Szukaj

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 4 722 oceny

4,6
~Walker
Hatchback 3d 1.8i 16V 125KM 92kW
Volvo C30
Auto świetnie trzyma się drogi, ma wygodne fotele i radio high performance bardzo dobrze grające. Wszystko na swoim miejscu. Dobrze współpracuje z instalacją lpg BRC. Jedyna wada to elektronika. Często wyskakujący komunikat "zmniejszona moc silnika", którego przyczyną była zanieczyszczona przepustnica. Trzeba ją czyścić co 15 tys. km. Bagażnik wbrew pozorom nie taki mały. Dał radę zapakować cztery osoby na kilkudniowy wyjazd. Czarny lakier metalic bardzo łatwo się rysuje. Bardzo szybko nagrzewa się wentylacja. Klimatyzacja dobrze i szybko chłodzi.
3,6
~GRudniak
Sedan 2.0 D 136KM 100kW
Volvo S40 II
Mam samochód 9 lat więc mogę coś więcej powiedzieć. Aktualny przebieg to 360 tys. Auto kupiłem z przebiegiem 220 tys. Po przekroczeniu 300 tys lawina małych, męczących usterek. W ciągu połowy roku auto było 7x u mechanika, co wizyta zostawiałem 50 zł, niby mało ale sam fakt wiecznych podróży do mechanika był bardzo irytujący i regularnie pozbawiał mnie auta na okres 2-3 dni. Po 300 tys zaczęły pękać przewody ze starości, a to od chłodnicy a to od czegoś tam. Plastikowe złączki popękały ze starości. Popsuł się czujnik blokady kierownicy - pokazuje ze mam zablokowana kierownice gdy kierownica nie jest zablokowana, auta oczywiscie nie dało się odpalić. W rurze od turbiny wytarła się dziura więc rurę także musiałem wymieniać. Sprzegło bardzo delikatne - przy przebiegu 300 tys wymieniona dwumasa teraz mam 360 tys i już słychać sprzęgło. Generalnie nie polecam tego auta dla osób chcących go kupić z większym przebiegiem. Wiem, że nie jest to najnowszy egzemplarz ale myślę, że taka lawina usterek to jednak przesada.
4,7
~Damian
Sedan 2.5 TDI 140KM 103kW
Volvo S80 I
Auto posiadam ponad 7 lat i zamierzam dalej go trzymać. Auto ma kilka minusów do których szczególnie należy zaliczyć elektronikę i problemy związane z nią. Bez znajomości interpretacji schematów elektrycznych i programu specjalnego do Volvo przy komputerze pokładowym nic nie zrobimy. Jedynie diagnostyka na warsztacie. Jednakże nie jest to zniechęcające patrząc na fakt, że auto można naprawić pod domem bez żadnych problemów jeśli choć trochę ma się umiejętności i wiedzy. Nie bez powodu był montowany w sławnych VW Transporterach T4, które do dziś jeżdżą po ulicach. Silnik jest naprawdę trwałą jednostką napędową i można ze 140 KM wykrzesać dwa razy więcej przy odpowiedniej mapie. Jednakże 140 KM na tamte czasy to było wystarczająco by pojechać limuzyną w trasę przy niskim spalaniu. Dbanie o samochód i podzespoły daje nam możliwość korzystania z tej limuzyny przez długie lata. Auto jest bardzo przestronne i wygodne. Można spokojnie jechać w trasę, gdyż jego masywność przy zderzeniu nie spowoduje, że złoży się on jak scyzoryk. Z wyglądu może i jest nieco kwadratowe, ale "co kto lubi". Karoseria w ocynku na pewno pozwoli cieszyć się wieloletnim użytkowaniem tego auta.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena