Szukaj

Resor piórowy - co to jest?

Resor piórowy – co to jest?

Jest to element zawieszenia (z ang. leaf spring), wykorzystywany w samochodach osobowych i użytkowych. Po raz pierwszy został on jednak zastosowany w wozie konnym na początku XIX wieku. Obecnie resory piórowe zostały już praktycznie zastąpione sprężynami śrubowymi, choć wciąż jeszcze są wykorzystywane, np. w pick-upach i pojazdach dostawczych.

Jak jest zbudowany?

Resor piórowy składa się z płaskowników wykonanych ze stali sprężynowej (nazwanych piórami). Sa one mieszczone równolegle do osi wzdłużnej pojazdu, różniąc się od siebie długością: płaskownik będący piórem głównym jest najdłuższy, każdy kolejny jest natomiast krótszy od poprzedniego. Poszczególne płaskowniki są połączone ze sobą za pomocą tzw. śruby ustalającej, przechodzącej przez ich środki oraz stalowych opasek ściągających. Tych ostatnich używa się, aby zapobiec rozjeżdżaniu się poszczególnych piór.

Jak się go mocuje?

Resor piórowy jest mocowany do pochwy mostu napędowego lub belki osi za pomocą strzemion. Resor osadza się z jednej strony na sworzniu oraz na tzw. wieszaku z drugiej. W przypadku resorów o płaskich zakończeniach, zamiast wieszaka stosuje się ślizgacz lub gniazda z poduszkami gumowymi.

Gdzie jest stosowany?

Resory piórowe są wykorzystywane w tylnych zawieszeniach pojazdów dostawczych oraz pick-upów, ze względu na ich wytrzymałość i odporność na znaczne obciążenia (nawet ponad 1 tony). Obecnie resory piórowe można spotkać m.in. w takich modelach, jak Nissan Navara, VW Amarok, Mitsubishi L200 czy Ford Ranger.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł