Szukaj

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujący samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwały do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, rywalizujący z Volkswagenem i Toyotą o miano globalnego lidera pod względem wielkości sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła się w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) założyli spółkę Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowała na trójkołowym modelu De Dion Bouton, powstało już rok wcześniej. Początkowo firma mieściła się w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzędzia, jednak szybko ewoluowała i już po roku zatrudniała ponad 100 osób i miała na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault był Typ A, który był napędzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemności 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeł pierwszą jednostką napędową zaprojektowaną przez niego był silnik o pojemności 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstał w 1902 r.

W 1909 r. po śmierci Fernanda Renault spółka zmieniła nazwę na Automobiles Renault i produkowała takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. Wielką popularność marka zyskała podczas I wojny światowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogło przetransportować francuskich żołnierzy w miejsce bitwy nad Marną. W tym czasie Renault produkowało różny sprzęt na potrzeby francuskiej marki. Po zakończeniu działań wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia się model 6CV, który w ciągu kilku lat osiągnął sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiają się m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy średniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzał światło dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze względu na stosunkowo niską cenę model ten cieszył się sporą popularnością i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego następcą było Renault 4, które zasłynęło z tego, że było pierwszym modelem z napędem na przednią oś. Olbrzymią popularnością cieszył się produkowany od 1956 r. Renault 16, który był pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcą tytułu Car of the Year dla marki Renault.

Strzałem w dziesiątkę okazał się wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze względu na kryzys naftowy oszczędna "piątka" zużywała stosunkowo niewiele paliwa, a wnętrze okazało się dość przestronne dla czterech osób. Na początku lat 80. pojawia się Renault 9, który to model również zasłynął stosunkowo niskim zużyciem paliwa. Był też drugim Renault, który zdobył tytuł Car of the Year.

Współczesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryłowym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później dołączy do oferty średniej wielkości Laguna, która zastępuje na rynku Renault 21, który był ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczęta została produkcja kompaktowego Megane, a rok później dołącza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchętniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w światowej czołówce

Renault jest nie tylko marką, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skład francuskiego koncernu wchodzą m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreański Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej współpracy i dochodzi również do wymiany udziałów pomiędzy firmami. Alians Renault-Nissan staje się czwartym co do wielkości koncernem motoryzacyjnym na świecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod względem wielkości sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dział Renault Sport, który prowadzi działalność związaną z udziałem francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyścigach oraz rajdach. Dział ten współpracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 15 903 oceny

4,9
~Czesio
Hatchback 5d 1.0 TCe 90KM 67kW
Renault Clio V
Mam wypasioną wersję i wszystko działa perfekcyjnie. Dwa razy był wygrywany nowy soft, co jest normalne w przypadku rozwoju oprogramowania. Auto doskonałe nie tylko do jazdy w mieście ale też na dalsze wojaże, dla dwóch osób wystarczająca przestrzeń. Ma kopyto i łatwo rozpędziłem go kilka razy do 175km/h, więcej nie próbowałem a mogłem depnąć więcej. Na ECO pali wręcz mało, moje średnie spalanie wynosi 5,5-5,6l/100km, większość to jazda do pracy i po mieście. Na autostradzie nie ma co opisywać, bo wiadomo... Ogólnie polecam nie tylko za technologię ale też za design. Według mnie jest to jeden z piękniejszych samochodów.
4,1
~Schreder
Hatchback 2.0 16v 140KM 103kW
Renault Laguna III
Auto przede wszystkim wygrywa z konkurencją ceną. jest jak na Francuza wykonane dosyć dobrze, plastiki aż tak nie straszą a karoseria jest spasowana bardzo dobrze. Oczywiście, jak to francuz, wszystko potrafi zaskrzypić, bardzo łatwo łamią się różne plastiki np ten od lampki podsufitkowej jak chcemy żaróweczkę wymienić a lampy z przodu mimo niskiego przebiegu potrafią już mieć widoczne ślady złażącej osłony. Poza ceną na plus na pewno są bezawaryjne silniki benzynowe, w miare tanie części z ASO i komfort podróży chodź w porównaniu do Laguny 2 auto jest o wiele twardsze ale nie do końca pewniejsze w prowadzeniu. Całokształt na mocną 4 szczególnie, że za niecałe 19 tys zł dostajemy naprawdę kawał auta z klasy średniej, który jest wygodny, cichy i nie straszy kosztami utrzymania.
3,6
~Adam 555
Van 1.6 Energy dCi 160KM 118kW
Renault Espace V
Samochód abstrakcyjny. Jednego dnia go kochasz, innego nienawidzisz. Rodzinny samochód wiec oczekuje się funkcjonalności i tu jest wiele do życzenia. Wsiadasz z kubkiem z kawą i nie masz gdzie jej bezpiecznie położyć- miejsce na kubki jest poniżej środkowej konsoli gdzie nie da się fizycznie umieścić kubka ani go sprawnie wyciągnąć. Brak miejsc na kubki również z tylu. Miejsce na oparcie ręki na drzwiach kierowcy jest dziwnie nisko, wiec jak tylko ochłoniesz po oblaniu się kawa wszystko wynagradza jazda. W wersji Initiale Paris to jak jazda S-klasa, cisza, komfort, płyniesz przez dziury. Silnik wystarczający do sprawnego przemieszczania się. Kwestia awaryjności- bzdurne błędy, które często są awaria czujnika. Reszta raczej przeciętnie, bez niemiłych niespodzianek w podróży.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena