Szukaj

Informacje o Peugeot

Peugeot to jedna z najstarszych marek samochodowych na europejskim rynku, której początki sięgają 1810 r. Podobnie jak jednak w przypadku wielu współczesnych producentów aut, jej początki nie były związane z produkcją samochodów. Dziś Peugeot wspólnie z Citroenem i Oplem, w ramach Grupy PSA, tworzą jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.

Historia Peugeota

Za założycieli firmy Peugeot należy uznać braci Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeotów, którzy w 1810 r., przekształcając rodzinny młyn, utworzyli zakłady mechaniczne, które zajmowały się odlewnią stali, a później także produkcją m.in. pił taśmowych, narzędzi, a nawet młynków do kawy. Dopiero jednak pod koniec XIX w. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) razem ze swoim stryjecznym bratem (Eugene Peugeot) przekształcili firmę, która najpierw zajęła się produkcją rowerów, szybko stając się jednym z liderów w tym segmencie rynków, a później także samochodów.

Pierwszym pojazdem a'la samochodowym był trójkołowy Serpollet-Peugeot z 1889 r., który napędzany był jednak silnikiem parowym. Dwa lata później zadebiutował na rynku Type 3, który napędzany był już silnikiem spalinowym na licencji Daimlera stworzonym przez firmę Panhard-Levassor. W 1896 r. dochodzi do wydzielenia ze struktur rodzinnej spółki firmy Societe des Automobiles Peugeot, którą zarządza Armand Peugeot i która zajmuje się już praktycznie wyłącznie produkcją samochodów. Pierwszym większym hitem sprzedażowym marki Peugeot jest Type 69, pieszczotliwie nazywany Baby, który powstał przy wydatnym udziale Ettore Bugattiego. W 1910 r. dochodzi do połączenia obu firm i zawiązana została spółka Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. Wcześniej, bo w 1903 r. skonstruowany został pierwszy motocykl marki Peugeot, od 1910 r. produkowane były lekkie furgonetki Peugeot Lion, a od 1912 r. również samochody ciężarowe. W tym samym roku wybudowana została nowoczesna fabryka w Sochaux, która pozwoliła przyspieszyć produkcję samochodów.

Samochody Peugeot z trzycyfrowym nazewnictwem

W czasie I wojny światowej produkcja przestawiona zostaje na potrzeby armii francuskiej (Peugeot produkuje m.in. czołgi, samoloty oraz bomby). Po zakończeniu działań wojennych produkcja na potrzeby cywilne rusza ponownie w 1919 r. W tym okresie największym powodzeniem cieszyły się takie modele jak Type 163 (następca Baby), a także 4CV Quadrilette.

10 lat później powstał pierwszy model z trzycyfrową nazwą i zerem pośrodku - Peugeot 201, które stosują również współczesne modele Peugeota. Pierwsza cyfra oznacza klasę (wielkość) modelu, zaś trzecia jego generację. Peugeot 201 wyróżniał się również tym, że był pierwszym modelem z niezależnym zawieszeniem przednich kół. W 1933 r. dołączyły do niego kolejno modele 301 i 401, a rok później także 601. Przed wybuchem II wojny światowej na rynku zdążyły jeszcze zadebiutował modele drugiej generacji tych Peugeotów, z końcówką "02".

Pierwsze powojenne modele Peugeota

Pierwszym modelem marki Peugeot po II wojnie światowej był Peugeot 203, który został zaprezentowany w 1948 r. Następnie debiutują na rynku kolejne modele trzeciej generacji (03), przy projektowaniu których Peugeot współpracował z Pinifariną. Duży sukces rynkowy odniósł m.in. Peugeot 204, którego sprzedaż przekroczyła 1,6 mln egzemplarzy. Wyróżniał się on napędem na przód i niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. W 1959 r., w modelu 403, po raz pierwszy Peugeot montuje w swoim aucie silniki Diesla, a w 1961 r. pojawił się na rynku Peugeot 404, który zdobył sporą popularność wysoką jakością wykonania i niezłą trwałością.

Peugeot przejmuje Citroena i Opla

Mało kto dziś wie, że w historii Peugeota jest okres bliskiej współpracy z Renault. Kiedy prowadzone w 1963 r. rozmowy z Citroenem zakończyły się fiaskiem, Peugeot zwrócił się właśnie w stronę drugiej francuskiej marki, z którą podpisał porozumienie o współpracy w 1966 r. W latach 70. powrócił jednak pomysł bliższej współpracy z Citroenem, który należał wówczas do koncernu oponiarskiego Michelin. Ostatecznie w 1976 r. Peugeot nabywa 90% udziałów w Citroenie i powstaje grupa PSA Peugeot Citroen. Trzy lata później PSA przejmuje firmę Talbot, ale auta tej marki produkowane były tylko do połowy kolejnej dekady.

W latach 80. produkowane były m.in. takie modele marki Peugeot, jak 405 czy 605, a w kolejnej dekadzie pojawiły się Peugeot 106, 406 czy niezwykle popularny na wielu rynkach Peugeot 206. W XXI w. Peugeot był zmuszony nieco zmodyfikować swoją regułę nazywania modeli. Przede wszystkim pojawiły się na rynku modele z czterocyfrowymi nazwami, m.in. 2008, 4007 czy 5008. Początkowo Peugeot tak zaczął nazywać swoje minivany, a obecnie dwa zera w środku nazwy mają SUV-y francuskiej marki. Ponadto od 2013 r., kiedy to pojawił się następca Peugeota 308, kolejne modele nie zmieniają już swojej nazwy, tylko pojawia się określenie generacji.

W 2017 r. Peugeot wraz z Citroenem przejmują od General Motors markę Opel i zgłaszają tym samym aspirację do miana liderów europejskiego rynku samochodów.

Wszystkie samochody Peugeot z tytułem Car of the Year

Peugeot jest jedną z bardziej utytułowanych marek w konkursie na Europejski Samochód Roku. Po raz pierwszy tytuł Car of the Year Peugeot otrzymał w 1969 r. (Peugeot 504). W 1988 r. tytuł ten zdobył Peugeot 405, w 2002 r. triumfował Peugeot 307, w 2014 r. wspomniana druga generacja Peugeota 308 i wreszcie w 2017 r. największe uznanie jurorów COTY zdobył Peugeot 3008, który został pierwszym SUV-em z tym tytułem.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Peugeot

Sprawdź co kierowcy
myślą o Peugeot

Oceny Aut 8 885 ocen

4,9
~Jarek
SW 2.0 HDi FAP 163KM 120kW
Peugeot 508 I
Zakup Peugota 508 był spontaniczny. Potrzebowałem dużego kombi klasy średniej, pierwszym wyborem był superb lub passat. Peugota nie brałem pod uwagę, jednak trafił się pewny krajowy, bezwypadkowy egzemplarz z niskim przebiegiem i postanowiłem go zobaczyć, wcześniejsze auto to mondeo mk4 również z 2014 roku i również 2.0 tdci (hdi) 163 km. Przez 23 lata odkąd mam prawo jazdy miałem ponad 20 samochodów. Z francuska motoryzacja miałem jednak długa przerwę. Powiem tak, Francuzi zrobili naprawdę duży postęp. 508 to samochód dopracowany i przemyślany. Jakość wykonania, materiały, spasowanie, trwałość, bezawaryjność, bez porównania do skory czy forda. Stosunek ceny do jakosci bezkonkurencyjny. Samochód często pomijany, ale niesłusznie. Jeżeli szukacie dużego kombi klasy średniej polecam przejechać się 508.
4,3
~seeboo
SW 1.6 HDi 16V 109KM 80kW
Peugeot 308 I
Auto z 2008 roku, samochód przyjemny w użytkowaniu, dobrze wyposażony (m.in. 4x el. szyby, automatyczna klimatyzacja, automatyczne światła i wycieraczki, 7 poduszek powietrznych, w tym na kolana kierowcy, przednia szyba solaryczna, tylne czujniki parkowania, tempomat, panoramiczny dach), wygodne fotele, bagażnik w miarę pojemny, na plus uchylna szyba klapy bagażnika. Wnętrze przestronne, dobrze doświetlone przez szklany dach, dużo miejsca dla kierowcy i pasażerów, również z tyłu za kierowcą (wzrost 1,93m). Zdarzają się trzeszczące elementy wnętrza (przednie drzwi, podłokietnik, strzelające ograniczniki w drzwiach), sama deska rozdzielcza z miękkiego tworzywa, przyjemna w dotyku. Denerwujące są usterki elektryczne (brak masy w tylnej lampie, przełącznik przednich szyb traci pamięć, problemy z manetką automatycznych świateł, sterowanie radiem z pilota pod kierownicą, na postoju samoczynnie aktywowała się boczna poduszka powietrzna w fotelu kierowcy) oraz w okresie jesień-zima wilgoć w środku. Wizualnie przód i linia boczna ładne do tylnych drzwi, sam tył dość kontrowersyjny.
4,5
~damian
SW 2.0 BlueHDi 150KM 110kW
Peugeot 308 II
Auto świetnie wygląda, dużo miejsca z przodu dla kierowcy i pasażera, mega wielki bagażnik, pasażerowie z tyłu nieco gorzej, ale nie jest źle. Wnętrze nowoczesne, wykonane z dobrych materiałów. System multimedialny - super, choć trzeba się przyzwyczaić do obsługi nawiewów etc na ekranie dotykowym. Największy plus - mała kierownica i zegary, ten komplet dodaje dynamizmu i daje mega frajdę z jazdy. Trzeba spróbować, żeby zrozumieć. Auto jest bardzo zwrotne - porównywalnie do mercedesa, natomiast mogłoby być lepiej wyciszone - przy większych prędkościach ciężko rozmawiać w środku... Zawieszenie komfortowe - kiedy trzeba jest sztywne, a jednocześnie fajnie wybiera nierówności. SIlnik - 2.0HDi jest najlepszym co może tu być - bez problemu schodzi ze spalaniem do poziomu 4,8 - 5,2 l/100km. Najwyższe spalanie jakie odnotowałem jadąc... jakieś 300 km z prędkością 200 -210km/h wyszło coś około 8,5l/100 uważam, ze to mega dobrze. Dla porównania mam MB 2,2CDI w obu przypadkach spalanie średnio 2 l wyżej. Ogólnie Peugeota 308 polecam, osobiście boję się tylko jak system multimedialny będzie zachowywał się po dłuższej eksploatacji.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Peugeot przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena