Szukaj

Kompresor - co to jest?

Kompresor (inaczej: sprężarka mechaniczna) to obok turbodoładowania jedna z podstawowych form zwiększania sprawności silnika spalinowego poprzez dostarczenie mu większej ilości powietrza. Powietrze to, a dokładniej - zawarty w nim tlen wspomaga proces spalania paliwa w komorach cylindrach silnika.

Kompresor a turbosprężarka - jaka jest różnica?

W kwestii budowy kompresor i turbosprężarka zbytnio się nie różnią. W obu występuje wirnik sprężarki, która dostarcza więcej powietrza do silnika. Różnica polega na tym, jak ten wirnik jest napędzany.

Turbosprężarka napędzana jest energią kinetyczną gazów wylotowych (spalin). Wirnik kompresora wprawiany jest w ruch poprzez pasek łączący go z wałem korbowym. Ta fundamentalna różnica sprawia, że moc rozwijana przez silniki wykorzystujące te dwa różne rozwiązania rozwijana jest w sposób zgoła odmienny. W przypadku silników wykorzystujących kompresor moc rozwijana jest liniowo już od najniższych obrotów, podczas gdy w silnikach wykorzystujących turbosprężarkę, moc gwałtownie przyrasta po osiągnięciu przez jednostkę napędową odpowiednio wysokich obrotów (tj. odpowiedniego ciśnienia doładowania).

Taka charakterystyka turbodoładowanych silników niesie ze sobą pewną niedogodność w postaci szeroko opisywanego i znanego przez wielu kierowców zjawiska turbodziury. Silnikom wspomaganym przez kompresor jest to doznanie obce. Połączenie kompresora z wałem korbowym niesie ze sobą za to pewne straty mocy wynikające z konieczności spożytkowania części energii generowanej przez silnik na napęd kompresora.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 984

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł