Szukaj

Luz zaworowy - co to jest?

Luz zaworowy – co to takiego?

Luz zaworowy to dystans pomiędzy końcem trzonka zaworu, a współpracującą z nim częścią mechanizmu rozrządu. Jest on mierzony za pomocą szczelinomierza, przy zamkniętym zaworze i zimnym silniku. W większości obecnie produkowanych samochodów nie trzeba już dokonywać okresowej, manualnej regulacji luzów zaworowych – zadanie to wykonują samoczynnie systemy hydraulicznej kontroli i korekty luzów zaworowych. W starszych pojazdach, w zależności od producenta i modelu, generalnie nie reguluje się luzu w samochodach wyposażonych w silniki z czterema zaworami na cylinder (regulacja hydrauliczna). Ręczne nastawy są niezbędne w przypadku jednostek z dwoma zaworami na cylinder.

Jaki luz?

Prawidłowy luz, którego wartość jest określana w dziesiątych częściach milimetra, warunkuje bezproblemową pracę silnika. Zbyt mały luz prowadzi do spadku mocy jednostki napędowej, na skutek niepełnego zamykania zaworu i spadku ciśnienia w komorze spalania silnika (często dochodzi do wypalenia się grzybków zaworów). Nadmierny luz zaworowy wpływa zarówno na szybsze zużycie grzybków zaworów, a także całego układu rozrządu, czyli wałka, krzywek i dźwigienek. Wyraźną oznaką zbyt dużego luzu jest metaliczny hałas towarzyszący pracy silnika.

Kiedy przeprowadzać korektę luzu?

Producenci samochodów podają różne przebiegi, po których należy dokonywać regulacji luzów zaworowych (w zależności od producenta zaczynają się od ok. 20 tys. km). W przypadku silników zasilanych LPG, regulację powinno się przeprowadzać nawet dwa razy częściej.

Jak przeprowadzać korektę luzu?

W większości pojazdów wyposażonych w klasyczne rozrządy, procedura korekty luzów zaworowych polega na ściągnięciu pokrywy zaworów i odkręceniu (dokręceniu) śrub regulacyjnych lub dopasowaniu specjalnych podkładek dystansowych o odpowiedniej grubości (wyjątek stanowią niektóre modele Toyoty, w których trzeba demontować wałki rozrządu). Luz zaworowy mierzy się szczelinomierzem pomiędzy drugim końcem dźwigni i trzonkiem zaworu, przy całkowicie zamkniętym zaworze. Wartość luzu musi być zgodna z instrukcją producenta danego modelu samochodu. W razie braku dokładnych danych przyjmuje się, iż luz zaworu dolotowego powinien wynosić około 0,2 mm, a wylotowego 0,3 mm, w silniku o normalnej temperaturze pracy.

 

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł