Szukaj

BEV - Battery Electric Vehicle - co to jest?

Pojazd o napędzie akumulatorowym (elektrycznym). Samochód, który do napędu wykorzystuje wyłącznie energię elektryczną zmagazynowaną w bateriach (akumulatorach).

Idea stosowania samochodów BEV

Silniki elektryczne w przeciwieństwie do spalinowych mają wiele zalet, a największą jest fakt, że nie emitują bezpośrednio szkodliwych substancji do powietrzna. Ponadto generują bardzo wysoki moment obrotowy w dużym przedziale obrotów, cechują się wysoką dynamiką w trakcie przyspieszania i pracują bardzo cicho. Ponadto, silniki elektryczne mają bardziej kompaktową konstrukcję, rzadko stosuje się skrzynie biegów i mogą być mocowane niemal niezależnie od pozostałych elementów układu napędowego. Nie ma też potrzeby łączenia dwóch silników elektrycznych żadnym mechanizmem, jeśli stosuje się jeden dla osi przedniej, a drugi dla tylnej. 

Dzięki powyższym cechom napęd elektryczny daje bardzo dobre osiągi przy niskich wymaganiach odnośnie sposobu montażu w samochodzie. Auto o tych samych rozmiarach zewnętrznych jak spalinowe może mieć znacznie więcej przestrzeni wewnątrz. 

Obecnie główną ideą stosowania napędu elektrycznego jest pozytywny wpływ na zanieczyszczenie powietrza w aglomeracjach miejskich. Nie chodzi o wyeliminowanie zanieczyszczeń, lecz wyprowadzenie ich z miejsc, w których i tak jest duże zanieczyszczenie powietrza. Energia elektryczna potrzebna do naładowania akumulatorów jest bowiem wytwarzana w elektrowniach, które zanieczyszczają powietrze, ale mogą być one usytuowane w miejscach, gdzie nie jest ono już tak zanieczyszone jak w mieście. Ponadto część eneregii elektrycznej jest wytwarzana w sposób naturalny. 

Za i przeciw

Ogromną zaletą napędu elektrycznego jest fakt, że w silniku elektrycznym nie ma tylu elementów, zwłaszcza ruchomych, co w silniku spalinowym. Nie ma też konieczności ich smarowania olejem. Ponadto silniki elektryczne są mniej skomplikowane niż spalinowe, a tym samym mniej podatne na awarie.

Samochody elektryczne mają też pewne wady, a dwie największe to wysoka masa samochodu oraz długi czas ładowania, a zatem ograniczony, realny zasięg i tym samym funkcjonalność. W skali globalnej używanie samochodu elektrycznego jest mocno ograniczone przez niedużą liczbę ładowarek względem stacji paliw. W przypadku wyczerpania energii w akumulatorze samochód musi być dostarczony do punktu ładowania. Natomiast w przypadku potrzeby naładowania akumulatora czas ten jest znacznie dłuższy niż tankowanie paliwa. 

"Ciemną stroną" napędów elektrycznych jest stosowanie drogich, rzadkich surowców (m.in. lit, kobalt czy nikiel) do produkcji m.in. akumulatorów. Są one wydobywane w krajach, gdzie wyzyskuje się pracowników, w tym także dzieci. Z kolei sama produkcja akumulatorów i innych podzespołów prowadzona jest głównie w Chinach, gdzie także warunki pracy ludzi są dalekie od standardów znanych w krajach rozwiniętych. 

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł