Szukaj

K-Jetronic - co to jest?

Permanentny („k” od constatnt) mechanicznie sterowany układ wtryskowy, opracowany przez firmę Bosch na początku lat 70-tych i dość powszechnie wówczas stosowany (m.in. Mercedes, Porsche, BMW, Ford). Obecnie niemal wyeliminowany z produkcji ze względu na dość wysoki stopień skomplikowania i awaryjności. Układ składał się z: elektrycznej pompy zasilającej podającej paliwo do zbiornika akumulacyjnego zapewniającego stabilną pracę układu w warunkach wzmożonego zapotrzebowania na paliwo, akumulatora ciśnienia paliwa, filtra, rozdzielacza paliwa i przepływomierza powietrza. Wymienione elementy wchodziły w skład systemu regulującego skład mieszanki. Cechą wtrysku K - Jetronic jest mechaniczna regulacja składu mieszanki w oparciu o ilość dopływającego do układu powietrza. Funkcję przepływomierza, mierzącego ilość dopływającego powietrza, spełnia w tym przypadku klapa spiętrzająca połączona z tłoczkiem sterującym. Klapa, w zależności od natężenia przepływu powietrza, unosi lub obniża tłoczek sterujący, regulując tym samym przepływ paliwa przez powstające szczeliny sterujące. Przepływające paliwo trafia do rozdzielacza paliwa, a stamtąd bezpośrednio do wtryskiwaczy, otwierających się pod wpływem ciśnienia paliwa (nawet 1.5 tys. razy na sekundę). Istotą systemu K - Jetronic, w odróżnieniu od układów elektronicznego wtrysku, jest nieustanny przepływ paliwa przez wtryskiwacze do kanałów dolotowych. Jednak paliwo nie „przelewa” się przez wtryskiwacze, lecz jest dozowane w postaci mgiełki, by zapłon był jak najbardziej efektywny. System K - Jetronic został wyparty przez układy elektronicznego wtrysku z racji na ich wyższą efektywność i precyzję działania.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł