Szukaj

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) - co to jest?

TPMS – co to takiego?

TPMS (z ang. Tyre Pressure Monitoring System), to układ którego podstawowym zadaniem jest bieżąca kontrola ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu oraz informowanie kierującego o jego zmianach, czyli spadku wartości ciśnienia w stosunku do zalecanego w danym typie opon. Od 1 listopada 2014 wszystkie nowe samochody produkowane w Unii Europejskiej muszą być obowiązkowo wyposażone w czujniki monitorujące ciśnienie powietrza w oponach. Montowane są w nich dwa rodzaje (typy) systemu TPMS, różniące się od siebie sposobem montażu (typ bezpośredni), jak i zasadą działania (typ pośredni).

TPMS bezpośredni – jak to działa?

W typie bezpośrednim czujniki mogą być montowane wewnętrznie lub zewnętrznie. Przy montażu wewnętrznym czujniki umieszczane są wewnątrz opony, albo w miejscu jej zaworu macierzystego. Natomiast przy montażu zewnętrznym, czujnik umieszczany jest na zaworze. W obu przypadkach monitorowane jest na bieżąco ciśnienie powietrza w ogumieniu pojazdu, kierujący zaś jest informowany o jego zmianach.

TPMS pośredni – jak to działa?

Drugim rodzajem TPMS montowanym w samochodach, jest typ pośredni (jego nazwa bierze się z zasady działania). W odróżnieniu od typu bezpośredniego, w jego pracy nie są potrzebne dodatkowe czujniki. W systemie pośrednim nie dokonuje się bieżących pomiarów ciśnienia powietrza w oponach, a jego wartość wyliczana jest na podstawie impulsów otrzymanych od systemów ABS lub ESP. W pośrednim systemie TPMS mierzone są obroty kół: koła z mniejszym ciśnieniem powietrza mają mniejszy promień, co wpływa na inną szybkość ich obrotu w porównaniu z kołami o właściwym ciśnieniu. Informacja ta jest przekazywana kierowcy, za pomocą specjalnego oprogramowania wykorzystującego dane z układu ABS.

Zalety i wady TPMS

Podstawową zaletą pośredniego systemu TMPS jest jego niski koszt, wynikający z braku montowania dodatkowych czujników (w odróżnieniu od typu bezpośredniego). Wadę stanowi jednak fakt, iż w odróżnieniu od systemu bezpośredniego, układ pośredni nie podaje, w jakim stopniu zostało obniżone ciśnienie powietrza w danej oponie (nie wiadomo, jaka jest wartość tego ubytku).

Co się psuje?

Do uszkodzeń czujników ciśnienia powietrza dochodzi najczęściej w czasie sezonowej (zimowej lub wiosennej) wymiany ogumienia, a konkretnie podczas zdejmowania opony z felgi. W przypadku wielu typów czujników, należy po zamontowaniu opony na felgę ponownie je aktywować za pomocą specjalnego aktywatora lub testera diagnostycznego. System monitorowania nie wykrywa ich automatycznie po całkowitym opróżnieniu opony z powietrza i ponownym napełnieniu – bez przeprowadzonej aktywacji nie jest możliwa kontrola utrzymywania właściwego ciśnienia powietrza w ogumieniu.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł