Szukaj

Volvo – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 5 515 ocen

4,1
~papaj2137
Volvo V70 II
Kombi 2.3 T5 250KM 184kW
Bardzo wygodny, przestronny i mocny samochód, jak na tamte lata. Nie brakuje mu mocy. Można na spokojnie ganiać się po autobahnie z nowym "niemieckimi premiumami" (u mnie lekki chip tuning). Skrzynia biegów bardzo precyzyjna. Auto dobrze wyciszone, jak na swój segment. Oczywiście - części swoje kosztują, ale są to czasy, kiedy volvo jeszcze pukało do bram "premium" - nie tylko poprzez koszt części, ale i wykończenie, trwałość, a w tym wypadku również mocny silnik. Rewelacyjne audio, mimo że fabryczne i nieruszane. Poprzedni właściciel mówił o spalaniu średnim 13-14 litrów LPG, mi udało się zejść przy spokojnej jeździe do 11-11,5. Uważam, że jak na takiego kloca z 2.3 R5 to dość dobry wynik, a często jeżdżę z pełnym (lub niemal pełnym) bakiem benzyny, który to ma ~70 litrów + trochę gratów. Co do usterek - nie miałem ich wiele, najgorsza była awaria modułu komfortu (znany temat wśród volviarzy), alternator (oryginał) skończył żywotność, co po 25 latach jest akceptowalne, poza tym rzeczy pierdołowate - cewki, żarówki, więc tematy tanie i pojawiające się w każdym innym samochodzie. Zdecydowanym plusem jest skrzynia biegów - precyzyjna i posiadająca długie przełożenia. 140 km/h na 5 biegu to ~3000 obrotów.
Dodane 23 dni temu
4,5
~Volvo maniak
Volvo XC70 II
Kombi Facelifting 2.4 D5 215KM 158kW
Bardzo wygodny i bezpieczny samochód stworzony do pokonywania długich dystansów. Zakupiłem ten samochód bo szukałem auta rodzinnego z AWD ponieważ zimą jeżdżę na narty i miałem dość kombinowania przy podjzdach w śniegu pod górki. Wcześniej chorowałem na legendarne Audi i Quattro ale Volvo niczym nie odbiega ze swoim napędem moim zdaniem (pierwsza zima jak kupiłem i od razu jazda w pole pełnego śniegu żeby zobaczyć możliwości i nauczyć się jeździć, to auto idzie jak czołg po zaspach). Napiszę tak jak ktoś nie miał nigdy auta z dobrym 4x4 to niech się przejedzie zimą albo w deszczu i zobaczymy czy dalej powie że to zbędna rzecz. Cały czas trakcja a to przecież bezpieczeństwo. a komfort jazdy i pancerne zawieszenie biją na głowę Audi. Idealny dla rodziny 2+2. Niezwykle pakowny z racji tego że w bagażniku znajduje się kratka bezpieczeństwa zabezpieczająca kabinę co sprawia że przestrzeń bagażowa sięga do samego sufitu :) Niektórzy określają ten samochód jako szwedzki czołg :) i coś w tym jest.
Dodane 2 miesiące temu
3,9
~lcn
Volvo S60 III
Sedan Facelifting 2.0 B5 250KM 184kW
Auto urzekło mnie swoim wyglądem. To moje czwarte Volvo i poprzednie uwielbiałem. Szczególnie udane było posiadane przeze mnie S60 II drugiej generacji (poliftowe). Niestety był to diesel a ja pracuję w strefie i zaraz zaczęłyby się kłopoty więc aby zdążyć jeszcze przed kolejną porcją bzdur szykowanych przez eurokołchoz kupiłem auto rocznik 2024. To był niestety błąd. Po każdym uruchomieniu muszę przejść przez checklistę. Dopuścić odtwarzacz do usb, włączyć Polestar Engineered, wyłączyć lane assist. Nie można tych ustawień zapamiętać bo (powody). Program Polestara wyłącza start-stop więc panowie twierdzę że eurobuce im zabroniły go zapamiętać . Przecież za niego dopłaciłem. Pozostałe nie da się zapamiętać bo tak.Wyobraźcie sobie, że za każdym razem jak włączacie komputer musicie od nowa ustawić ikony, prędkość myczy, tapetę itp. Kiedy już ruszymy w trasę to tak jakby obok siedziała teściowa i co chwila wrzeszczała – a to za szybko a to za krzywo a to coś mu przeszkadza na poboczu albo drodze. No wyobraźcie to sobie; przecież jasna cholera może człowieka trafić. Osobny temat to system zapobiegania kolizjom. Na razie uratował mnie przed spokojnym ominięciem pieszego na poboczu, rowerzystki na innym poboczu, samochodu zaparkowanego obok drogi a także przed wyminięciem samochodu nadjeżdżającego z przeciwka w prawym łuku i wyprzedzenia samochodu w lewym łuku dla odmiany. Za każdym razem wydał z siebie jakiś przerażający jazgot i uruchomił hamowanie na tyle gwałtownie i niespodziewanie, że któregoś dnia będę miał wizytę w bagażniku. Inną rzeczą przed którą ratuje mnie ten system jest sprawne wyjechanie z miejsca parkingowego tyłem gdyż gdy próbuję wyjechać na prawy pas ruchu a po lewym poruszają się samochody (nieważne w którą stronę) to to zajęcze serce unieruchamia samochód w połowie wyjazdu i zanim zareaguję to stoję na środku jak stara ciota. Codziennie są też wojny garażowe gdzie ten bohaterski system chroni mnie przed wjazdem do własnego garażu. Najchętniej sprzedałbym to auto i wrócił do poprzedniego S60 ale dałem go córce i nie mogę jej przecież odebrać bo na kogo bym wyszedł. A nie kupię już tak zadbanego egzemplarza z niezbyt dużym przebiegiem drugiej generacji. Pozostaje jedynie nadzieja że jak skończy się gwarancja to uda się znaleźć kogoś kto wyłączy te systemy na amen. Bo bez tych bzdur to byłoby naprawdę fajne auto. Poza tym, że jest pazerne na paliwo.
Dodane 3 miesiące temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena

Skonfiguruj idealną ofertę z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów