Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

ABS (Anti-Lock Breaking System)

ABS – co to jest?

ABS (z ang. Anti-Lock Braking System) to układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Po raz pierwszy zastosowano go w 1978 roku w Mercedesie klasy S. Jego funkcjonowanie było zbliżone do obecnie stosowanych układów ABS, różniło się jednak czułością działania. Działanie pierwszego ABS-u, przypominało hamowanie pulsacyjne: w przypadku wykrycia blokowania się któregoś z kół, następowało krótkotrwałe zmniejszenie ciśnienia w układzie hamulcowym, a następnie jego zwiększenie.

ABS – z czego się składa?

Najważniejszymi elementami systemu ABS są czujniki obrotu kół samochodowych. Ich podstawowym zadaniem jest zbieranie informacji na temat prędkości obrotowej każdego koła i przekazywanie jej do sterownika całego układu. W pierwszych wersjach ABS-u stosowane były tzw. czujniki pasywne. W ich cewce następowała pulsacja pola magnetycznego wywołana ruchem obrotowym koła samochodu i koła sygnałowego. Zmienne napięcie czujnika było następnie przekształcane w prąd, stanowiąc sygnał dla sterownika. Następne generacje systemu przeciwdziałającego blokowaniu kół, wykorzystywały już tzw. czujniki aktywne. Najważniejszą zmianą było to, iż zamiast magnesów w cewce zastosowano koła impulsowe. Początkowo montowano po dwa czujniki obrotu kół w tzw. systemie 2-kanałowym – oba na osi przedniej lub po jednym na lewym kole osi przedniej i prawym tylnej. Rozszerzenie stanowił system 3-kanałowy (trzy czujniki) – dwa na przedniej osi i jeden na tylnej. Obecnie, w najbardziej rozbudowanych wersjach ABS montuje się cztery czujniki obrotu, po jednym przy każdym z kół pojazdu (tzw. system 4-kanałowy, w wariantach przód-tył lub krzyżowym).

Jak to działa?

W funkcjonowaniu układu ABS można wyróżnić siedem kolejnych faz. W pierwszej fazie hamowania rośnie ciśnienie w układzie hamulcowym, a następnie zamykany jest zawór ciśnieniowy, aby utrzymać jego prawidłową wartość. Jednocześnie następuje zmniejszenie prędkości koła, na którym wykryty został poślizg. Na początku drugiej fazy hamowania koło zaczyna się ślizgać, a wraz z nim otwarty zostaje zawór ciśnieniowy w celu zmniejszenia ciśnienia w układzie hamulcowym (jest ono utrzymywane na stałym poziomie przez cały czas trwania fazy trzeciej). W kolejnej, czwartej fazie sterownik daje sygnał przyspieszenia koła, a w piątej ciśnienie w układzie ulega ponownemu zwiększeniu, w szóstej zaś jest utrzymywane na stałym poziomie. W ostatniej, siódmej fazie pracy ABS-u ciśnienie w układzie jest zwiększane, aż do momentu wystąpienia uślizgu koła. Cykl jest powtarzany (faza po fazie) do momentu zmniejszenia nacisku na pedał hamulca lub całkowitego zatrzymania się samochodu.

 

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.