Szukaj

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 5 007 ocen

4,9
~Baribal
Kombi 2.0 D4 163KM 120kW
Volvo V70 III
Swoje V70 zakupiłem jako nowe w polskim salonie. Auto bardzo wygodne, oszczędne, niezawodne. Przez niemal 300 kkm nie spotkały mnie żadne niespodzianki. Na tak długim dystansie musiałem wymienić przednie łożysko i tuleje metalowo-gumowe tylnych wahaczy. Pozostałe wydatki były typowo eksploatacyjne. Do wad muszę zaliczyć trzeszczące plastiki boczków drzwi, z czym nie spotkałem się w innych egzemplarzach. Serwisowanie nie należy do najtańszych, ale na pewno cenom daleko do drożyzny o jakiej można przeczytać w prasie motoryzacyjnej. Za to jakość obsługi jest na wysokim poziomie. Skrzynia automatyczna pracuje płynnie jak na początku eksploatacji . Olej w skrzyni wymieniałem co 60 kkm, a silnikowy co 15 kkm. Paliwo - przez cały okres eksploatacji Verva Diesel. Szkoda , że nie można kupić drugiego nowego.
4,6
~Pablo
Sedan 2.4 20V 140KM 103kW
Volvo S60 I
Samochód mega komfortowy na długie trasy. Pomimo 140 KM bardzo dobrze zbiera się - moment obrotowy dostępny od samego dołu - przy starcie ze świateł potrafi delikatnie wgnieść w fotel. Podczas wyprzedzania na trasie brakuje już wigoru (typowy krążownik do statecznego pochłaniania kilometrów). Mój egzemplarz raczej był po modyfikacji oprogramowania silnika / skrzyni biegów - na kickdownie zmieniał biegi aż przy 7.5 tys. obrotów. Sama skrzynia biegów o fantastycznych przełożeniach - 100 km/h około 2 tys. obrotów, 140 około 2700, 160 km/h ~3150 obrotów, 200 km/h niecałe 4 tysiące obrotów. Piękny pomruk silnika, w którym można zakochać się. Mega miękkie i komfortowe fotele - nie czuć zmęczenia nawet po 700 km. Kanapa z tyłu to prawdziwa sofa - mega wygodna, jednak dla dwóch osób - trzeci pasażer na środku za karę. Bagażnik bardzo pojemny. Przyjemny dźwięk zamykania drzwi. Przy komplecie pasażerów, pełnym baku i załadowanym bagażniku, tył samochodu nie przysiada. Plastiki czasem wydawały odgłosy, co nie przystoi samochodowi tej klasy. Pomimo 200 tys. km na liczniku wnętrze wyglądało jak nowe, skóry nie były poprzecierane, popękane. Zaznaczyłem, że auto kupiłbym ponownie - tak jakbym trafił na uczciwy, dobrze wyposażony egzemplarz.
4,6
~Gawronix
Sedan 2.0 D3 163KM 120kW
Volvo S60 II
Autem poruszam się od roku, komentarze innych użytkowników zmusiły mnie do wyrażenia opinii ponieważ nie zgadzam się z większością. Auto może z zewnątrz wydaje się ja duże aczkolwiek wymiarami zbliżone do serii 3 f30 i tutaj chciałem nadmienić iż komentarze ze mało miejsca w środku są nie na miejscu. Kupując auto widzisz ile ma miejsca jeżeli chcesz większego sedana odsyłam do s80. Wyciszenie- auto w porównaniu do innych w tym segmencie tj. Insygnia mondeo(nie oszukujmy się to jest jego konkurencja) wypada mega dobrze, przy prędkości 150-170 jest cicho. Jeżeli ktoś uważa inaczej polecam przejechać się insygnia. Skrzynia- jeżeli pamiętasz o wymianie oleju nie zachowuje się jak to widziałem w komentarzach „dziwnie”. Ponadto jest nastawiona bardziej na tryb eko, stąd właśnie jest nieco dłuższy czas reakcji jest to specyfikacja tej skrzyni a nie problem. Na koniec chciałbym jeszcze wspomnieć o wykończeniu które jest ja wysokim poziomie, oraz system multimedialny który jak na te lata działa świetnie i uważam ze w 2021 jest dalej miły w użytkowaniu. Do wad zaliczyłbym rozrząd na pasku ponieważ już przy tym żywotnym 5 cyl. Silniku przyjemniejszy był by łańcuch aczkolwiek pewnie była to oszczędność przy produkcji. Skrzynia jeżeli od początku ktoś o nią nie dbał potrafi być kapryśna oraz kosztowna w naprawie. Podsumowując auto z ta skrzynia i silnikiem prowadzi się świetnie, w moim brakuje AWD które znacznie poprawia właściwości jezdne, niweluje tzw uciekający przód w zakrętach poprzez lepszy rozkład masy.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena