Szukaj

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujÄ…cy samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwaÅ‚y do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie, rywalizujÄ…cy z Volkswagenem i ToyotÄ… o miano globalnego lidera pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła siÄ™ w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) zaÅ‚ożyli spóÅ‚kÄ™ Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowaÅ‚a na trójkoÅ‚owym modelu De Dion Bouton, powstaÅ‚o już rok wczeÅ›niej. PoczÄ…tkowo firma mieÅ›ciÅ‚a siÄ™ w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzÄ™dzia, jednak szybko ewoluowaÅ‚a i już po roku zatrudniaÅ‚a ponad 100 osób i miaÅ‚a na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault byÅ‚ Typ A, który byÅ‚ napÄ™dzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemnoÅ›ci 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeÅ‚ pierwszÄ… jednostkÄ… napÄ™dowÄ… zaprojektowanÄ… przez niego byÅ‚ silnik o pojemnoÅ›ci 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstaÅ‚ w 1902 r.

W 1909 r. po Å›mierci Fernanda Renault spóÅ‚ka zmieniÅ‚a nazwÄ™ na Automobiles Renault i produkowaÅ‚a takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. WielkÄ… popularność marka zyskaÅ‚a podczas I wojny Å›wiatowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogÅ‚o przetransportować francuskich żoÅ‚nierzy w miejsce bitwy nad MarnÄ…. W tym czasie Renault produkowaÅ‚o różny sprzÄ™t na potrzeby francuskiej marki. Po zakoÅ„czeniu dziaÅ‚aÅ„ wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia siÄ™ model 6CV, który w ciÄ…gu kilku lat osiÄ…gnÄ…Å‚ sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiajÄ… siÄ™ m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy Å›redniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze wzglÄ™du na stosunkowo niskÄ… cenÄ™ model ten cieszyÅ‚ siÄ™ sporÄ… popularnoÅ›ciÄ… i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego nastÄ™pcÄ… byÅ‚o Renault 4, które zasÅ‚ynęło z tego, że byÅ‚o pierwszym modelem z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›. OlbrzymiÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚ siÄ™ produkowany od 1956 r. Renault 16, który byÅ‚ pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcÄ… tytuÅ‚u Car of the Year dla marki Renault.

StrzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™ okazaÅ‚ siÄ™ wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze wzglÄ™du na kryzys naftowy oszczÄ™dna "piÄ…tka" zużywaÅ‚a stosunkowo niewiele paliwa, a wnÄ™trze okazaÅ‚o siÄ™ dość przestronne dla czterech osób. Na poczÄ…tku lat 80. pojawia siÄ™ Renault 9, który to model również zasÅ‚ynÄ…Å‚ stosunkowo niskim zużyciem paliwa. ByÅ‚ też drugim Renault, który zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Car of the Year.

WspóÅ‚czesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryÅ‚owym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuÅ‚ Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później doÅ‚Ä…czy do oferty Å›redniej wielkoÅ›ci Laguna, która zastÄ™puje na rynku Renault 21, który byÅ‚ ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczÄ™ta zostaÅ‚a produkcja kompaktowego Megane, a rok później doÅ‚Ä…cza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchÄ™tniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w Å›wiatowej czoÅ‚ówce

Renault jest nie tylko markÄ…, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skÅ‚ad francuskiego koncernu wchodzÄ… m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreaÅ„ski Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej wspóÅ‚pracy i dochodzi również do wymiany udziaÅ‚ów pomiÄ™dzy firmami. Alians Renault-Nissan staje siÄ™ czwartym co do wielkoÅ›ci koncernem motoryzacyjnym na Å›wiecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dziaÅ‚ Renault Sport, który prowadzi dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z udziaÅ‚em francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyÅ›cigach oraz rajdach. DziaÅ‚ ten wspóÅ‚pracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 16 383 oceny

3,6
~@Krzysztof
Renault Rafale
SUV 1.2 E-Tech Full Hybrid 200KM 147kW
Bardzo ładne i brew pozorom praktyczne auto, ale jest jedno ale......miałem po 2 - miesiącach od zakupu nowego zaczęły się cyrki z elektryką (siadły masaże i Led matrix działają jak mają ochotę naprawili by nie było zdarza się najlepszym nawet ). Przy polaczeniu dwóch tel. system gubi się kilka razy dziennie !! Praca " skrzyni " nowe cudo od Renault zatem skrzynia przez 90% czasu pracy nie wie co zrobić a jazda dynamiczna sprawia że odechciewa się jazdy . Dalej skrzynia i silnik maja przypadłość mianowicie w pewnym momencie np. wyprzedzania następuje utrata macy i nagle zwalniamy ( sami zdecydujcie czy to jest bezpieczne w czasie wyprzedzania ) podłokietnik praktycznie bezużyteczny tak go zaprojektowali . systemy wspomagające tak w skrócie byle zabrudzenie szyby i wszystko pada to samo gdy mamy słonce na wprost . Tempomat natomiast widzi to co chce i szarpie jak szalony wtedy gdy nie trzeba a kiedy jest potrzebny zasypia . Auto wypuszczone w pospiechu ewidentnie nie dopracowane .
2,5
~Artur / OSZUKANY przez RENAULT
Renault Austral
SUV 1.3 Mild Hybrid 158KM 116kW
Jest to kolejny mój wpis jednak zmieniłem zdanie auto jest pomyłką jestem po wymianie " skrzyni" ( niestety nie jestem odosobnionym przypadkiem ) Dodatkowo pod korkiem wlewu paliwa zbiera się tzw .masło biała masa ( problem szerzej opisany na forach Angielskich i Francuskich ) przyczyną jest paliwo które miesza się z olejem a to nie sprzyja żywotności silnika ( co na to serwis zmieniać olej częściej najlepiej co 7 - tyś km KPINA normalnie byle by gwarancja się skończyła a wtedy jak to Renault wp.. za drzwi ) Elektronika w aucie od pewnego czasu szaleje serwis nie radzi sobie w sumie nie wiedza co zrobić co jakiś czas mam choinkę usterek co chwila coś nie działa . Auto jest jednak typowym francuzem ładnym ale zawodnym jak Alfa z lat 90 . NIE polecam za to polecam lekturę na Forach nie na YT bo tam setki fałszywych kont ( wielu YT walczy z nimi ale nie wszyscy ) Renault okazało się być niezłym oszustem , a może tak zrobili by dobre auto zamiast oszukiwać ludzi , ja się nadziałem raz i nigdy więcej Renault
3,5
~Tomek
Renault Espace VI
SUV 1.2 E-Tech Full Hybrid 200KM 147kW
Wyciszeni auta słabe , osiągi słabe , prowadzenie dyskusyjne , materiały to wszystko eco , eco tapicerki, eco skóry w ciepłe dni nieprzyjemne uczucie na plecach na dodatek skrzynia kołowa nadaje się tylko do jazdy jak żółw co gorsza napęd ma rodzaj nagłych " dziur " w przyśpieszeniu czyli wyprzedzamy auto się zbiera a tu nagle utrata mocy ( i to jest normalne w tym napędzie on tak ma nic z tym się nie da zrobić słowa z ASO ) auto rodzinne a jest niebezpieczne . Spalanie przy emeryckiej jeździe na bardzo niskim poziomie . Miejsca niby sporo ale inne marki mają znacznie lepiej . Podsumowując dali mi rabat prawie 30 tyś zł i dlatego zaryzykowałem jednak ponownie nie wybrał bym tego auta .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena