Szukaj

Półautomatyczna skrzynia biegów - co to jest?

Typ zautomatyzowanej (sekwencyjnej), manualnej skrzyni biegów, w której część czynności (zmiana biegów lub uruchamianie sprzęgła) wykonywanych jest przez urządzenie. Zasadniczo skrzynie półautomatyczne dzieli się na dwa rodzaje: najpopularniejsze - tj. takie, w których za zmianę biegów odpowiada kierowca (brak pedału sprzęgła, urządzenie automatycznie załącza sprzęgło, gdy zachodzi taka potrzeba) oraz rzadziej spotykane - takie, w których zmiany biegów dokonuje urządzenie (automat zmienia biegi, ale tylko wtedy, gdy kierowca wciśnie i puści sprzęgło). De facto, z technicznego punktu widzenia, skrzynie półautomatyczne to standardowe manualne skrzynie biegów wzbogacone o zautomatyzowany mechanizm wybierania lub załączania biegów. Pierwsze konstrukcje tego typu pojawiły się już w 1917 roku. Najnowsze skrzynie półautomatyczne to konstrukcje wykorzystujące technologię znaną ze sportów motorowych - popchnięcie lewarka zmiany biegów lub muśnięcie łopatek przy kierownicy uruchamia elektroniczny sterownik zmieniający przełożenie. W odróżnieniu od skrzyń automatycznych, w skrzyniach półautomatycznych nie ma możliwości przeskoczenia kilku przełożeń (skrzynia zawsze załącza kolejne biegi). Najnowsze konstrukcje tego typu (w tym dwusprzęgłowe DSG, PowerShift, czy PDK) nie dość, ze oferują funkcję całkowicie automatycznego wybierania i zmieniania przełożeń, to na dodatek umożliwiają przeskakiwanie pomiędzy różnymi trybami jazdy (ekonomiczny, sportowy itp.).

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł