Szukaj

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 4 643 oceny

4,7
~Adrian
Sedan 2.0 D 136KM 100kW
Volvo S40 II
Auto kompletne i pomimo młodszego brata, którym jest Focus nie brak mu nic do miana klasy premium. Lepiej zestrojone zawieszenie, świetna elastyka silnika, dobre ceny serwisowania i dużo zamienników. Skrzynia biegów sztywna, możnaby powiedzieć lekko sportowa. Sam komfort jazdy wysoki, w wersji wyposażenia SUMMUM wyposażenia którą posiadam elektryczne fotele są świetną opcją. Odkąd posiadam S40 i wsiadam do innych samochodów już czegoś brakuje, bo Volvowskie fotele to pełny komfort. Pełna opcja wyposażenia i właściwości jezdne zapewniają szczerą miłość do tej kupy metalu ;) Auto godne polecenia
4,5
~BB
Kombi 2.4 140KM 103kW
Volvo V70 II
Dużo jeżdżę w trasie i to zdecydowanie najwygodniejszy samochód jaki posiadałem. Po 12h jazdy do chorwacji wysiadłem i jeszcze rozbiłem z rodziną namioty. Bagażnik jest kwadratowy przez co super pakowny. Fabryczna siatka w przestrzeni ładunkowej umożliwia pakowanie aż po sufit. Jednym słowem to świetne auto dla rodziny. Z wad to na pewno parkowanie w mieście z uwagi na swoje gabaryty. Moc 140km do miasta to rakieta. W trasie jest wystarczająca, problem pojawia się dopiero gdy zapakujemy auto i chcemy ostrzej wyprzedzić w trasie. To jeden z ostatnich modeli prawdziwego, solidnego Volvo. Auto ma ponad 320 tys. km a naprawy to zwykła eksploatacja, nie miałem poważnej usterki. Najgorsze co mi się przytrafiło to nie odbił klocek hamulcowy i tarcza poszła do wymiany. Ale na ten przebieg to głupstwo. Jak ktoś narzeka na awaryjność to raczej ma kręcony licznik.
4,0
~jacusix
SUV 2.4 D5 185KM 136kW
Volvo XC60 I
Auto raczej dla kogoś 40 + lub zmęczonego życiem 30+ z dziećmi i żoną na głowie. Poprawne do granic możliwości. Nie można się w nim doszukiwać jakichkolwiek znamion zacięć sportowych. Nawet gdy do tej pory lubiłeś przecisnąć to w tym aucie po prostu siedzisz i jedziesz zgodnie z przepisami. Siedzenia pół skórzane najwygodniejsze w jakich siedziałem dlatego jazda w tym samochodzie to po prostu relaks. Po złożeniu tylnych siedzeń spokojnie przewozisz panele wraz z listwami, pralkę, lodówkę czy co tam innego przyjdzie Ci do głowy. Przyczepka przydaje się coraz rzadziej. Mój egzemplarz jest bez wbudowanej nawigacji. Na początku myślałem, że jest to minus ale w miejsce ekranu wstawiłem przyklejany uchwyt magnetyczny i doskonale tam pasuje telefon wraz z google maps i yanosikiem. Dużo lepsze rozwiązanie niż oryginalna mapa. Co prawda można w to miejsce wstawić chińskie radio na androidzie ale też jest to koszt pow. 1200 zł przy samodzielnym montażu i zamówieniu radia z Chin. Telefon spisuje się dożo lepiej. Jedyną wadą wadą jaką do tej pory zauważyłem to szumy wiatru przy prędkości pow 120 km/h. Widzę, że jest to raczej wina ogólnej bryły auta niż jakiegoś jego elementu. Auto raczej dla kogoś z rodziną i dużym bagażem do wygodnego podróżowania. Napęd na 4 koła, wysokie opony. Powiedziałbym, że auto najbardziej uniwersalny gdy posiadasz rodzinę.

Testy zderzeniowe Volvo

Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena