Szukaj

Łańcuch rozrządu - co to jest?

Łańcuch rozrządu służy do napędu układów rozrządu, podobnie jak pasek zębaty. We współczesnych samochodach jest on wypierany przez pasek, głównie ze względów ekonomicznych (pasek zębaty jest tańszy w eksploatacji). Niektórzy producenci pojazdów, m.in. Mercedes i BMW, wciąż jednak stosują tradycyjne łańcuchy ze względu na ich trwałość i większą od pasków niezawodność.

Co może się zepsuć?

Przyczyny uszkodzeń układów rozrządu napędzanych łańcuchami mogą być różne. W większości przypadków za ich nieprawidłowe funkcjonowanie odpowiedzialne są elementy osprzętu rozrządu (m.in. napinacz olejowy), nie zaś sam łańcuch. Przyczyną wadliwej pracy łańcuchowych układów rozrządu, mogą być również listwy prowadzące i napinające łańcuch (tzw. ślizgi). Zużycie ślizgów objawia się zazwyczaj trudnymi do zweryfikowania dźwiękami. Częstą usterką jest tzw. zmiana faz rozrządu. Winę ponosi sam łańcuch, a ściślej mówiąc jego nadmierne rozciągnięcie, skutkujące wyrobieniem się małego koła na wale korbowym. Nadmiernie wydłużony łańcuch rozrządu zaczyna „klekotać”, choć bywają przypadki, gdy jego praca nie jest głośna. Ustalenie czy łańcuch nadaje się do naprawy nie jest łatwe, w szczególności w starszych rocznikowo pojazdach. W nowszych konstrukcjach pomocne jest podpięcie testera diagnostycznego. Dzięki temu urządzeniu można np. stwierdzić, czy w pamięci sterownika nie został zapisany błąd w postaci przestawienia kątowego lub nieodpowiedniej synchronizacji.

Co wymieniać?

Wraz z łańcuchem rozrządu warto wymienić jego osprzęt, w tym m.in. napinacz olejowy, listwy prowadzące i napinające oraz tzw. małe koło na wale korbowym. Najlepiej stosować przy tym podzespoły (zestawy) pochodzące od jednego producenta.

Jak wymieniać – przez wciągnięcie

Łańcuch rozrządu można wymieniać na dwa sposoby. Najszybszym jest wciągnięcie nowego łańcucha, po przypięciu go do roznitowanego starego – w tym przypadku konieczne jest zastosowanie specjalistycznej praski do zanitowania ostatniego łączącego ogniwa.

Jak wymieniać – z „zamkniętym” łańcuchem

Innym sposobem jest założenie zamkniętego łańcucha na małe i duże koło (koła). Podczas dokonywania kompletnej wymiany rozrządu łańcuchowego, może być również konieczny demontaż pokryw na bloku silnika i głowicy. Po ponownym zmontowaniu, muszą one być uszczelnione specjalnymi masami syntetycznymi, takimi samymi jakie zostały użyte w czasie montażu fabrycznego.


 

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł