Szukaj

Pompa paliwa - co to jest?

Zadaniem pompy paliwowej jest dostarczenie odpowiedniego paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika. Paliwo jest najpierw tłoczone do wtryskiwaczy, które następnie wtryskują je do cylindrów silnika. Obecnie montowane są pompy elektryczne – wcześniej stosowane były mechaniczne pompy membranowe. Elektryczna pompa paliwa może być umieszczona bezpośrednio w zbiorniku paliwa (tzw. zatapialna) lub bezpośrednio pod nim (liniowa). Żywotność pomp paliwa zależy zarówno od ich konstrukcji, jak i warunków eksploatacji, średnio mieści się w przedziale pomiędzy 200-300 tys. km.

Jak to działa?

Obecnie najczęściej stosowane są zatapialne pompy paliwa (częściej wirnikowe, niż rotacyjne), głównie za względu na fakt, iż taka lokalizacja zmniejsza hałas silnika elektrycznego pompy paliwa. Pompa taka umieszczona bezpośrednio w zbiorniku paliwa, zapewnia również prawidłowe zasilenie, smarowanie i chłodzenie jej silnika. Praca pompy wirnikowej polega na generowaniu wzrostu ciśnienia i energii kinetycznej pompowanego paliwa, dzięki szybko obracającemu się wirnikowi łopatkowemu. Paliwo przepływa wokół silnika pompy otwierając zawór zwrotny, a następnie jest ono kierowane do przewodu paliwowego.

Co się psuje?

Najczęstszą przyczyną awarii pomp paliwa są różnego rodzaju zanieczyszczenia przedostające się do ich wnętrza. W szczególności dzieje się to podczas jazdy z prawie pustym bakiem, kiedy zanieczyszczenia zasysane z dna zbiornika paliwa zapychają filtry (mogą również doprowadzić do zatarcia mechanizmu pompy). Należy również pamiętać, aby przed dłuższym pozostawieniem samochodu na parkingu, uzupełnić do pełna zbiornik paliwa. Uchroni to układ paliwowy, a w tym również pompę, przed wnikaniem do nich wody skraplającej się z powietrza znajdującego się w baku.

Jak naprawiać?

Wszelkiego rodzaju napraw należy dokonywać wyłącznie w dobrze wentylowanym warsztacie. Chodzi o to, iż benzyna (a także jej opary) są łatwopalne i toksyczne. Dlatego też naprawa układu paliwowego – w tym również wymiana zepsutej pompy paliwa – musi odbywać się z zachowaniem szczególnej ostrożności. Uszkodzone elementy układu paliwowego należy usunąć, natomiast te, które nadają się do ponownego montażu muszą być starannie wyczyszczone z zalegających na nich zabrudzeń i smarów. Nowa pompa paliwa powinna być wyjmowana z opakowania bezpośrednio przed instalacją, aby uchronić ją przed zabrudzeniami szkodliwymi dla układu paliwowego.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł