Szukaj

Tarcza hamulcowa - co to jest?

Najczęściej stosowany typ układu hamulcowego. Owszem, hamulce bębnowe także są jeszcze spotykane, jednak tylko i wyłącznie na tylnej osi. Przednia oś nieprzerwanie od kilkunastu już lat zarezerwowana jest dla układu tarczowego. Zapewnia on przede wszystkim stabilniejszą pracę i większą skuteczność działania. Hamulce tarczowe mają postać okrągłej tarczy osadzonej na osi auta, która porusza się razem z kołem pojazdu. Po obu stronach tarczy znajdują się symetrycznie rozmieszczone zaciski zaopatrzone w klocki hamulcowe (elementy cierne), które odpowiedzialne są za hamowanie koła. Podczas hamowania energia kinetyczna poruszającego się z pewną prędkością pojazdu o pewnej masie zostaje zamieniona na energię cieplną. Im auto ma wyższą masę i wyższą prędkość, tym wydzielana jest większa ilość energii. Z fizycznego punktu widzenia przedstawia się to tak, że ilość wydzielonego podczas hamowania ciepła (energii cieplnej) jest proporcjonalna do masy pojazdu i kwadratu jego prędkości. Podstawową zaletą hamulców tarczowych, która zdecydowała o ich sukcesie, jest nieosłonięta struktura. Taka konstrukcja hamulców tarczowych sprawia, że nie pojawia się tutaj podstawowy problem współczesnych układów hamulcowych, czyli problem przegrzewania się. Dzięki styczności z opływającym tarczę powietrzem i wodą, ulegają one nie tylko schłodzeniu, ale i procesowi samooczyszczania, co nie jest takie proste w przypadku hamulców bębnowych. Niższa masa z kolei korzystniej wpływa na kierowalność auta.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł