Szukaj

Aquaplaning (akwaplancja) - co to jest?

To niebezpieczne zjawisko (zwane również hydroplaningiem), które jest krótkotrwałym i występującym zwykle częściowo - dla jednego lub dwóch kół - poślizgiem spowodowanym nadmiarem wody pod bieżnikiem opon. Pojawia się, kiedy nacisk opony na podłoże oraz pojemność bieżnika są zbyt małe w stosunku do ciśnienia wody pod oponą. W konsekwencji opony tracą bezpośredni kontakt z nawierzchnią, wpadają w poślizg i kierujący traci panowanie nad pojazdem. Efekt niebezpiecznego aquaplaningu jest przy tym wprost proporcjonalny do poziomu warstwy wody zalegającej na podłożu i prędkości pojazdu.

Kiedy dochodzi do aquaplaningu?

Aby doszło do aquaplaningu, musi pojawić się nadmiar jednego z dwóch czynników – prędkości lub głębokości wody. Zwykle do zjawiska dochodzi przy prędkościach 70-90 km/h lub nieco ponad 90 km/h na nowych, bardzo dobrych oponach. Jednak wszystko jest uzależnione od głębokości wody.

Jak zapobiegać?

Aby opona gwarantowała właściwe osiągi na mokrej nawierzchni, bieżnik musi efektywnie pochłaniać wodę, zachowując przy tym pełną przyczepność. Im pojemniejszy bieżnik (głębokość, liczba/szerokość rowków), tym wyższa odporność na akwaplancję. Zużyte ogumienie realnie zwiększa szansę wystąpienia aquaplaningu. Aby zapobiegać temu zjawisku konieczna jest regularna kontrola stanu opon i wartości ciśnienia - zaniżone ciśnienie nasila zjawisko aquaplaningu.

Jak się zachować?

Rozróżnia się aquaplaning wzdłużny (podczas jazdy na wprost) oraz aquaplaning poprzeczny (w zakręcie). Różnica jest zasadnicza dla sposobu przywrócenia kontroli nad pojazdem oraz tego, co może się wydarzyć. 

  • Aquaplaning wzdłużny (na prostej) - wystarczy zdjąć nogę z pedału gazu lub delikatnie zahamować, trzymając kierownicę skierowaną odpowiednio do normalnego toru jazdy. Bez reakcji pojazd może zacząć zmieniać kierunek jazdy. 
  • Aquaplaning poprzeczny (na zakręcie) - należy trzymać kierownicę zgodnie ze wcześniej obranym torem jazdy i próbować delikatnie zwolnić. W nowoczesnych samochodach z systemem ESP warto po prostu zahamować, a w sytuacji krytycznej hamować maksymalnie. Największym błędem w przypadku pojawienia się podsterowności jest zwiększenie kąta skrętu kierownicy. Wówczas po odzyskaniu przyczpności może dojść do gwałtownego szarpnięcia pojazdem i utraty panowania. 

 

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł