Szukaj

PDR (Paintless Dent Repair) - co to jest?

PDR – co to takiego?

PDR (z ang. Paintless Dent Repair), jest to usuwanie niewielkich wgnieceń karoserii samochodowych bez konieczności późniejszego lakierowania. Najczęściej są to odkształcenia powstałe na skutek gradobicia oraz szkód parkingowych, transportowych, czy będących efektem działania wandali. W specjalistycznych warsztatach stosowane są dwie metody napraw powierzchni karoserii samochodowej, różniące się od siebie techniką wykonania. Są one stosowane w zależności od stopnia dostępności określonego elementu nadwozia.

PDR – naprawa z wypychaniem

Technika wypychania niewielkich wgnieceń używana jest przy naprawie tych elementów nadwozia, do których da się dotrzeć od strony wewnętrznej. Stosuje się ją najczęściej do likwidacji wgnieceń maski, klapy bagażnika, drzwi oraz błotników. Do usuwania uszkodzeń używa się specjalnych narzędzi, tzw. wypychaczy blacharskich. Różnią się one od siebie kształtem, długością oraz profilami końcówek.

Jak się to robi?

Naprawa metodą wypychania polega na włożeniu narzędzia do otworu technologicznego, który stanowi podparcie dla dźwigni i wypychaniu wgniecenia od środka poszycia. W trakcie pracy na bieżąco oceniany jest stopień nierówności blachy (za pomocą specjalnej lampy z odbłyśnikiem przytwierdzonej do nadwozia przyssawką lub magnesem). Odbłyśnik jest pokryty paskami, dzięki czemu rzucane przez niego światło tworzy prążki na karoserii auta – jeśli są na niej ślady wgniecenia, prążki nie będą układały się równolegle.

PDR – naprawa z wyciąganiem

W przypadku elementów, do których nie można dotrzeć od wewnętrznej strony blachy nadwozia, stosowane jest tzw. wyciąganie. Chodzi głównie o zamknięte profile słupków dachowych lub stref kontrolowanego zgniotu (nie można w ten sposób naprawiać większości progów).

Jak się to robi?

Naprawa polega ona na przyklejeniu za pomocą specjalnego kleju łączącego materiały na ciepło (aplikowanego pistoletem), specjalnych plastikowych zaczepów w kształcie grzybków w miejscu wgniecenia. Następnie za pomocą wybijaka chwyta się łepek grzybka i wyciąga powstałe wgniecenie. Tą techniką usuwa się często wgniecenia dachu samochodu (bez konieczności demontowania podsufitki). W przypadku progów techniką wyciągania da się naprawiać jedynie około 20 proc. samochodów – głównie produkcji japońskiej.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł