Szukaj

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 5 383 oceny

4,1
~Kamil
Volvo V60 II
Kombi 2.0 T4 190KM 140kW
Na samochód ten przesiadłem się z Volvo V40 rocznik 2016. Auto może zachwycać wyglądem i jakością materiałów, ale jest słabo dopracowane pod kątem użyteczności. Bagażnik niezbyt pojemny jak na kombi. Dla porównania u kolegi w Fordzie Mondeo IV mimo teoretycznie identycznej pojemności bagażnika (529 vs 537l) rowerek dziecięcy na 16calowych kołach wchodził na stojąco, ja musiałem kombinować i układać go bokiem bo brakowało jakieś 5cm na wysokości. Na plus haczyki do zawieszenia zakupów w bagażniku, a tak poza tym brak jakiś dodatkowych schowków. Roleta bagażnika niby przydatna ale nie podnosi się wraz z klapą, więc ciągle trzeba ją składać i rozkładać... Szczytem absurdu jest brak możliwość niezależnego włączenia światełka sufitowego dla pasażerów z tyłu! Moja 18letnia Mazda to ma... Żeby uruchomić światełko z tyłu trzeba było uruchomić wszystkie światła sufitowe z konsoli nad kierowcą, a następnie wyłączyć te przednie. Poprzednio jeździłem V40 i tam nie było tego problemu, mało tego było oświetlenie "ambient" do wyboru w różnych kolorach. Interfejs multimedialny to jakaś porażka - estetyka jak z Windows Phone. Brak jakiejś przyjemnej dla oka "skórki" podczas odtwarzania radia. Ekran mimo dużego rozmiaru częściowo jest zajęty przez widok pozostałych "zakładek", więc aktualnie wyświetlane opcje są ściśnięte na małej przestrzeni. Odtwarzanie muzyki z pendrive nie obsługuje funkcji odtwarzania po katalogach. Jest tylko możliwość sortowania po ID3 TAG, co w przypadku składanek jest masakrą. Niby system ma możliwość odtwarzania plików według wgranych lista, ale na 30 katalogów z listami w różnych formatach czytał mi może 5. Niestety serwis nie wiedział co jak i dlaczego. Niestety brak odtwarzacza CD, ale na plus jest dobry zasięg radia, więc zawsze jakaś stacja nadawała przyjemną muzykę. Wbudowana nawigacja ma dość dokładne mapy ale algorytm wyznaczania trasy tragiczny. Zanim pojedziesz zaproponowana trasą sprawdź dokładnie jak Cię prowadzi, bo możesz się zdziwić jak wjedziesz na jakieś drogi 8kategorii. Interfejs nawigacji mało intuicyjny, trzeba duża się nastukać, aby coś poprzestawiać. Siedzenia stosunkowo wygodne ale sama regulacja to kolejna porażka konstruktorów. Jeśli chcesz zmienić wysokość siedziska to automatycznie zmienia się jego pochylenie! Układ kinematyczny jest tak ustawiony, że siedzisko obniżając się pochyla się do tyłu, a podnosząc wraca do pozycji bardziej poziomej, w efekcie jeśli chcesz siedzieć nisko to masz pozycję półleżącą a będąc wysoko siedzisz jak na krześle. Jestem wysoki, więc siedzisko musiałem mieć nisko, ale jednocześnie nie lubię leżącej pozycji w samochodzie, a na taką byłem skazany. Nigdy nie korzystałem z funkcji wydłużania siedziska, bo moje nogi i tak nie opierały się na tej części siedzenia. System start&stop potrafił wyłączyć silnik jak toczyłem się z prędkością 5km/h dojeżdżając do drogi i rozglądając się czy nic nie jedzie. Brak dedykowanego przycisku do Start&Stop - aby go wyłączyć trzeba było wejść w opcje samochodu. Podsumowując. Wygląd i jakość materiałów na duży plus ale funkcje użytkowe, które w kombi powinny być na pierwszym miejscu - duży krok w tył w stosunku do Volvo V40. Całe szczęście, że samochód był służbowy, bo inaczej bym się mocno zirytował jakbym wydał tyle pieniędzy na tak niedopracowany model.
1,4
~Garbaty
Volvo V70 II
Kombi 2.4 140KM 103kW
Dziadostwo, psuje się notorycznie, przez 4 lata wjebałem 20 000zł (naprawa usterek), prowadzenie tego pontonu to katastrofa, krótka jedynka sprawia że w mieście trzeba się sporo namachać lewarkiem. Pękające plastiki, wymiana żarówek z tyłu lub z przodu to robota na pół dnia bo brak dostępu. Auto ciężkie, silnik 2.4 140KM jest za słaby, Często trzeba naprawiać w specjalistycznych warsztatach od volvo bo z niektórymi usterkami zwykły mechanik sobie nie poradzi (moduły z zapchaną pamięcią). Części drogie, NIGDY WIĘCEJ NIE KUPIĘ TEGO GÓWNA.
4,6
~Wojtek
Volvo V60 II
Cross Country Facelifting 2.0 B5 250KM 184kW
Bardzo przyjemne auto. Wersja Ultimate B5. Zarówno patrząc z zewnątrz, siedząc w środku, jak i jadąc nim po utwardzonej, jak i nieco gorszej drodze. W 2024 roku może i nie jest to najnowsza konstrukcja, ale dla kogoś kto nie jest fanem aktualnych stragano - trendów w motoryzacji, a szuka wygodnego auta, auta z klasą i jednocześnie nie ostentacyjnego - to jest bardzo dobry wybór, a przy tym mega praktyczny. To co mi się podoba: - wygląd - komfort i przyjemność podróży (ok, to nie klasa S, ale bardzo przyjemnie się tym jedzie) - świetne audio (i nie mówię o wymagającej dopłaty 12k B&W, tylko o zestawie Harman Kardon) - system Google: wygodny, nie musisz nawet podłączać telefonu, a zawsze masz bardzo czytelnie działającą nawigację, muzykę Spotify i inne aplikacje, których potrzebujesz To mogłoby być lepsze: - fotele w starych Volvo były bardziej "Leksusowe", to są twardsze, ale wciąż komfortowe i dające możliwość dowolnych ustawień - reflektory mimo systemu wycinania aut nadjeżdżających z przeciwka wciąż robią to gorzej nie w Skodzie, świecą też przeciętnie blisko - kanapa z tyłu faktycznie niska, ale jak wozisz dzieci lub osoby poniżej 175cm to wciąż jest dobrze - kamera cofania 360 - bardzo dziwna, zniekształcająca.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena