Szukaj

Renault – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:
Pozostałe modele

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujący samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwały do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, rywalizujący z Volkswagenem i Toyotą o miano globalnego lidera pod względem wielkości sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła się w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) założyli spółkę Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowała na trójkołowym modelu De Dion Bouton, powstało już rok wcześniej. Początkowo firma mieściła się w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzędzia, jednak szybko ewoluowała i już po roku zatrudniała ponad 100 osób i miała na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault był Typ A, który był napędzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemności 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeł pierwszą jednostką napędową zaprojektowaną przez niego był silnik o pojemności 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstał w 1902 r.

W 1909 r. po śmierci Fernanda Renault spółka zmieniła nazwę na Automobiles Renault i produkowała takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. Wielką popularność marka zyskała podczas I wojny światowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogło przetransportować francuskich żołnierzy w miejsce bitwy nad Marną. W tym czasie Renault produkowało różny sprzęt na potrzeby francuskiej marki. Po zakończeniu działań wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia się model 6CV, który w ciągu kilku lat osiągnął sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiają się m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy średniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzał światło dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze względu na stosunkowo niską cenę model ten cieszył się sporą popularnością i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego następcą było Renault 4, które zasłynęło z tego, że było pierwszym modelem z napędem na przednią oś. Olbrzymią popularnością cieszył się produkowany od 1956 r. Renault 16, który był pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcą tytułu Car of the Year dla marki Renault.

Strzałem w dziesiątkę okazał się wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze względu na kryzys naftowy oszczędna "piątka" zużywała stosunkowo niewiele paliwa, a wnętrze okazało się dość przestronne dla czterech osób. Na początku lat 80. pojawia się Renault 9, który to model również zasłynął stosunkowo niskim zużyciem paliwa. Był też drugim Renault, który zdobył tytuł Car of the Year.

Współczesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryłowym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później dołączy do oferty średniej wielkości Laguna, która zastępuje na rynku Renault 21, który był ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczęta została produkcja kompaktowego Megane, a rok później dołącza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchętniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w światowej czołówce

Renault jest nie tylko marką, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skład francuskiego koncernu wchodzą m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreański Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej współpracy i dochodzi również do wymiany udziałów pomiędzy firmami. Alians Renault-Nissan staje się czwartym co do wielkości koncernem motoryzacyjnym na świecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod względem wielkości sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dział Renault Sport, który prowadzi działalność związaną z udziałem francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyścigach oraz rajdach. Dział ten współpracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 76 181 ocen

4,3
~Konrad
Renault Megane III
Coupe Facelifting 1.6 dCi 130KM 96kW
Posiadam ten samochód od ponad roku i jestem w stanie powiedzieć, że to naprawdę udany model. Służy mi na dojazdy do pracy po 60 km dziennie oraz na dalsze wypady. W ciągu roku zrobiłem ponad 30 tys. km i tylko raz był unieruchomiony przez awarię elektrycznego hamulca ręcznego, którego naprawa okazała się tania. Silnik 1.6 dCi to udana jednostka, która przy wymianie oleju z filtrami co 10.000 km odwdzięcza się dobrą mocą i niskim spalaniem. Nagłośnienie BOSE jak na 12-letnie kompaktowe coupe gra fantastycznie, niekiedy lepiej, niż markowe audio w nowych samochodach. To - poza wyglądem - jest największą zaletą Megane. Gdybym miał kupić ten samochód jeszcze raz - zrobiłbym to, ale tym razem w wersji GT z 2-litrowym dieslem!
Dodane 3 dni temu
2,1
~Krzysztof
Renault Megane III
Hatchback 2.0 16v TCe 180KM 132kW
Niestety, nie mogę polecić tego modelu na podstawie własnych doświadczeń. Kupiłem egzemplarz, który według poprzedniego właściciela był zadbany i serwisowany — pełna dokumentacja, zapewnienia o wymianach, same superlatywy. Niestety, rzeczywistość okazała się inna. Na początku padła turbosprężarka. Uznałem, że to może wynik niewłaściwej eksploatacji przez poprzednika, więc wymieniłem ją i liczyłem na spokój. Niestety, problemy zaczęły się mnożyć: cewki, kolektor wydechowy, półosie (mimo że były rzekomo wymieniane w ASO i miałem na to rachunki). Po kilku latach użytkowania i włożeniu w samochód kwoty przekraczającej trzykrotnie jego obecną wartość, dałem sobie z nim spokój i sprzedałem. Dużym rozczarowaniem była też kwestia korozji. W teorii Renault nie powinno gnić — a u mnie pojawił się problem z progami, który musiał naprawiać blacharz. Auto było chwalone za dobrą blacharkę, a w praktyce wyszło inaczej. Być może trafiłem wyjątkowo pechowy egzemplarz, ale moje doświadczenia całkowicie rozmijają się z opiniami o „bezawaryjności” czy „bardzo trwałym silniku 2.0T”. Ja niestety przejechałem się na tym modelu i, po wszystkim, drugi raz bym go nie kupił. Przy obecnych cenach można znaleźć zdecydowanie mniej problematyczne auta.
Dodane 9 dni temu
2,6
~Paweł
Renault Megane III
Coupe Facelifting 2.0 TCe 180KM 132kW
Niestety, nie mogę polecić tego modelu na podstawie własnych doświadczeń. Kupiłem egzemplarz, który według poprzedniego właściciela był zadbany i serwisowany — pełna dokumentacja, zapewnienia o wymianach, same superlatywy. Niestety, rzeczywistość okazała się inna. Na początku padła turbosprężarka. Uznałem, że to może wynik niewłaściwej eksploatacji przez poprzednika, więc wymieniłem ją i liczyłem na spokój. Niestety, problemy zaczęły się mnożyć: cewki, kolektor wydechowy, półosie (mimo że były rzekomo wymieniane w ASO i miałem na to rachunki). Po kilku latach użytkowania i włożeniu w samochód kwoty przekraczającej trzykrotnie jego obecną wartość, dałem sobie z nim spokój i sprzedałem. Dużym rozczarowaniem była też kwestia korozji. W teorii Renault nie powinno gnić — a u mnie pojawił się problem z progami, który musiał naprawiać blacharz. Auto było chwalone za dobrą blacharkę, a w praktyce wyszło inaczej. Być może trafiłem wyjątkowo pechowy egzemplarz, ale moje doświadczenia całkowicie rozmijają się z opiniami o „bezawaryjności” czy „bardzo trwałym silniku 2.0T”. Ja niestety przejechałem się na tym modelu i, po wszystkim, drugi raz bym go nie kupił. Przy obecnych cenach można znaleźć zdecydowanie mniej problematyczne auta.
Dodane 9 dni temu
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena

Skonfiguruj idealną ofertę z super finansowaniem

Zobacz więcej filmów