Szukaj

Masa resorowana i nieresorowana - co to jest?

Masa resorowana i nieresorowana – co to jest?

Masą resorowaną określa się nadwozie pojazdu wraz z jego zawieszeniem, z kolei takie części, jak np. koła czy opony, stanowią masę nieresorowaną. Połączenie obu mas stanowi układ masowo-sprężysty, na który oddziałuje szereg czynników zewnętrznych. Przekłada się to na dwa rodzaje drgań występujących na określonych elementach pojazdu.

Duża amplituda – mała częstotliwość

Ten pierwszy rodzaj drgań (nazywany potocznie kołysaniem) odczuwany jest m.in. na nadwoziu, silniku i wielu innych elementach, np. układzie wydechowym, wale napędowym, zbiorniku paliwa. Podzespoły te, będące masą resorowaną, są tłumione przez elementy zawieszenia.

Mała amplituda – duża częstotliwość

Drugi rodzaj drgań (wibracje) pochodzi m.in. od felg, opon, piast, zwrotnic, wahaczy, półosi czy hamulców. Są to masy nieresorowane, będące jednocześnie elementami układu jezdnego. Wibracje masy nieresorowanej są tłumione za pomocą amortyzatora, który odpowiada za tłumienie zarówno drgań nadwozia jak i kół. Masy resorowana i nieresorowana oddziałują wzajemnie na siebie: im większa jest różnica pomiędzy obiema masami, tym samochód jest bardziej komfortowy i stabilny w prowadzeniu na drodze.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł