Szukaj

Panewka - co to jest?

Panewki – co to takiego?

Panewki w kształcie pierścienia, to jeden z najważniejszych elementów składowych łożysk ślizgowych. W łożyskach głównych wału karbowego współczesnych silników spalinowych, powszechnie stosowane są tzw. półpanewki, czyli dzielone panewki cienkościenne (na powierzchni styku z wałem są nacięte rowki przeznaczone do rozprowadzania środka smarującego).

Jakie panewki?

W samochodach mogą występować trzy typy panewek. Pierwszym z nich to tzw. panewki dwuskładnikowe. Podstawę stanowi stalowe podłoże, na które nakładana jest warstwa stopu aluminium. Panewki dwuskładnikowe stosowane są głównie w średnio obciążonych silnikach benzynowych oraz w wolnossących dieslach. W jednostkach wysokoobrotowych montowane są tzw. panewki trójskładnikowe. Poza stalowym podłożem i warstwą aluminium, dochodzi w nich jeszcze trzecia warstwa – ślizgowa. Trzecim, obecnie praktycznie już nie stosowanym typem, są tzw. panewki lite, wykonane w całości ze specjalnych stopów (głównie metalu łożyskowego).

Jak są produkowane?

Panewki mogą być uzyskiwane metodą galwanizacji lub tzw. napylania katodowego (dotyczy to panewek trójskładnikowych). W ich przypadku trzecia warstwa panewki zamiast galwanizowania, jest nakładana metodą napylania katodowego. Plusem panewek napylanych jest zwiększona wytrzymałość przy jednoczesnym zachowaniu dużej plastyczności.

Gdzie montowane?

Panewki galwaniczne i napylane są stosowane naprzemiennie stosując regułę, iż panewki napylane montuje się w miejscach największych obciążeń. W łożyskach głównych wału korbowego zakładane są one od strony pokryw (galwaniczne przy bloku silnika). Odwrotnie montuje się panewki w korbowodzie: napylana nakładana jest na jego trzon, natomiast galwaniczna na główkę. Taki układ panewek jest stosowany w łożyskowaniach niektórych modeli Citroena i Peugeota oraz Audi i Volkswagena.

Niebezpieczne „obracanie się” panewek korbowych

Na skutek zapchania się kanałów olejowych (rowków), olej nie dociera w odpowiedniej ilości do łożyska (panewki) korbowodu, na skutek czego zostaje ono zatarte i obraca się. Powodem uszkodzenia może być też mocno zabrudzony olej (np. opiłkami metalu czy fragmentami zużytego filtra oleju). Drożność kanałów olejowych zmniejszają również różnego rodzaju preparaty uszczelniające silnik.

Jak naprawiać?

“Obrócenie się” panewki powoduje uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. W celu naprawy należy go wymienić lub przeszlifować, a także wymienić wszystkie panewki. W przypadku poważniejszej awarii (np. przebicia bloku silnika przez korbowód), konieczna jest wymiana jednostki napędowej.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł