Szukaj

Kolumna MacPhersona - co to jest?

Kolumna MacPhersona – co to jest?

To popularny typ przedniego zawieszenia pojazdu, w którym amortyzator teleskopowy pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego koło. Nazwa wzięła się od nazwiska jej konstruktora, inż. Earle`a S. MacPhersona, który po raz pierwszy zastosował ją w Fordzie Vedette w 1949 roku. Zawieszenie oparte o tę konstrukcję jest spotykane najczęściej w samochodach miejskich oraz kompaktowych.

Jak to działa?

Konstrukcja kolumny MacPhersona wyeliminowała konwencjonalny układ wielowahaczowy: jeden zespół, w postaci amortyzatora teleskopowego, pełni jednocześnie funkcję tłumiącą (amortyzującą) drgania pochodzące od przednich kół samochodu, jak również odpowiada za ich prawidłowe ustawienie. Aby realizować wymienione funkcje, kolumna MacPhersona została zaprojektowana jako element skrętny – wraz ze zmianą pozycji kół samochodu obraca się również część całej kolumny, która jest przytwierdzona do nadkola za pomocą śrub. Obrót kolumny jest możliwy poprzez zastosowanie w jej górnej części specjalnych łożysk. Z kolei połączenie kolumny MacPhersona ze zwrotnicami kół pojazdu, odbywa się za pomocą wahaczy trójkątnych. Zalety i wady Zaletą kolumn MacPhersona, poza prostotą konstrukcji i wielofunkcyjnością, jest niewielka ilość miejsca jaką zajmują w porównaniu do konstrukcji wielowahaczowych. Z tego też względu w pojazdach wyposażonych w ten rodzaj przedniego zawieszenia, da się stosować większe silniki montowane poprzecznie do kierunku jazdy. Poza tym masa zawieszenia z zamontowanymi kolumnami MacPhersona jest o blisko jedną trzecią niższa, niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań wielowahaczowych. Przekłada się to m.in. na zmniejszenie tzw. masy nieresorowanej, a także bezwładności samych kół samochodu. Wadą kolumn MacPhersona są niepożądane drgania przenoszone z układu jezdnego na nadwozie (bardziej uciążliwe niż w przypadku układów wielowahaczowych).

Co się psuje?

Najbardziej narażone na różnego rodzaju uszkodzenia są łożyska, które często ulegają uszkodzeniom mechanicznym. Zastąpienie uszkodzonego elementu jest dość pracochłonne – wymaga wymontowania całej kolumny MacPhersona.

Jak wymieniać?

Samochód ustawia się na podnośniku i po zdjęciu koła odkręca śruby mocujące kolumnę z uszkodzonym łożyskiem, a następnie wypina przewód hamulcowy. Kolejny krok to demontaż górnego mocowania kolumny (odkręcenie śrub w górnej części nadkola) oraz jest zdjęcie sprężyny po założeniu na nią specjalnych zacisków. Następnie odkręca się śrubę na trzpieniu amortyzatora i zdejmuje jego poduszkę wraz z uszkodzonym łożyskiem. Przed założeniem czyści się całą powierzchnię kolumny, a także sprawdza stan techniczny poduszki amortyzatora. Jeśli jest ona uszkodzona (np. wytarta), wtedy jest wymieniana na nową. Po ponownym zamontowaniu kolumny MacPhersona, nie jest konieczne ustawienie geometrii zawieszenia.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł