Szukaj

Korektor siły hamowania - co to jest?

Korektor siły hamowania – co to jest?

To urządzenie umożliwiające zmianę działania hamulców zależnie od obciążenia tylnej osi pojazdu. Montowany jest blisko tylnej osi, gdzie umieszczany jest ładunek: przy zwiększonym obciążeniu tylnej osi, korektor zwiększa też siłę hamowania na tę oś, a co za tym idzie wzrasta skuteczność hamowania. Dodatkowo unika się zablokowania kół tylnych przy niskim obciążeniu i niekontrolowanego zarzucania tyłem pojazdu przy gwałtownym hamowaniu. Korektory są szczególnie przydatne w samochodach o dużej ładowności. Urządzeń tych nie montuje się już jednak we współczesnych pojazdach wyposażonych w system ABS: ciśnienie hamowania jest regulowane oddzielnie dla każdego koła. Wciąż jednak spotka się starsze samochody wyposażone zarówno w ABS jak i korektor siły hamowania: chodzi o te modele, w których montowane były pierwsze generacje układu ABS, bez elektronicznego systemu EBD.

Jaki korektor?

Ze względu na różne rozwiązania konstrukcyjne korektory siły hamowania dzielą na trzy grupy. Pierwszą z nich są korektory sterowane ciśnieniem w przewodach hamulcowych. Zapobiegają one nadmiernemu wzrostowi ciśnienia w niektórych przewodach hamulcowych lub zmieniają w sposób ciągły stosunek ciśnienia w przewodach przedniej i tylnej osi. Kolejną grupą są korektory bezwładnościowe: zmiana ciśnienia w przewodach hamulcowych (zarówno osi przedniej jak i tylnej), następuje w sposób ciągły i sterowana jest intensywnością hamowania. Trzecią grupę stanowią korektory sterowane obciążeniem osi. Uwzględniają one zmiany statycznych nacisków na osie pojazdu.

Jak jest zbudowany?

Najprostszy korektor siły hamowania zapobiegający blokowaniu się tylnych kół, jest zwykłym zaworem ograniczającym ciśnienie (nie uwzględnia on zmiany statycznego obciążenia pojazdu). Zawór montowany jest na przewodach za pompą hamulcową. Rozbudowaną wersją korektora siły hamowania jest zawór, w którym położenie tłoczka jest zależne także od statycznego obciążenia samochodu (obciążenia tylnej osi). Korektor jest wyposażony w dodatkowe dźwigienki sprzęgnięte z tylną osią za pomocą sprężynki. Przemieszczenia pionowe tylnej osi powodują naprężenia sprężyny i niewielkie ruchy dźwigienki. Ta ostatnie odpowiada za sterowanie przesuwem tłoczka w korektorze siły hamowania.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł