Szukaj

Zawieszenie pneumatyczne - co to jest?

Zawieszenie pneumatyczne – co to jest?

Jest to rodzaj zawieszenia, w którym zastosowano specjalne elementy poduszkowe nazywane mieszkami. Są one napełniane sprężonym azotem lub powietrzem przez kompresor. Podstawowym zadaniem zawieszenia pneumatycznego jest poprawa parametrów trakcyjnych pojazdu, poprzez optymalną redukcję drgań i wstrząsów. W odróżnieniu od zawieszenia pneumatycznego, w standardowym zawieszeniu hydraulicznym w celu tłumienia drgań wykorzystywane są tzw. amortyzatory olejowe, pracujące na bazie ciśnienia zawartego w nich oleju.

Jak to działa?

W zawieszeniu pneumatycznym konwencjonalne metalowe elementy sprężyste zastąpione są powietrznymi workami (mieszkami). Worki powietrzne są często zintegrowane z amortyzatorami pneumatycznymi i napełniane przy użyciu kompresora. Z kolei kompresor napędzany jest z silnika samochodu, lub z układu elektrycznego pojazdu. Tłok mieszka powietrznego łączy się z wahaczem, a z kolei wahacz z kołem. Każdy ruch koła powoduje ruch tłoka. Zawór poziomujący związany z ruchem wahacza dba o stałą wysokość zawieszenia. W konsekwencji gdy zawieszenie jest obciążone i ściśnięte, układ pompuje dodatkowe powietrze. Natomiast powietrze jest wypuszczane w momencie rozprężenia układu zawieszenia. Zawieszenie pneumatyczne jest również stosowane tylko na tylnej osi pojazdu, np. w niektórych wersjach kombi (m.in. Audi A6 C5, BMW E39 Touring).

Zawieszenie pneumatyczne – po co jest montowane?

Podstawową zaletą zastosowania zawieszenia pneumatycznego jest stały prześwit samochodu, niezależny od obciążenia. Rozwiązanie to znajduje szczególne zastosowanie w samochodach typu kombi SUV-ach i pojazdach terenowych. Stały prześwit pozwala na bardziej przewidywalne zachowanie samochodu na zakrętach i nierównej nawierzchni oraz mniejszy wpływ obciążenia na bezpieczeństwo jazdy.

Zawieszenie adaptacyjne – co to jest?

Rozwinięciem zawieszenia pneumatycznego jest zawieszenie adaptacyjne. Chodzi głównie o to aby wysokość, na jakiej zawieszone jest auto, była związana z prędkością jazdy. Przy niewielkiej prędkości pojazd dobrze tłumi nierówności, a jego odległość od nawierzchni może być zwiększona. Ułatwia to m.in. pokonywanie progów zwalniających. Przy większej prędkości zawieszenie zostaje obniżone, co pozwala na zmianę wysokości środka ciężkości pojazdu. Dzięki temu zabiegowi poprawia się zdolność szybkiego pokonywania zakrętów.

Co się psuje?

Zawieszenie pneumatyczne (adaptacyjne) powinno wytrzymywać przebiegi rzędu 300-400 tys. km. Konieczny jest jednak regularny przegląd zawieszenia, podczas którego należy sprawdzać stan przewodów ciśnieniowych, poduszek (mieszków) oraz działanie wszystkich zaworów i czujników. Przeglądy powinno się wykonywać zwłaszcza po sezonie zimowym, ze względu na dużą wilgotność powietrza powodującą przedostawanie się do układu wody i w konsekwencji jego nieprawidłowe działanie. Należy również zwrócić uwagę na działanie kompresora, ponieważ jest to element ulegający dość częstym uszkodzeniom.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł