej marki. Ponadto od 2013 r., kiedy to pojawił się następca Peugeota 308, kolejne modele nie zmieniają już swojej nazwy, tylko pojawia się określenie generacji.

W 2017 r. Peugeot wraz z Citroenem przejmują od General Motors markę Opel i zgłaszają tym samym aspirację do miana liderów europejskiego rynku samochodów.

Wszystkie samochody Peugeot z tytułem Car of the Year

Peugeot jest jedną z bardziej utytułowanych marek w konkursie na Europejski Samochód Roku. Po raz pierwszy tytuł Car of the Year Peugeot otrzymał w 1969 r. (Peugeot 504). W 1988 r. tytuł ten zdobył Peugeot 405, w 2002 r. triumfował Peugeot 307, w 2014 r. wspomniana druga generacja Peugeota 308 i wreszcie w 2017 r. największe uznanie jurorów COTY zdobył Peugeot 3008, który został pierwszym SUV-em z tym tytułem.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Peugeot

Sprawdź co kierowcy
myślą o Peugeot

Oceny Aut 8 843 oceny

4,6
~Piotr
Hatchback 1.6 i 90KM 66kW
Peugeot 206
Autko całkiem niezłe jak na razie, dobrze się prowadzi i jest w miarę wygodne do tego mało pali i nie psuje się (egzemplarz Holenderski). Wygląd jest ok a nawet super rdza go się nie ima. Jak na razie usterek w eksploatacji brak, jedynie to co musiałem wymienić po otrzymaniu go (bez tragedi jakieś 1500zł włożonych około). Jedynie raz odpadł wydech prawie cały ale to już nie wina samochodu a "fachowców" którzy go kiedyś naprawiali. Mam go około pół roku i jestem zadowolony, wygląd w środku też bardzo dobry, szczególnie z pół skórzanymi/skórzanymi fotelami. Porównam go trochę do Corsy B, którą miałem 4 lata z tego samego roku i z prawie takim samym przebiegiem. Jak narazie jak dla mnie 206 Corsa B.
4,9
~Mirek
Minivan 1.6 HDi FAP 115KM 85kW
Peugeot 5008 I
Super auto dla rodziny przepastny bagażnik /679 litrów/ i mnóstwo miejsca w środku .Porównując do poprzedniego Opel zafira B o klasę wyżej . Jak na miniVana bardzo dobrze trzyma się drogi i na zakrętach nie buja / jak to było w Zafirze/.Mimo że to auto francuskie to jest sztywniejszy i twardszy od opla ale dużo bezpieczniej się prowadzi.Jakość wykonania na 5 obwódka przełącznika biegów i górna część /gałki/ wykonane z aluminium - w zafirze był plastik udający aluminium.Na minus jakość wykonania tapicerki nieco gorszy materiał niż w zafirze.Natomiast wyprofilowanie foteli jak i ich wygoda na podobnym poziomie co w oplu.I na koniec miejsca z tyłu /każdy z 3 foteli przesuwany/ o niebo więcej niż w zafirze.
4,7
~Sławek
Standard 1.5 BlueHDI 102KM 75kW
Peugeot Rifter
Na 5 gwiazdek mocna "czwórka". Potrzebowaliśmy rodzinnego vana , który pomieściłby 3 foteliki i ze wszystkich popularnych pojazdów na rynku (Vanów, ze względu na koszty eksploatacji nie uwzględnialiśmy SUVów) takie modele można policzyć na palcach jednej ręki: Sharan, Zafira, Galaxy i S-max i właśnie Rifter/Berlingo/Doblo. VW, Ford i Opel (w takiej kolejności) odpadły ze względu na cenę i koszty utrzymania, moglibyśmy sobie pozwolić co najwyżej na 4-6 latka. Padło na Riftera, nowego. To dopiero początek więc pewnie zweryfikuję ocenę po jakimś czasie ale na razie daje radę. Przestronny i wygodny, jak dla mnie troszkę za dużo elektroniki i "wspomagaczy" ale jeździ żona, więc jej się podoba. Silnik 1.5 HDI niby 100KM ale dynamiczny, elastyczny i o dziwo szybki (jak na VANa, dużo dynamiczniejszy niż w Nissanie Qashqai 1,6 114 KM, którego żona miała wcześniej). Kamera, nawigacja, BT, czujniki, podgrzewane fotele, itp (kupiliśmy wersję Allure+). Bardzo dobre wyciszenie wnętrza, a i sam silnik cichy. Przestronny bagażnik. Z minusów jak do tej pory to: małe lusterka zarówno wewnętrzne, jak i boczne i największy moim zdaniem minus konstrukcyjny to klapa bagażnika, duża - może służyć za daszek podczas deszczu ale ciężka mimo siłowników. I niewygodna w otwieraniu - trzeba się cofnąć aby dać jej miejsce.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Peugeot przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena