Szukaj

Kompresor - co to jest?

Jedna z form, oprócz turbodoładowania, zwiększania sprawności silnika spalinowego poprzez dostarczenie mu większej ilości powietrza (a dokładniej tlenu wspomagającego proces spalania paliwa w cylindrach). W kwestii budowy kompresor i turbosprężarka zbytnio się nie różnią - w obu występuje wirnik sprężarki. Podstawowa różnica to sposób napędzania - turbosprężarka napędzana jest energią kinetyczną gazów wylotowych (spalin), podczas gdy wirnik kompresora wprawiany jest w ruch poprzez pasek łączący go z wałem korbowym. Ta fundamentalna różnica sprawia, że moc rozwijana przez silniki wykorzystujące te dwa różne rozwiązania rozwijana jest w sposób zgoła odmienny: w przypadku silników wykorzystujących kompresor (Mercedes) moc rozwijana jest liniowo już od najniższych obrotów, podczas gdy w silnikach wykorzystujących turbosprężarkę moc gwałtownie przyrasta po osiągnięciu przez jednostkę napędową odpowiednio wysokich obrotów (tj. odpowiedniego ciśnienia doładowania). Taka charakterystyka turbodoładowanych silników niesie ze sobą pewne niedogodności, tj. zjawisko turbodziury, które obce jest silnikom wykorzystującym kompresor. Z kolei połączenie kompresora z wałem korbowym niesie ze sobą pewne straty wynikające z konieczności spożytkowania pewnej ilości energii na napęd kompresora.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł