Szukaj

Rozrząd - co to jest?

Jeden z kluczowych układów konstrukcyjnych nowoczesnych silników spalinowych, którego strategiczną funkcją jest sterowanie pracą zaworów ssących i wydechowych (czasem ich otwarcia i zamknięcia). Zawory z kolei odpowiadają za doprowadzanie do komory spalania (cylindra) powietrza i odprowadzanie z niej spalin. Podstawowym elementem układu rozrządu jest wałek rozrządu. Ma on postać podłużnego wałka zaopatrzonego w „wypustki” - krzywki. Każda z wypustek ma określony kształt, średnicę, budowę i ustawienie względem siebie i zaworów. Liczba „wypustek” (krzywek) jest precyzyjnie skorelowana z liczbą zaworów pracujących w silniku. Dla przykładu, jeśli mamy do czynienia z silnikiem czterocylindrowym, ośmiozaworowym, wówczas na każdy cylinder będzie przypadać po jednym zaworze dolotowym i jednym wylotowym. Jeśli mamy do czynienia z silnikiem czterocylindrowym, szesnastozaworowym, wówczas na jeden cylinder przypadać będą dwa zawory dolotowe i dwa zawory wylotowe. Obracający się wałek rozrządu powoduje obracanie się krzywek wraz z nim. Krzywka (asymetryczna wypustka na wałku) trafiając na korpus zaworu (metalowy cylinder połączony z główką zaworu za pomocą popychacza zaworowego) powoduje jego wepchnięcie do wnętrza cylindra, co jest równoznaczne z otwarciem zaworu. Obracający się dalej wałek rozrządu powoduje dalsze przemieszczanie się krzywki wzdłuż korpusu zaworu, co w konsekwencji prowadzi do powrotu główki zaworu do położenia spoczynkowego (przy użyciu sprężyny). Dzięki zróżnicowanemu rozmieszczeniu krzywek wzdłuż wałka rozrządu czasy otwarcia i zamknięcia poszczególnych zaworów są zróżnicowane. Każdemu zaworowi przypisana jest jedna krzywka na wałku rozrządu. Praca wałka rozrządu jest odpowiednio skorelowana z pracą wału korbowego (na dwa obroty wała korbowego przypada jeden obrót wałka rozrządu). Zatem na jeden cykl pracy silnika przypadają dwa obroty wału korbowego i jeden obrót wałka rozrządu. Wałek rozrządu zaopatrzony jest w koło, które przy pomocy paska (bądź łańcucha) połączone jest z podobnym kołem założonym na wał korbowy. Upraszczając, można rzec, iż dzięki odpowiedniemu dobraniu średnic owych kół oraz precyzyjnemu ich ułożeniu względem siebie (wspomagane poprzez prowadnice, rolki, napinacze i inny osprzęt zapewniający stabilną pracę i likwidujący nieprawidłowości wynikające z rozciągania się paska bądź łańcucha) udaje się uzyskać taką konfigurację, w której na dwa obroty wału korbowego przypada jeden obrót wałka rozrządu.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł