Szukaj

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 5 480 ocen

4,6
~Pawel
Volvo XC60 II
Crossover Facelifting 2.0 B4 197KM 145kW
spełnia oczekiwania, spokojny, cichy i po 2ch latach wciąż niezawodny. Pali zgodnie z traktowaniem, pare razy widziałem 6 z przodu, pare razy 10. Średnio 8,5l/100. Kilka sytuacji w których zawodziła elektronika (nie w stopniu wyłączającym z użycia) np wyłączona kamera cofania, lub 2krotnie brak dźwięku z głośników. Wszystko samo mijało po włącz/wyłącz. Silnik bardzo elastyczny, gorzej z opieszała skrzynią biegów, trzeba unikać redukcji bo trwa dłużej przyspieszanie niż przy delikatnym dodaniu gazu. Funkcja włączania na postoju z aplikacji działa wspaniale, w zimie ogrzeje, w lecie schłodzi.
4,5
~mBeast
Volvo V60 I
Kombi 2.0 D3 163KM 120kW
Summum. 13 lat to samo auto. Trwałość chromowania w środku - słaba, odchodzi przy kierownicy. Trwałość plastiku na konsoli i pod szybą i boczkach drzwi: bardzo dobra, konsola pod szyba miękka i przyjemna w dotyku jak nie plastik. Trwałość skór na medal, nic nie pęka, piękna. Silnik: 5 cylindrowy - genialny, do 130km/h bardzo oszczędny do 5.5 - 6 l/km, powyżej wir w baku ale goni mocno. Dobrze się prowadzi. Multimedia jak na tamte lata super: wyraźny i słyszalny mikrofon, paruje się do tej pory z każdym telefonem, skippowanie w Spotify działa, DVD reader na pokładzie!, USB, No i legendarnie mały bagażnik: to bzdury, wysokość między podłogą a poprzeczką kurtyny bagażnika idealnie dobrana, tak że na boku stoi na 100% walizka kabinówka IATA (nie wizz, nie rya, ale max rozmiar) . Mogę 3 walizki tak zmieścić i jeszcze miejsce na 2 x 93litrowe twarde rimowy + kaski, buty narciarskie i inne miękkie rzeczy pakując do sufitu zabezpieczone siatkami wychodzącymi z poprzeczki. No i pokaż mi kombi które przewiezie 3 metrową rynnę z zamkniętymi szybami i drzwiami. A i jeśli ktoś często montuje fotelik - super system składania do przodu fotela pasażera. Generalnie auta zrobione dla ludzi. A fakt jest poczucie ciasnoty - ale to auto cię otula. A i jedna jeszcze sprawa: ponad 190cm wzrostu i jestem w stanie rozprostować lewą nogę całkowicie z luzem po lewej stronie od hamulca. W nowym V60 II niestety już nie. Wymieniane: amortyzatory oba przód, alternator i jakaś rura, robiony rozrząd bez pompy, 1 reflektor, zamek kierowcy, rura turbo. z grubszych rzeczy to tyle. A i ceny w ASO są niskie dla takich starych roczników, ani vC ani inni nie byli w stanie nigdy taniej zrobić. A i faktycznie wyciszenie przedniej i bocznych szyb słabe, mogliby się postarać lepiej.
3,9
~Dynika
Volvo S40 II
Sedan 1.6 100KM 74kW
Postaram się, żeby opinia którą wystawiam była maksymalnie obiektywna. Posiadam samochód prawie 2 lata i przejechałem ponad 15 tys. km. Średnia ocena to 3. Dodatkowe gwiazdki dodaje za znaczące zalety lub wady. W komentarzu dodaje też małe plusy i minusy za drobne czynniki. (Wszystko zostanie opisane) Ocena subiektywna: Samochód jest bardzo uniwersalny, nie ma bardzo mocnych stron ale nie posiada też wielkich słabości. Nie jest to idealny samochód na pokonywanie długich tras z wysokimi prędkościami, ponieważ wyciszenie nie jest wystarczająco dobre a układ kierowniczy jest zbyt czuły, przez co samochód trzeba mocno pilnować. W mieście z kolei przeszkadzają słaba widoczność w lusterkach bocznych oraz bardzo przeciętny promień skrętu. Myślę, że czujniki parkowania z tyłu, których nie posiadam rozwiązały by problem. Ja przemieszczam się głównie na drogach pozamiejskich z prędkościami do 100-120 km/h i w takich warunkach ten samochód się sprawdza, a przy tym nigdy mnie nie zawiódł. Pozdrawiam
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena