Szukaj

Popychacze hydrauliczne - co to jest?

Popychacze hydrauliczne – zastosowanie

Popychacze hydrauliczne są montowane w samochodach, w których silniki dysponują układami rozrządu wyposażonymi w samoczynną regulację luzów zaworowych. Zadaniem popychaczy hydraulicznych jest bieżące niwelowanie luzów powstających pomiędzy zaworami oraz wyeliminowanie obowiązku okresowych ich regulacji.

Jak to działa?

Zasada funkcjonowania popychaczy hydraulicznych polega na kontrolowanym przepływie oleju pomiędzy ich komorami wysokiego i niskiego ciśnienia. Podstawową częścią popychacza hydraulicznego jest korpus – przemieszcza się w nim tzw. nurnik podparty sprężyną powrotną. W dolnej części nurnika zamontowany jest jednokierunkowy zawór kulowy (łączy komory wysokiego i niskiego ciśnienia). Olej silnikowy jest dostarczany do komory niskiego ciśnienia z systemu smarowania silnika, a następnie przepływając przez zawór trafia do komory wysokiego ciśnienia. Dźwigienka zaworowa podparta jest z jednej strony przez nurnik popychacza, z drugiej przez trzonek zaworu. Poprzez nacisk wywierany przez krzywkę obracającego się wałka rozrządu, zawór zostaje przemieszczony ku dołowi.

Co się psuje?

Do uszkodzenia popychaczy hydraulicznych dochodzi głównie na skutek zanieczyszczenia oleju silnikowego w układzie smarowania. Awarie mogą powodować również syntetyczne uszczelniacze układu olejowego (zatykanie szczelin spustowych popychaczy i unieruchamianie nurników). Na skutek nieprawidłowego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, dochodzi często do ścierania filmu olejowego pomiędzy popychaczami a krzywkami wałka rozrządu (praca „na sucho” powoduje nadmierny wzrost temperatury popychaczy i krzywek oraz wycieranie się ich powierzchni). Aby ustrzec się przed awariami, należy przestrzegać okresowych wymian oleju silnikowego, kontrolować ciśnienie w układzie smarowania oraz stan techniczny popychaczy hydraulicznych.

Gdzie się psuje najczęściej?

Szczególnie wrażliwe na chwilowy brak smarowania, są m.in. silniki montowane w Fiatach (1.4 12V), Fordach (1.3, 1.6 i 1.8 CVH TD), czy Oplach (1.3 OHC) oraz turbodoładowane silniki Volkswagena i Audi (m.in. 2.5 TDI 24V).

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł