Szukaj

Pompowtryskiwacz - co to jest?

Co to jest pompowtryskiwacz?

Jest to urządzenie służące do hydraulicznego wtrysku paliwa w silnikach o zapłonie samoczynnym, stosowane w starszych jednostkach wysokoprężnych jeszcze z początków obecnego stulecia. Pompowtryskiwacze zostały zastąpione kolejnymi generacjami układów z wtryskiem common rail.

Jak jest zbudowany?

Pompowtryskiwacz składa się z cylindra, w którym tłok (iglica) porusza się ruchem posuwisto–zwrotnym. Z kolei w samym cylindrze, przy stożku iglicy, znajduje się komora pompowtryskiwacza. Wzdłuż cylindra umieszczony jest układ przewodów (kanalików) doprowadzających wstępnie sprężone paliwo. Wtryskiem paliwa steruje elektrozawór, który poprzez pompę wysokiego ciśnienia kieruje paliwo do wtryskiwacza.

Jaki wtrysk?

Wtrysk paliwa może być realizowany za pomocą jednego zaworu elektromagnetycznego (lub dwóch), bądź zaworu piezoelektrycznego. Pompowtryskiwacze piezoelektryczne były blisko czterokrotnie szybsze w działaniu od elektromagnetycznych. Nie cieszyły się zbyt dużą popularnością, ze względu na ich usterkowość (zwarcia w piezoelektrycznych układach sterujących). W wyniku awarii dochodziło do nagłego wyłączania się silników, bez możliwości ich powtórnego uruchomienia.

Jak to działa?

Dzięki przeniesieniu napędu z wałka rozrządu na pompowtryskiwacz (poprzez rolki dźwigni wtryskiwaczy), pompa wytwarza wysokie ciśnienie wtrysku, a wtryskiwacz wykonuje dwa wtryski – wstępny i zasadniczy. Czasem rozpoczęcia określonego etapu wtrysku paliwa, jak i długością jego trwania określającym dawkę paliwa, steruje elektrozawór. Paliwo jest dostarczane przez tzw. kanał doprowadzający umieszczony w głowicy silnika. Wewnątrz niego znajduje się przewód rozdzielczy sterujący równomierną dystrybucją paliwa do wszystkich pompowtryskiwaczy. Równomierna dystrybucja paliwa gwarantuje zachowanie niezmiennych warunków pracy wszystkich cylindrów jednostki napędowej.

Co się psuje i dlaczego?

Słabą stroną są końcówki wtryskiwaczy („wypalanie się” i/lub rozkalibrowanie otworków wylotowych), dochodzi również do utraty szczelności sekcji tłoczącej, awarii zaworu elektromagnetycznego, zabrudzenia filtra na zasilaniu pompowtryskiwacza, czy pęknięcia sprężyny. Uszkodzenie pompowtryskiwacza przejawia się m.in. zwiększonym zużyciem paliwa, gorszymi osiągami, nierównomiernością biegu jałowego, a także trudnościami z rozruchem silnika. Poważne uszkodzenia pompowtryskiwaczy (ich zatkanie), powoduje osad powstały w wyniku stopniowego zużywania się pompy wtryskowej: zabrudzenia po przedostaniu się do mechanizmu pompowtryskiwacza powodują jego zatkanie.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł