Szukaj

Volkswagen – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosÅ‚ownym tÅ‚umaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dÅ‚uższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod wzglÄ™dem globalnej sprzedaży ustÄ…piÅ‚a tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszÄ… siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ… nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do Å›cisÅ‚ej czoÅ‚ówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła siÄ™ stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziÅ› marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej poczÄ…tki sÄ… dość mocno zwiÄ…zane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojÅ›ciu do wÅ‚adzy w 1933 r., zleciÅ‚ skonstruowanie taniego i tym samym dostÄ™pnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byÅ‚by w stanie poruszać siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 100 km/h i pomieÅ›cić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wczeÅ›niej, przy wspóÅ‚pracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzyÅ‚ prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej pierwotnie zakÅ‚ady w Fallersleben (dziÅ› dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a nastÄ™pnie już dla ludnoÅ›ci cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiÅ‚a siÄ™ nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdÄ™ byÅ‚ kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmotoryzowania Niemiec, ale staÅ‚ siÄ™ jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekaÅ‚ siÄ™ także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiajÄ… ten model Volkswagena wÅ›ród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegraÅ‚y istotnÄ… rolÄ™ w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1950 r., a do dziÅ› powstaÅ‚o sześć generacji tego modelu, który przyczyniÅ‚ siÄ™ do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowaÅ‚a w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiÅ‚o siÄ™ już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy Å›redniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus byÅ‚ produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcjÄ™ zakoÅ„czono w 1974 r. (później produkowany byÅ‚ w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczÄ™to produkcjÄ™ Volkswagena Golfa, który szybko staÅ‚ siÄ™ olbrzymim hitem sprzedażowym i dziÄ™ki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczyniÅ‚ siÄ™ do rozpropagowania segmentu kompaktów. DziÅ› Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrÄ™bnej submarki, która bÄ™dzie oferować wyłącznie auta na prÄ…d. Pierwszym modelem bÄ™dzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. NastÄ™pne w kolejce sÄ… elektryczny crossover I.D. Crozz oraz Å›redniej wielkoÅ›ci sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi siÄ™ później także nieco wiÄ™kszy SUV z napÄ™dem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z najwiÄ™kszych na Å›wiecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy zostaÅ‚ najwiÄ™kszym na Å›wiecie koncernem motoryzacyjnym, przeÅ›cigajÄ…c pod wzglÄ™dem sprzedaży ToyotÄ™. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakÅ‚adów produkcyjnych rozlokowanych niemal na caÅ‚ym Å›wiecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakÅ‚adach w Poznaniu, WrzeÅ›ni oraz SwarzÄ™dzu, a w Polkowicach powstajÄ… silniki. W polskich fabrykach powstajÄ… obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszÅ‚oÅ›ci montowane byÅ‚y również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 17 427 ocen

4,2
~Konrad
Volkswagen Tayron
SUV Plug-In 1.5 TSI eHybrid 204KM 150kW
Moja pierwsza hybryda plugin, pierwszy VW i pierwszy raz automat. 2 miesiące użytkowania Na początek pozytywy: * ładny, wygodny dla 4 osób, żwawy jak na swoją masę Negatywy: * kontakt z VW to porażka, mistrzowie pingponga: to nie my, idź napisz do kogoś innego. * software jest to bani. Dodanie 2 użytkowników i przełączanie to masakra. Dodatkowo zawiesiło to auto i trzeba było czekać 30 min zanim się odwiesił. Żadne restarty nie pomogły. Akurat było to w trasie więc nawigacja musiała lecieć z telefonu * asystent głosowy, tzw AI to porażka. Ledwo się wysławia, sama z siebie nic nie potrafi, na "dziękuje" odpowiada "według ChatGPT: Nie ma za co". * Android auto czasem się zawiesza a asystent przestaje słuchać po sekundzie. Ten sam telefon w innym aucie bez problemu. * asystenty parkowania zatrzymują się w losowych momentach generując duży stres bo uczucie jest jak walnięcie w słup. Nawet czasesem podczas wyjazdu z posesji, droga jest centrymetr niżej niż podjazd. * tylny zagłówek zasłania centralnie widok. Nie wiadomo co się za autem dzieje. * trójka dzieci ledwo się mieści na tylnim siedzeniu. Komfort zdecydowanie gorszy niż w Kia Carens.
Dodane 10 dni temu
4,5
~P1SZYMI
Volkswagen ID.3
Hatchback Facelifting 77kWh 204KM 150kW
Grzeczny chłopiec z elektrycznego przedszkola czyli o Volkswagenie ID.3 słów kilka. Auta z koncernu Volkswagena są moimi ulubionymi i jeśli miałbym wziąć coś innego - zdecydowałbym się jedynie na BMW. Ale do rzeczy - Volkswagen ID.3 to nie jest niestety ten VAG, którego ja lubię. Swoje prawo jazdy robiłem na Volkswagenie Touranie, potem jeździłem Audi A1, A7, Skodą Octavią, różnymi Seatami i obecnie spalinowym Polo. Uwielbiam te wszystkie auta za charakterystyczny sposób prowadzenia, za układy napędowe, intuicyjność, praktyczność, otulające wnętrze i za to, że choć są zwykłe to potrafią dać odrobinę frajdy i przyjemności z prowadzenia. Z modelem ID.3 było zupełnie inaczej i te auto dało mi przyjemność porównywalną z samochodami Toyoty. Ma mało cech, które można przypisać spalinowym VAGom. Prowadzi się grzecznie i delikatnie. Mogłoby jeszcze pogłaskać. W środku jest tak dużo miejsca, że aż za dużo. Fotel jest bardzo wysoko (przez baterię), ale nie siedzi się jeszcze jak na kiblu. Daje to wrażenia z jazdy porównywalne do jakiegoś busika czy minivana, a nie do hatchbacka. ID.3 trochę pływa podczas jazdy, jest bardzo miękki i zbyt komfortowy. Nie ma twardego środka kierownicy, wyczuwalnego zawieszenia, pewności prowadzenia oraz skrzyni DSG, która ma charakter. Zero charakteru. Zero nerwu. Zero emocji. ID.3 jest po prostu typowym, prostym i poprawnym samochodem elektrycznym do miasta i na krótsze trasy. Jednak po VW spodziwałem się VW.
Dodane 14 dni temu
4,6
~Jaco
Volkswagen T-Roc I
SUV 1.0 TSI 115KM 85kW
Ogólnie na cztery plus. Ulubione auto mojej żony która tak bardzo go lubi że nie chce wymiany nawet po 6 latach użytkowania. Auto pełni rolę 2go w rodzinie i jest katowane codziennie w miejskich korkach w dużym mieście. W trasy wyjeżdża może 2 razy do roku, zabieram go z litości by samochód się przewietrzył. W mieście doskonale się sprawdza, na autostradzie trochę gorzej ale to subiektywne odczucie bo na co dzień jeżdżę dużym komfortowym autem klasy E. Po mieście wole jeździć T-rocem niż Volvo V90xc. Spalanie: miasto mega korki i pełzanie na pierwszym biegu 9-10 litrów, miasto ciągłe światła ale bez korków 7-7.5 litra. trasa podmiejska 90-100km/h 4.5-5.5 litra. autostrada 140km/h 7.5-8 litrów, przy 120km/h spali 6.5 litra Dodam że auto jest dobrze spasowane, nawet po 6 latach katowania w mieście nic w nim nie stuka czy dźwięczy. Zużycie tapicerki niewielkie, auto wewnątrz wciąż dobrze wygląda co oceniam bardzo pozytywnie.
Dodane 1 miesiÄ…c temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena

Skonfiguruj idealnÄ… ofertÄ™ z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów