Volkswagen, co w dosÅ‚ownym tÅ‚umaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dÅ‚uższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod wzglÄ™dem globalnej sprzedaży ustÄ…piÅ‚a tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszÄ… siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ… nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do Å›cisÅ‚ej czoÅ‚ówki.
Historia Volkswagena rozpoczęła siÄ™ stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziÅ› marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej poczÄ…tki sÄ… dość mocno zwiÄ…zane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojÅ›ciu do wÅ‚adzy w 1933 r., zleciÅ‚ skonstruowanie taniego i tym samym dostÄ™pnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byÅ‚by w stanie poruszać siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 100 km/h i pomieÅ›cić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wczeÅ›niej, przy wspóÅ‚pracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzyÅ‚ prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.
Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.
Wprawdzie po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej pierwotnie zakÅ‚ady w Fallersleben (dziÅ› dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a nastÄ™pnie już dla ludnoÅ›ci cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiÅ‚a siÄ™ nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdÄ™ byÅ‚ kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmotoryzowania Niemiec, ale staÅ‚ siÄ™ jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.
Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekaÅ‚ siÄ™ także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiajÄ… ten model Volkswagena wÅ›ród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegraÅ‚y istotnÄ… rolÄ™ w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1950 r., a do dziÅ› powstaÅ‚o sześć generacji tego modelu, który przyczyniÅ‚ siÄ™ do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.
Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowaÅ‚a w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiÅ‚o siÄ™ już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy Å›redniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.
Choć Volkswagen Garbus byÅ‚ produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcjÄ™ zakoÅ„czono w 1974 r. (później produkowany byÅ‚ w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczÄ™to produkcjÄ™ Volkswagena Golfa, który szybko staÅ‚ siÄ™ olbrzymim hitem sprzedażowym i dziÄ™ki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczyniÅ‚ siÄ™ do rozpropagowania segmentu kompaktów. DziÅ› Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.
Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrÄ™bnej submarki, która bÄ™dzie oferować wyłącznie auta na prÄ…d. Pierwszym modelem bÄ™dzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. NastÄ™pne w kolejce sÄ… elektryczny crossover I.D. Crozz oraz Å›redniej wielkoÅ›ci sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi siÄ™ później także nieco wiÄ™kszy SUV z napÄ™dem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.
Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z najwiÄ™kszych na Å›wiecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy zostaÅ‚ najwiÄ™kszym na Å›wiecie koncernem motoryzacyjnym, przeÅ›cigajÄ…c pod wzglÄ™dem sprzedaży ToyotÄ™. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakÅ‚adów produkcyjnych rozlokowanych niemal na caÅ‚ym Å›wiecie.
Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakÅ‚adach w Poznaniu, WrzeÅ›ni oraz SwarzÄ™dzu, a w Polkowicach powstajÄ… silniki. W polskich fabrykach powstajÄ… obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszÅ‚oÅ›ci montowane byÅ‚y również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 17 427 ocen