Szukaj

Spalanie stukowe - co to jest?

Spalanie stukowe – co to jest?

Zjawisko to, określane inaczej jako spalanie detonacyjne, objawia się nierównomiernym i wybuchowym spalaniem paliwa w silniku tłokowym o zapłonie iskrowym. We współczesnych samochodach zjawisko to pojawia się bardzo rzadko (redukuje je czujnik spalania stukowego), a jego występowanie świadczy w większości przypadków o źle wyregulowanym zapłonie lub nieodpowiedniej liczbie oktanowej paliwa. Spalanie stukowe (detonacyjne) jest zjawiskiem bardzo niebezpiecznym, prowadzącym w konsekwencji nawet do trwałego uszkodzenia silnika na skutek jego przegrzania. Typowym skutkiem spalania stukowego są wypalone denka tłoków lub zniszczone świece zapłonowe.

Jakie są przyczyny występowania?

W przypadku prawidłowej liczby oktanowej paliwa kąt wyprzedzenia zapłonu (moment wytworzenia iskry w świecy zapłonowej) powinien być tak ustawiony, aby maksymalne ciśnienie spalania miało miejsce ok. 10 stopni za górnym martwym położeniem tłoka. Niższa liczba oktanowa paliwa oznacza konieczność zwiększenia kąta wyprzedzenia zapłonu – jeśli pozostanie taki, jak w przypadku prawidłowej liczby oktanowej wtedy do zapłonu mieszanki dochodzi zbyt wcześnie, co objawia się charakterystyczną detonacją. Do spalania stukowego dochodzi również na skutek samozapłonu resztek niespalonego paliwa. Ponadto detonacja może pojawić się także wtedy, gdy silnik jest przegrzany. W nowoczesnych silnikach z czujnikiem spalania stukowego, może również dojść do uszkodzenia tego ostatniego. Za charakterystyczne detonacje odpowiada często źle wykonana praca mechanika. Dzieje się tak w wyniku nieprawidłowej wymiany napędu rozrządu, kiedy przestawione zostanie położenie wałka rozrządu.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł